تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
11

اعلام زمان آغاز پرداخت سود سهام عدالت مشمولان فوت شده

  • کد خبر : 1002
  • 16 تیر 1397 - 14:53
اعلام زمان آغاز پرداخت سود سهام عدالت مشمولان فوت شده

عملیات تقسیم و اختصاص سهام عدالت مشمولان فوت شده سهام عدالت به وراث قانونی این مشمولان از روز شنبه امروز ۱۶ تیر ماه ۱۳۹۷ آغاز می‌شود. در این مرحله کلیه ورثه قانونی اشخاص متوفی با در اختیار داشتن اصل گواهی حصر وراثت و کارت ملی خود می‌بایستی به دفاتر منتخب پیشخوان دولت که اسامی این دفاتر […]

عملیات تقسیم و اختصاص سهام عدالت مشمولان فوت شده سهام عدالت به وراث قانونی این مشمولان از روز شنبه امروز ۱۶ تیر ماه ۱۳۹۷ آغاز می‌شود.

در این مرحله کلیه ورثه قانونی اشخاص متوفی با در اختیار داشتن اصل گواهی حصر وراثت و کارت ملی خود می‌بایستی به دفاتر منتخب پیشخوان دولت که اسامی این دفاتر منتخب در سایت اطلاع رسانی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir منتشر شده است مراجعه کنند و تقاضای تقسیم سهام عدالت شخص متوفی را بین تمامی وراث یا یکی از ورثه تکمیل و امضا کنند تا سهام عدالت فرد متوفی  به آنان اختصاص داده شود.

مطابق این اعلام سازمان خصوصی‌سازی، در این مرحله تنها وراثی که تمامی آنان در قید حیات هستند از امکان تقسیم و اختصاص سهام عدالت برخوردارند و حضور کلیه وراث قانونی یا وکلای قانونی آنان و یا ولی و قیم شخص وارث در دفاتر منتخب پیشخوان دولت الزامی است. اسناد و مدارک مورد نیاز که می‌بایستی همراه ورثه بوده و به دفاتر پیشخوان ارائه شود و سایر جزئیات لازم از طریق اطلاعیه‌های سازمان خصوصی سازی و از طریق سامانه اینترنتی به  نشانی فوق اطلاع رسانی می‌شود.

کلیه افراد مراجعه کننده به دفاتر منتخب پیشخوان همچنین می‌بایستی با همراه خود یک شماره شبای بانکی مربوط به حساب بانکی معتبر خود را داشته باشند تا پس از اعلام آن به سامانه سهام عدالت از طریق این دفاتر پیشخوان، امکان برخورداری از سود سهام عدالت از طریق واریز این سود به شماره شبا بانکی آنان فراهم شود.

داود خانی -معاون برنامه ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی سازی- در این مورد سابقا گفته بود که تاکنون بیش از ۴۲ میلیون نفر از مشمولان به سامانه سهام عدالت مراجعه کرده‌اند و بیش از ۱۶۰ میلیون خدمت را از مجموعه خدمات ارائه شده توسط سامانه سهام عدالت دریافت نموده‌اند.

معاون برنامه ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی سازی افزود: از ۲۰ فروردین ماه سال گذشته که شرایط ثبت شماره شبای مشمولان در سامانه سهام عدالت فراهم شده است تا امروز نزدیک به ۴۰ میلیون نفر از مشمولان، شماره شبای حساب بانکی خود را برای دریافت سود سهام عدالت وارد سامانه کرده‌اند که از این تعداد بیش از ۳۹ میلیون نفر سود خود را دریافت کرده و با آنها تسویه کامل صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در این میان آن دسته از مشمولانی که از ۶ اردیبهشت ماه امسال و با تاخیر اقدام به ثبت شماره شبای خود در سامانه سهام عدالت کرده اند نیز پس از راستی آزمایی شماره شبای آنها توسط بانکهای عامل، سود سهام عدالت خود را از پایان تیرماه جاری دریافت می کنند.

خانی همچنین در خصوص آن دسته از مشمولانی که تاکنون اقدام به ثبت شماره شبای حساب بانکی خود در سامانه سهام عدالت نکرده‌اند نیز گفت: با توجه به گذشت ۱۵ ماه از زمان ثبت شماره شبای بانکی برای مشمولین در سامانه سهام عدالت، به مدت دو هفته از ۳۱ خرداد امکان ثبت شماره شبای بانکی در این سامانه فراهم نیست و پس از پایان این مهلت نیز با توجه به پیشنهادات سازمان خصوصی سازی به شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در رابطه با تداوم امکان ثبت شماره شبا برای مشمولین باقیمانده تصمیم گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاون برنامه ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان ثبت نام جدید سهام عدالت برای سایر افراد هم وجود دارد تصریح کرد: آخرین زمان برای انجام ثبت نام مشمولان بر اساس قانون تا پایان سال ۱۳۹۴ بوده است و از آن تاریخ تاکنون ثبت نام جدیدی برای دریافت سهام عدالت انجام نشده است. بر این اساس هیچ گونه ثبت نام جدیدی در حال حاضر برای سهام عدالت متصور نیست، مگر این که مرجع قانونگذار با تصویب قانون جدیدی، این اجازه را به سازمان خصوصی سازی برای ثبت نام جدید سهام عدالت در آینده بدهد.

وی در خصوص میزان قطعی سود تقسیمی سال مالی ۱۳۹۵ شرکتهای سرمایه پذیر نیز گفت: حدود ۴۲۰۰ میلیارد تومان سود مصوب مجامع شرکتهای سرمایه پذیر در سال مالی ۱۳۹۵ بوده است که بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ به افزایش سرمایه این شرکتها اختصاص پیدا کرده است و از ۳۸۰۰ میلیارد تومان باقی مانده نیز تا کنون حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان میان ۳۹ میلیون نفر از مشمولانی که شماره شبای حسابی بانکی خود را وارد سانه سهام عدالت کرده اند و تایید شبا بانکی داشته اند، توزیع شده است.

معاون برنامه ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی سازی در خصوص سود سال مالی ۱۳۹۶ شرکتهای سرمایه پذیر اظهار داشت: با توجه به فصل برگزاری عمده مجامع عمومی شرکتها در پایان تیرماه باید مدتی منتظر ماند تا مجمع عمومی همه شرکتهای حاضر در سبد سهام عدالت برگزار شده و مصوبات تقسیم سود شرکتها صادر شود و پس از آن رقم قطعی سود سهام عدالت شرکتهای سرمایه پذیر مربوط به سال مالی ۱۳۹۶ مشخص شده و آن را اعلام می کنیم. با این حال با توجه به تعداد محدودی از مجامع برگزار شده این شرکتها تا امروز، به نظر می رسد به طور قطع مبلغ سود سال مالی ۱۳۹۶ شرکتهای سرمایه پذیر بیشتر از سال قبل باشد.

وی گفت: بر این اساس افرادی که تا کنون اقدام به ثبت شماره شبای حساب بانکی خود در سامانه سهام عدالت کرده اند، برای دریافت سود در سالجاری و سالهای آینده دیگری نیازی به درج و ورود مجدد شماره شبای خود در سامانه سهام عدالت ندارند و سود سال ۱۳۹۶ نیز به حساب شبا بانکی آنان واریز می شود.

خانی همچنین در خصوص زمان آزادسازی سهام عدالت گفت: در حال حاضر لایحه سازماندهی سهام عدالت در مجلس است و کار کارشناسی دقیق و گسترده ای با همکاری سازمان خصوصی سازی، سازمان بورس و کمیسیونهای مختلف مجلس بر روی آن در حال انجام است. بر این اساس به محض نهایی شدن بررسیهای لایحه و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن به دولت برای اجرا، مراحل مربوط به آزادسازی این سهام انجام خواهد شد.

معاون برنامه ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی سازی در ادامه از آغاز عملیات تقسیم و اختصاص سهام عدالت مشمولان فوت شده به وراث قانونی این مشمولان از روز شنبه مورخ ۱۶ تیر ماه ۱۳۹۷ خبر داد و افزود: در این مرحله کلیه ورثه قانونی اشخاص متوفی با در اختیار داشتن اصل گواهی حصر وراثت و کارت ملی خود می‌بایستی به دفاتر منتخب پیشخوان دولت که اسامی این دفاتر منتخب در سایت اطلاع رسانی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir منتشر شده است مراجعه کنند و تقاضای تقسیم سهام عدالت شخص متوفی را بین تمامی وراث یا یکی از ورثه تکمیل و امضا کنند تا سهام عدالت فرد متوفی  به آنان اختصاص داده شود.

وی گفت: همچنین در این مرحله تنها وراثی که تمامی آنان در قید حیات هستند از امکان تقسیم و اختصاص سهام عدالت برخوردارند و حضور کلیه وراث قانونی یا وکلای قانونی آنان و یا ولی و قیم شخص وارث در دفاتر منتخب پیشخوان دولت الزامی است. این گزارش همچنین می‌افزاید اسناد و مدارک مورد نیاز که می‌بایستی همراه ورثه بوده و به دفاتر پیشخوان ارائه شود و سایر جزئیات لازم از طریق اطلاعیه‌های سازمان خصوصی سازی و از طریق سامانه اینترنتی به  نشانی فوق اطلاع رسانی می‌شود.

خانی اضافه کرد: کلیه افراد مراجعه کننده به دفاتر منتخب پیشخوان همچنین می‌بایستی یک شماره شبای بانکی مربوط به حساب بانکی معتبر خود را به همراه داشته باشند تا پس از اعلام آن به سامانه سهام عدالت از طریق این دفاتر پیشخوان، امکان برخورداری از سود سهام عدالت از طریق واریز این سود به شماره شبا بانکی آنان فراهم شود.

وی در خصوص شرایط و الزامات و اسناد مورد نیاز در این مرحله نیز گفت: در خصوص کلیه وراث که در قید حیات باشند، وراث قانونی یا وکیل/قیم/ولی قانونی آنان باید به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان دولت که فهرست و اطلاعات کامل آنها در سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir قابل مشاهده است، مراجعه نمایند و مدارک لازم را نیز به دفاتر پیشخوان دولت ارائه نمایند.

خانی در خصوص مدارک لازم گفت: اصل گواهی حصر وراثت صادره از مراجع ذیصلاح قانونی، اصل کارت ملی وراث، مشخصات هویتی شامل شماره شناسنامه و تاریخ تولد ورثه، کد پستی و نشانی محل اقامت لااقل یکی از وراث، شماره تلفن همراه هر یک از وراث، شماره شبای بانکی تمامی وراث در صورتی که قبلاً در سامانه سهام عدالت شماره شبای تأیید شده نداشته باشند، اصل وکالتنامه کاری رسمی و محضری وکیل از ورثه، اصل مدرک تعیین کننده قیمومیت/ولایت هر یک از ورثه و اصل کارت ملی وکیل/قیم/ولی از جمله این مدارک هستند.

عضو هیئت عامل سازمان خصوصی سازی ادامه داد: کلیه وراث قانونی می توانند با در دست داشتن مدارک فوق الذکر به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان دولت مراجعه و پس از تکمیل فرم تقسیم نامه که به امضای تمام وراث می رسد نسبت به تکمیل اطلاعات به منظور دریافت قدرالسهم خود و سود سهام عدالت که در حساب بستانکاری متوفی ذخیره شده اقدام کنند.

به گفته خانی، نتیجه عملیات تقسیم و اختصاص سهام عدالت به وراث پس از مدت حداقل ۱۰ روز کاری در سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir قابل مشاهده خواهد بود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=1002

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰