تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
21

رئیسی کاندیدا نشود ، قالیباف رئیس دولت سیزدهم است

  • کد خبر : 101163
  • 16 مهر 1399 - 13:17
رئیسی کاندیدا نشود ، قالیباف رئیس دولت سیزدهم است

سیما پروانه گهر – جمهوریت : چند ماه قبل در مطلبی با عنوان “چرا ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری بعدی ایران است” از دلایل کاندیداتوری رئیس فعلی قوه قضائیه و شانس بالای رئیسی برای راه یابی به پاستور نوشتیم اما در فرصت کوتاه باقی مانده تا خرداد داغ ۱۴۰۰ بسیاری در اردوگاه اصولگرایی و اصلاح طلبی […]

سیما پروانه گهر – جمهوریت : چند ماه قبل در مطلبی با عنوان “چرا ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری بعدی ایران است” از دلایل کاندیداتوری رئیس فعلی قوه قضائیه و شانس بالای رئیسی برای راه یابی به پاستور نوشتیم اما در فرصت کوتاه باقی مانده تا خرداد داغ ۱۴۰۰ بسیاری در اردوگاه اصولگرایی و اصلاح طلبی سودای بر تن کردن قبای ریاست جمهوری و نشستن بر صندلی عالی ترین مقام اجرایی کشور را در سر می پرورانند.

در این میان به نظر بسیاری از تحلیل گران سیاسی اگر به هر دلیل ممکن ، آیت الله رئیسی تصمیم بگیرد در قوه قضائیه بماند و در رقابت ریاست جمهوری شرکت نکند ، محمد باقر قالیباف رئیس قوه مقننه نزدیک ترین فرد به کرسی ریاست جمهوری است.

در این مورد نکاتی چند قابل تامل است:

۱ – محمد باقر قالیباف اکنون بر رفیع ترین کرسی پارلمان تکیه زده و در مقام ریاست یکی از قوای سه گانه،امکان تاثیرگزاری بر افکار عمومی را بالفعل در اختیار دارد. او در قامت رئیس مجلس سفر ۵ روزه ای به خوزستان رفت ، کت و شلوار دیپلماتیک از تن به در کرد و با ظاهری که با شعارِ اقدام جهادی متناسب تر باشد ، شهر به شهر میان مردم رفت. در خوزستانی که جسمی زخمی از بیکاری ، تبعیض ، فقر و کرونا داشت ، ترجیح داد بیش از اینکه قاب دوربین ها تصویر اتوکشیده او را در جلسات با مسئولان استان نشان بدهند ، عکس ها و فیلم هایش کنار مردم عادی، از رسانه ها پخش شود.

او این روزها به مازندران هم رفت و سفری قریب الوقوع ، مشابه خوزستان ، به سرزمین محروم و پهناور سیستان و بلوچستان را در برنامه دارد.
قالیباف در بازدیدی غیرمنتظره به میان کرونایی ها در بیمارستان رفت تا نشان دهد پیگیری این امور برایش حتی به قیمت لغو جلسه سران قوا حائز اهمیت است.
محمد باقر قالیباف در ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اینگونه سفرهای استانی و اقدامات را تکرار خواهد کرد.

۲ – رادیو و تلویزیون در کنار پوشش گسترده همه این موارد و البته پوشش ویژه اخبار مجلس یازدهم که همسو تر از مجالس قبل با سیاست های رسانه ملی است ، به بهانه های مختلف ، ظرفیت های خوبی در اختیار قالیباف قرار می دهد. برای نمونه می توان به برنامه ” روایت حبیب ” که داستان رفاقت محمد باقر قالیباف و شهید حاج قاسم سلیمانی بود اشاره کرد.

۳- شواهد امر نشان می دهد ناکامی های زیاد دولت و نارضایتی شدید مردم که البته نیاز به بیان ندارد و طبیعتا به پای حامیان اصلی این دولت نوشته شده است ، ستاره اقبال جریان اصلاح طلب را در کم فروغ ترین حالت ممکن قرار داده و اصولگرایان با خیالی راحت به رقابتی درون گروهی می اندیشند.

هرچند ممکن است گزینه های ضعیفی مانند محمد رضا عارف که عملکردش در مجلس دهم محل انتقادات فراوان بود و یا اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی نیز در عرصه رقابت حضور داشته باشند که البته پیش بینی اقبال کم مردم به کاندیداهای جریان اصلاح طلب امر پیچیده ، سخت و دور از ذهنی نیست.

اما در میان نامزدهای بالقوه اصولگرایان محمد باقر قالیباف ، باتجربه حضور در جنگ ، فرماندهی نیروی هوایی ، نیروی انتظامی ، شهرداری تهران و اکنون ریاست پارلمان، شناخته شده تر از سایرین و دارای شانس بیشتری برای اقبال مردمی است.

قالیباف که تجربه شرکت در انتخابات را در کارنامه خود دارد ، در سال ۹۶ نیز شانس قابل توجهی داشت و برخی معتقدند کناره گیری دقیقه ۹۰ به نفع رئیسی ، بخشی از طرفدارانش را به سمت روحانی سوق داد و شاید ماندنش در عرصه انتخابات ، کار را دو مرحله ای می کرد.

۴- قالیباف در میان اصولگرایان البته مخالفانی بسیار جدی دارد. جبهه پایداری و حامیان احمدی نژاد.
جبهه پایداری اگرچه در انتخابات مجلس یازدهم بعد از تحمیل برخی شرایط خود به سرلیستی قالیباف در لیست اصولگرایان تهران تمکین کرد و در انتخابات ریاست مجلس هم سکوت پیشه کرد ، اما بدون شک بر سر نامزدی قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کوتاه نخواهد آمد و نامزد اختصاصی خواهد داشت ، هر چند ممکن است مانند برخی انتخابات های اخیر نامزد این جریان نتواند از سد شورای نگهبان عبور کند.

حامیان احمدی نژاد در پارلمان هم یک روز بر سر واگذاری خودروی دنا پلاس به نمایندگان و یک روز واکسن آنفولانزا به تخریب قالیباف پرداختند و حتی اخیرا احمدی بیغش نماینده شازند و استاندار زمان احمدی نژاد ، در مخالفت با قالیباف به ایرنا گفت: ” رییس محوری در مجلس یازدهم بیش از گذشته است” .
ماحصل اینکه؛ طیف بهاری ها که هنوز کور سوی امیدی برای تایید صلاحیت محمود احمدی نژاد دارند و همچنین جبهه پایداری ، مخالفان جدی نامزدی قالیباف هستند.

۵ – اگر به زندگی و کارنامه قالیباف نگاه کنیم بیش از هر چیزی انگیزه برای دستیابی به هدف نمایان است. قالیباف نشان داده برای رسیدن به رویاهایش تلاشی زاید الوصف دارد.

ایده رئیس مجلسی که از صندلی سبز بهارستان به پاستور رفت، یک بار درباره اکبر هاشمی رفسنجانی محقق شد و بار دیگر درباره علی اکبر ناطق نوری با شکست برابر سید محمد خاتمی به بازنشستگی سیاسی شیخ نور انجامید.

خرداد ۱۴۰۰ به احتمال زیاد ، زمان تعبیر رویای سیاستمدار پر انگیزه مشهدی باشد.

بیشتر بخوانید:

چرا ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری بعدی ایران است

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=101163

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱