تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
12

معاون سیاسی موتلفه: از حضور پرقدرت اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ استقبال می‌کنیم/ دفاع از کاندیداتوری نظامیان

  • کد خبر : 101152
  • 15 مهر 1399 - 10:29
معاون سیاسی موتلفه: از حضور پرقدرت اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ استقبال می‌کنیم/ دفاع از کاندیداتوری نظامیان

جمهوریت – ایرنا نوشت: «محمدکاظم انبارلویی» معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به این نکته که تلاش همه جریانات سیاسی در انتخابات سال آینده باید همسو با افزایش مشارکت و احیای سرمایه اجتماعی باشد، گفت: در همین راستا از حضور پرقدرت اصلاح‌طلبان استقبال می‌کنیم. افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دغدغه […]

جمهوریت – ایرنا نوشت: «محمدکاظم انبارلویی» معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به این نکته که تلاش همه جریانات سیاسی در انتخابات سال آینده باید همسو با افزایش مشارکت و احیای سرمایه اجتماعی باشد، گفت: در همین راستا از حضور پرقدرت اصلاح‌طلبان استقبال می‌کنیم.

افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دغدغه مشترک همه دلسوزان نظام و مردم است. کاهش مشارکت مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس این زنگ خطر را به صدا درآورده که اگر اقدامات لازم صورت نگیرد امکان مشارکت حداقلی مردم در انتخابات ۱۴۰۰ هم وجود دارد. این در حالی است که مشارکت مردم برای نظام جمهوری اسلامی همواره از عناصر اصلی قدرت بوده و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بر حضور حداکثری مردم تاکید دارند. از همین رو در پیام خود به مجلس یازدهم از نمایندگان خواستند که با اقدامات خود رغبت مردم برای مشارکت در انتخابات را افزایش دهند.

در گفت‌وگو با «محمدکاظم انبارلویی» سردبیر پیشین روزنامه «رسالت» و معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی موضوع انتخابات سال آینده و مشارکت مردم را به بحث گذاشته‌ایم.

مشارکت مردم در انتخابات از عناصر قدرت ملی ایران است

انبارلویی در پاسخ به این پرسش که اصلی‌ترین اولویتی که جریانات سیاسی و مسئولان نظام باید برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده مدنظر قرار دهند چیست، گفت: مهم‌ترین بحث ما در انتخابات ۱۴۰۰ احیای سرمایه اجتماعی هم برای اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان است؛ چرا که مشارکت مردم در انتخابات ضامن جمهوریت نظام است. ما همواره در برابر دشمنان نظام حجم و سطح مشارکت سیاسی مردم را به عنوان قوت و قدرت خود مطرح کرده‌ و آن را جزو مولفه‌های قدرت ملی خود برشمرده‌ایم. بنابراین فارغ از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور خواهد شد باید دغدغه همه در انتخابات سال آینده سطح مشارکت مردم باشد. همه جریانات سیاسی و همه نهادها باید تلاش کنند که مشارکت مردم افزایش پیدا کند.

وی همچنین با بیان این نکته که برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان حضور پرقدرتی در انتخابات سال آینده خواهند داشت، ادامه داد: ما از این حضور استقبال می‌کنیم و باید هم استقبال کرد. همه دلسوزان از اینکه اصلاح‌طلبان و در کنار آنان اصولگرایان سرمایه اجتماعی خود را در بازار سیاست محک بزنند استقبال می‌کنند.

انبارلویی: هر کسی که در جبهه نبوده شایستگی مسئولیت گرفتن ندارد

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی در مورد ایده رئیس جمهور نظامی هم گفت: بعضی‌ها وقتی در مورد نظامیان صحبت می‌کنند فکر می‌کنند که ایران یونان و شیلی است. در کشورهایی از این دست، معمولا نظامیان به دلیل کودتا و ایستادن مقابل خواست مردم چندان محبوب نیستند. اما معادله در ایران به گونه دیگری است. در ایران پس از هشت سال دفاع مقدس و رشادت‌های جوانان، نظامیان در ایران دارای محبوبیت و قداستند. شاهدی بزرگتر از اینکه بزرگترین مراسم تشییع برای سردار «قاسم سلیمانی» برگزار شد نیاز نیست. همچنین مراسم تشییع سربازی چون شهید «محسن حججی» در حد یک مرجع تقلید از سوی مردم برگزار شد. این‌ها نشانه محبوبیت و احترام مردم به نظامیان است.

وی ادامه داد: نظامیان در ایران چه ارتشی و چه سپاهی حافظ منافع ملی کشورند، بنابراین افرادی که به دنبال رواج این ادبیات در کشورند که نظامیان نباید در حوزه اجرا و تقنین ورود کنند یک روز هم سابقه حضور در جبهه ندارند و اصلا نمی‌دانند دفاع از کشور و ناموس مردم چه معنایی دارد و اهداف مطلوبی را دنبال نمی‌کنند. حضور در کسوت نظامی و در جبهه جنگ برای افراد افتخار است و نباید طوری مطرح کنیم که انگار گناهی مرتکب شده‌اند. برخی طوری مطرح می‌کنند که انگار با خطر حضور نظامیان مواجهیم. اصولا معتقدم اگر کسانی در جبهه حضور نداشته‌اند اصلا صلاحیت قرار گرفتن در مسئولیت‌ها را ندارند.

مطالبه اول مردم حل مشکلات اقتصادی است

انبارلویی در مورد مطالبات مردم از مسئولان هم بیان داشت: ما در حال حاضر در میانه جنگ اقتصادی هستیم. از یک طرف با تحریم‌ها و تهدیدهای بین‌المللی و منطقه‌ای مواجهیم و از طرف دیگر شاهد تمرکز خزانه‌داری کل آمریکا برای به نتیجه رساندن کارزار فشار حداکثری هستیم. در داخل کشور هم با برخی ناکارآمدی‌ها روبروییم. همه این عوامل باعث شده که مشکلات مردم تشدید شود.

من فکر می‌کنم ادبیات گفت‌وگوی سیاسی باید در داخل کشور ناظر به پاسخ دادن به مطالبات معیشتی مردم تغییر پیدا کند. اقتصاد ایران هفدهمین اقتصاد دنیا است اما با این حال شاهد بی ثباتی‌های مداوم هستیم که شایسته ما نیست. باید با تکیه بر عزم ملی نه رقابت‌های کور سیاسی همه جریانات سیاسی عمل کنند. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها تمرکز مردم بر مطالبات معیشتی است و مردم معتقدند که پاسخ خوبی به این مطالبات داده نشده است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=101152

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰