تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
5

علی لاریجانی محکم گفته که برای نامزدی ریاست جمهوری نمی‌آیم

  • کد خبر : 101003
  • 12 مهر 1399 - 9:33
علی لاریجانی محکم گفته که برای نامزدی ریاست جمهوری نمی‌آیم

روزنامه صبح نو نوشت : منصور حقیقت‌پور، نماینده مجلس نهم و از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی در گفت‌وگویی که داشت همچنان که آمدن یا نیامدن لاریجانی را در هاله‌ای از ابهام باقی گذاشت، غیرمستقیم شرط حضور لاریجانی در انتخابات را حمایت همزمان اصلاح‌طلبان و طیف سنت‌گرا در جبهه اصول‌گرایی دانست. آقای حقیقت‌پور، چندی است […]

روزنامه صبح نو نوشت : منصور حقیقت‌پور، نماینده مجلس نهم و از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی در گفت‌وگویی که داشت همچنان که آمدن یا نیامدن لاریجانی را در هاله‌ای از ابهام باقی گذاشت، غیرمستقیم شرط حضور لاریجانی در انتخابات را حمایت همزمان اصلاح‌طلبان و طیف سنت‌گرا در جبهه اصول‌گرایی دانست.

آقای حقیقت‌پور، چندی است که برخی رسانه‌ها جدی‌تر به حضور آقای لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری می‌پردازند. شما تا چه اندازه حضور ایشان را محتمل می‌دانید؟

ما هیچ علامتی از ایشان برای حضور در انتخابات ندیده‌ایم. ایشان تاکنون هیچ اراده‌ای برای حضور در انتخابات نداشته‌اند که این واقعاً جای تأسف است.

چرا؟

بالاخره آقای لاریجانی یک ظرفیت بلند برای نظام است. اینکه شرایط داخل را جوری تنظیم می‌کنند که دل‌سوختگان به حاشیه بروند، یک عده که در قد و قواره نیستند، به میدان می‌آیند.

برخی چهره‌ها از اجازه و آمادگی کامل آقای لاریجانی در انتخابات خبر داده‌اند.

من خبری در این باره ندارم. شاید آقایان اطلاعات دقیق دارند.

با‌توجه به رفتارهای سیاسی‌ای که پیش از این از آقای لاریجانی سراغ داشته‌ایم، آیا فکر می‌کنید شخص ایشان برای حضور در انتخابات تمایلی داشته باشد؟ مشخصاً با‌توجه به مناسبات و مختصات سیاسی امروز ایران، تصور می‌کنید آیا آقای لاریجانی خود را در معرض آرای عمومی قرار بدهد؟

همانطور که گفتم، ما هیچ علامتی در رفتار و گفتار ایشان برای حضور [در انتخابات] ملاحظه نکرده‌ایم. اما اگر تصمیم به حضور بگیرد، به نظر من، به نفع نظام جمهوری اسلامی خواهد بود.

پیش‌بینی شخص شما از کنش سیاسی آینده آقای لاریجانی چیست؟

هیچی. ایشان تا الان محکم گفته که نمی‌آیم.

این سؤال را از این جهت پرسیدم که آقای لاریجانی در منظر تحلیلگران، معمولاً به محاسبه همه جوانب امر، شناخته شده است. با‌توجه به همه جوانب، آیا آقای لاریجانی حضور پیدا خواهد کرد؟

عرض کردم، تا الان برای حضور، جمع‌بندی پیدا نکرده است. البته این به معنای منتفی شدن حضور نیست اما هنوز به تصمیم نرسیده است.

یعنی شما شنیده متقنی در این باره دارید؟

نه، اما بالاخره ما دوست ایشان هستیم و مرتب همدیگر را می‌بینیم و با هم بحث می‌کنیم. آقای لاریجانی از شرایط عمومی کشور راضی نیست و تاکید دارد که شرایط باید بسیار بهتر از این باشد و کشور باید با هزینه کمتر و سود مفیدتر و موثرتر، مدیریت شود.

اینکه آقای لاریجانی برای حضور آمادگی ندارد، به‌دلیل این است که هنوز اصلاح‌طلبان به ایشان پالس انتخاباتی قطعی نداده‌اند، یا اینکه دلیل دیگری دارد؟

نمی‌دانم و ما هم در این موضوع، زیاد کنکاش نکرده‌ایم. ایشان آمادگی دارد یعنی مسائل و مشکلات کشور را به واسطه ۱۲‌سال ریاست بر مجلس می‌شناسد و راهکار هم دارد. از طرفی ایشان کادر هم دارد. ۵۰۰‌تا ۶۰۰‌نیروی ادوار مجلس و برخی نیروها که همین الان در مجلس حضور دارند، می‌توانند موید ایشان باشند. از طرف دیگر، ایشان هم در سبد اصول‌گرایی و هم در سبد اصلاح‌طلبی، آدم و کادر دارد.

چقدر برای آقای لاریجانی مهم است که اصلاح‌طلبان از ایشان حمایت کنند؟

من مطمئن هستم که اگر آقای لاریجانی بیایند، یک سری جریانات استخوان‌دار اصول‌گرایی، از ایشان حمایت خواهند کرد.

استخوان‌دار، منظورتان بیشتر طیف سنتی اصول‌گرایی است؟

مثلاً حزب موتلفه یا جامعه اسلامی مهندسین یا جامعه روحانیت، با ایشان بد نیستند و حمایت هم می‌کنند. این‌ها هر‌کدام برای خود وزنه هستند. اما در مجموع همه این‌ها بستگی به این دارد که ایشان طی هفته‌ها و ماه‌های آینده، برای حضور در انتخابات تصمیم بگیرد یا نه.

به نظر شما، اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی حمایت خواهند کرد؟

اصلاح‌طلبان دو سناریو دارند؛ اول اینکه بتوانند از نیروهای خودشان بیاورند و نامزد کنند و دوم اینکه از افرادی مثل آقایان ناطق یا دکتر لاریجانی استفاده کنند. اصلاح‌طلبان البته به جمع‌بندی و تصمیم در این باره نرسیده‌اند. آنچه برای ما در درجه اول مهم است، این است که آقایان تصمیم بگیرند، همگی‌شان در انتخابات شرکت کنند و انتخابات حداکثری داشته باشیم. انتخابات حداکثری می‌تواند به رفع خیلی از مسائل کمک کند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=101003

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰