تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
14

پورابراهیمی: نگرانی جدی دستکاری بازار بورس است

  • کد خبر : 100052
  • 15 شهریور 1399 - 9:34
پورابراهیمی: نگرانی جدی دستکاری بازار بورس است

جمهوریت : رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگرانی جدی ما از دستکاری بازار بورس است، گفت سازمان بورس، باید اطلاعات ریسک شرکت‌ها را شفاف به مردم اعلام کند. محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگویی با بیان اینکه برآورد ما این است که نزدیک به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان […]

جمهوریت : رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگرانی جدی ما از دستکاری بازار بورس است، گفت سازمان بورس، باید اطلاعات ریسک شرکت‌ها را شفاف به مردم اعلام کند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگویی با بیان اینکه برآورد ما این است که نزدیک به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تولید نقدینگی در اقتصاد ایران است، گفت: این خودش هم نگرانی و هم ظرفیت است. بنابراین هدایت آنها می‌تواند به اقتصاد کمک کند، از طرفی اگر این روند شاخص بدون منطق حرکت کند و برخی تصور کنند فقط در بورس به مفهوم حضور در بازار سرمایه سودآوری ایجاد می‌کند که اساساً این نیست، چون سهام شرکت‌ها و اوراق بهادار چیزی نیست جز عملیات واقعی میدان.

وی با اشاره به اینکه به عبارت دیگر در شرکت تولیدی مثلاً فولاد، پتروشیمی، سنگ آهن، سیمان باید یک عملیات اقتصادی شکل گیرد و سودآوری ایجاد شود که اثر آن بتواند خودش را در اوراق بهادار نشان دهد، اظهار داشت: اگر عملیات واقعی اتفاق نیفتد نباید انتظار داشت سودآوری تحقق یابد و قیمت سهام افزایش یابد؛ الان نگرانی جدی ما از دستکاری بازار است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین ضمن انتقاد از نگاه دولت به حل مسائل و مشکلات اقتصادی، تصریح کرد: نگاه و ادبیات و سبد تصمیم‌گیری دولت در تصمیم گیری خارج از کشور گذاشته است. یعنی نگاه به حوزه تصمیماتی بود که بتواند در خارج از کشور با رویکرد رفع تحریم‌ها اقتصاد کشور را بهبود ببخشد. وقتی این نگاه باشد مسیر حرکت باید به سمت اقداماتی می‌رود که در انتها باید الان به … عربی قناعت کنیم و این برای کشور غفلت از اقتصاد درونی است.

در ادامه مشروح گفتگو با محمدرضا پورابراهیمی در برنامه دست خط از نظرتان می‌گذرد:

*در مورد حضرتعالی شناخت داشتم ولی برای برنامه مطالعه دقیق‌تری که کردم، دیدم تقریباً می‌توان گفت فرد ۱۰۰ درصد بورسی هستید. متخصص بورس کرمان و عضو شورای عالی بورس هستید و الان هم که مردم شدیداً دغدغه بورس دارند. اوضاع چطور است؟

بازار سرمایه و حوزه سهام باید انعکاسی از عملکرد واقعی اقتصاد باشد. طبیعتاً در دنیا این روند وجود داشته است. هر جایی حال شرکتها، حال اقتصاد خوب است انعکاس در فرایند معاملات سهام و اوراق بهاداری است که از آن به عنوان بازار بورس و سرمایه نام می‌بریم. طبیعتاً آن فضا مثبت است و بالعکس. این رویکرد عینی و تخصصی در حوزه بازار سرمایه است.

در این ایام اخیر به دلیل افزایش زیاد نقدینگی در اقتصاد کشور و همچنین برای استفاده و انتفاع مردم در حوزه‌های تخصصی، یک کار خوبی انجام شده و فرصت طلایی برای اقتصاد ایران خلق شده و آن حضور مردم در بازار سرمایه است و فرصت بسیار مغتنمی برای کشور است.

از طرف دیگر، یک تهدید هم برای نظام محسوب می‌شود که اگر خوب مدیریت نکنیم، طبیعتاً آثای و پیامدهای ناشی از آن می‌تواند هم در فضای اجتماعی و هم در فضای اقتصادی اثرگذار باشد. روندی که در طی ایام اخیر رصد کردیم، بیانگر این است که بخش عمده‌ای از سهام شرکت‌های بورسی مبتنی بر عملکرد واقعی اقتصادی کشور و مبتنی بر عملکرد واقعی بنگاه‌های اقتصادی – که هر شرکت به شکل مجزا قالب بررسی است – عمل نکرده و طبیعتاً افزایش بخشی از قیمت‌های سهام در حوزه بازار سرمایه، متناسب با واقعیت‌های آن اطلاعات اقتصادی و صورت‌های مالی نبوده است.

*یعنی حباب بوده؟

بخشی از آن می‌تواند این باشد. در کنار این، بخشی از شرکت‌هایی که اساساً شرکت‌های بنیادی و پایه‌ای در اقتصاد کشور محسوب می‌شوند، جای رشد هم دارند؛ ترکیبی از این حالت‌ها اس

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=100052
  • دیدگاه‌ها برای پورابراهیمی: نگرانی جدی دستکاری بازار بورس است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.