تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
17

پاستور به صرف شیرینی و شام

  • کد خبر : 101376
  • 21 مهر 1399 - 10:56
پاستور به صرف شیرینی و شام

جمهوریت – سیما پروانه گهر در روزنامه سازندگی نوشت: بالاخره عزت الله ضرغامی بعد از صرف صبحانه های تبلیغاتی در ماه های اخیر اعلام کرد که برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا می شود . سومین کاندیدای جریان اصولگرایی از پرده برون آمد. عزت الله ضرغامی بعد از اظهارات جنجالی اخیر و صبحانه های فراوان با اهالی […]

جمهوریت – سیما پروانه گهر در روزنامه سازندگی نوشت: بالاخره عزت الله ضرغامی بعد از صرف صبحانه های تبلیغاتی در ماه های اخیر اعلام کرد که برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا می شود .

سومین کاندیدای جریان اصولگرایی از پرده برون آمد. عزت الله ضرغامی بعد از اظهارات جنجالی اخیر و صبحانه های فراوان با اهالی سیاسی تصمیم گرفت رویه با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن کاندیداتوری انتخابات ۱۴۰۰ را کنار بگذارد و از پتانسیل اظهارات حاشیه ساز خود در ماه های اخیر، در جهت انتخابات ۱۴۰۰ بهره برداری مستقیم کند .

ضرغامی بعد از از صرف صبحانه های تبلیغاتی در ماه های اخیر، در گفت و گوی تصویری با امیر حسین ثابتی در برنامه اینترنتی رو در رو، این گونه کاندیداتوری خود را اعلام کرده است:« برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آماده ام حداقل یک سال است به طور مستمر جلسات اقتصادی برای اداره کشور دارم.». عزت الله ضرغامی صبحانه را میل کرده و قصد صرف شام را در پاستور دارد.

او چند ماه پیش نیز تلویحا خبر از کاندیداتوری داده بود . تیرماه سال جاری در گفت و گو با رادیو تهران اعلام کرد که روی نیمکت ذخیره نشسته و در صورت نیاز برای انتخابات ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری می کند.

در سال ۹۶ نیز ضرغامی ادعای کاندیداتوری داشت و می خواست در این عرصه وارد شود اما جمنا با او همراهی نکرد و در نهایت نیز زمانی که ضرغامی دید در جمنا با او میلی نیست عطای کاندیداتوری را به لقایش بخشید . او در گفت و گوی اخیر خود به این مساله اشاره کرده و گفته است که جمنا در سال ۹۶ بدعمل کرده است و البته تاکید کرده که «جمنا به بنده بسیار ضربه زد».

حالا اما ضرغامی در ارتباط با کاندیداتوری اعلام نکرده است که درباره این تصمیم تا چه اندازه با شورای ائتلاف مشورت کرده و نگاه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به مساله کاندیداتوری وی چگونه است. با این وجود در کنار خبر کاندیداتوری او درباره موضوع بررسی صلاحیت خود نیز نکته ای را خاطر نشان کرده و با بیان این که « اگر ردصلاحیت شوم به خاطر حضور آملی لاریجانی در شورای نگهبان» به اختلافات خود در ماه های اخیر با رییس سابق قوه قضاییه اشاره کرده است.

*اختلاف با لاریجانی‌ها

نام خانوادگی لاریجانی در زندگی سیاسی عزت الله ضرغامی مهم و تاثیرگذار است. ضرغامی ورودش از عرصه نظامی گری و سپاه به عرصه سیاسی را وامدار علی لاریجانی است و به واسطه او این کار را آغاز کرد . معاون امور مجلس صدا و سیما و بعد هم معاون امور استان های سازمان صدا و سیما دوران ریاست علی لاریجانی بر صدا و سیما در حالی بر مسند ریاست تکیه زد که نام گزینه های دیگری برای ریاست صدا و سیما از جمله رحمانی فضلی با ۱۰ سال سابقه معاونت سیاسی و قائم مقامی بر سر زبان‌ها بود .

بعد از آغاز ریاستش بر صدا و سیما اما دیگر رابطه‌اش با رییس سابق حسنه نبود چنانچه بارها چالش‌های جدی با علی لاریجانی در جایگاه رییس مجلس داشت و به اذعان بسیاری از چهره های سیاسی صدا‌وسیمای ضرغامی همراهی بسیار کمی با علی لاریجانی و مجالس هشتم تا دهم داشت. یک علت البته بیرون آمدن از زیر سایه نام لاریجانی ها بود ، وقتی بر صندلی ریاست صدا و سیما تکیه زده بود دیگر چه نیاز به حفط رابطه حسنه با لاریجانی ها؟! دیگر این که رفاقت احمدی نژاد با ضرغامی شکاف عمیقی بین او و لاریجانی ها ایجاد کرد .

در عوض نزدیکی و قرابت ضرغامی با احمدی نژاد تا بدان جا پیش رفت که آنتن صداوسیما بدون کم و کاست در اختیار رییس و هیئت دولت نهم و دهم بود و حتی کار تا بدان جا پیش رفت که احمدی نژاد در ماه پایانی کار خود دستوری مبنی بر دادن زمین نمایشگاه بین المللی به صدا و سیما داد . البته این دستور با سر کار آمدن دولت حسن روحانی لغو شد و ضرغامی هرگز رنگ این زمین را ندید.

این اختلافات با لاریجانی ها اما محدود به علی نشد و به آملی لاریجانی هم رسید. نخستین جرقه‌های اختلاف علنی ضرغامی با آملی لاریجانی از زمان بازداشت طبری زده شد. ضرغامی در ماجرای دادگاه طبری به ‌کنایه به رئیس سابق قوه قوضائیه توییت زد که «بعد از فرار خاوری مقرر کرده بودم تیزر تبلیغاتی «هر جا سخن از اعتماد است نام بانک ملی ایران می‌درخشد»، تا مدتی پخش نشود! موضوع «ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد» در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آملی‌ لاریجانی مورد بررسی قرار گرفت. حالا چه عجله‌ای بود؟»

البته چالش های ضرغامی با لاریجانی ها تنها اختلافات برجسته وی نیست . ماجرای اختلاف نظرهای او با حسن روحانی در شورای عالی فضای مجازی نیز مدت ها بر سر زبان ها بود .

ماجرای از زمستان ۹۷ شروع شد که روحانی در سخنرانی از فیلترینگ اعمال شده بر فضای مجازی گلایه و از برخورد با زنان به ‌دلیل حجاب انتقاد کرد. رییس پیشین صداوسیما در جلسه شورای عالی فضای مجازی رو در روی رییس‌جمهوری، بابت اظهاراتش به او تاخت. همان زمان گفته شد که رییس‌جمهوری از ضرغامی خواسته تا جلسه را ترک کند اما در نهایت خودش از محل برگزاری نشست خارج شده است. ضرغامی البته در اردیبهشت سال جاری در برنامه باغ رمضان سربسته به این ماجرا اشاره و بعد هم گفت با پادرمیانی بزرگتر ها این اختلاف رفع و به سمت آشتی رفته است.

*قهر با رییس جمهور

علاوه بر روحانی و لاریجانی ها ، ضرغامی اختلافات نظرهای جدی دیگری نیز دارد. مثلا بر سر انتخاب عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با وحید حقانیان درگیر و با انتشار سلسله‌توییت‌هایی مدعی شد که او در حال اعمال فشار به اعضا برای انتخاب فردی خاص است که ازقضا مورد حمایت روحانی هم هست. مشخص نیست که انتشار این توییت‌ها به اختلافاتش با روحانی بازمی‌گشت یا دبیرنشدن خودش. ضرغامی نوشته بود: «پس از بررسی بیشتر در این خصوص یقین پیدا کردم دخالت آقای وحید حقانیان در مسئله انتخاب آقای دکتر عاملی بدون مجوز معظم‌له و خودسرانه بوده است.»

ضرغامی که در دوران صدا و سیما بسیار بسته عمل می کرد و تندترین رویکردها را نسبت به جریان اصلاح‌طلب داشت این روزها جلسات صبحانه خوری با سیاسیون اصلاح طلب و اصولگرا دارد؛ از محمدعلی ابطحی تا قدرت الله علیخانی و حتی صبحانه با چهره هایی از جنس حسن آقامیری، البته آقامیری ان روزها هنوز خلع لباس نشده بود.

در روزهای صبحانه خوری البته منکر تبلیغاتی بودن این صبحانه ها بود و می گفت ماموریت دیگری به وی محول شده و برگزاری این مراسم صبحانه در راستای اجرای آن ماموریت ها است. گرچه هیچ‌وقت توضیح نداده که این مأموریت دقیقا چیست و با چه هدفی صورت می‌گیرد.

منصور حقیقت پور درباره صبحانه های سیاسی و فرهنگی عزت الله ضرغامی و تلاش او برای ارتباط گیری با سلایق مختلف، اظهار کرد:«دولت قهوه‌خانه نیست که با صبحانه خوردن بشود مشکلات کشور را حل کرد. عرصه اداره کشور فکر، اندیشه، گذشت، ایثار و فداکاری می خواهد. در ریاست جمهوری روزی ۲۰ ساعت باید کار کرد و تحمل شنیدن سخت ترین انتقادها را هم باید داشت. ضمن آنکه باید با اقشار مختلف مردم بتوان صحبت کرد و مباحث را جلو برد.»

حقیقت پور همچنین درباره ضرغامی گفته است: «بعضی ها چون با هنرپیشه‌ها زیاد کار کردند، سعی می کنند مثل هنرپیشه ها رفتار کنند مثلا امروز نقش یک پلیس را بازی می کند و فردا نقش یک معلم را. حکومت‌داری کارکرد آرتیستی ندارد. حکومت داری جوهره و صداقت می خواهد. کسی مثل رجایی باشد که حاضر است شهید شود اما ذره ای به منافع ملی کشور لطمه ای وارد نشود.»
همان زمان نیز انتقاد از صبحانه های ضرغامی زیاد بود . منصور حقیقت پور ، که وی نیز از سپاهیان قدیمی و البته این روزها از سیاسیون نزدیک به علی لاریجانی است درباره رفتارهای تبلیغاتی ضرغامی گفته بود که «اگر یک برادری که فقط در حوزه فرهنگی فعالیت داشته بخواهد برای انتخابات ریاست جمهوری بیاید، به نظر نمی رسد شخصیت جامعی برای این جایگاه باشد. نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ باید توانمندی شان در حوزه نظریه پردازی حوزه اقتصادی بر سایر موارد به چربد. گرچه امروز مشکل فرهنگی هم داریم اما آنچه بیش از سایر عوامل مردم را اذیت می کند گرانی، بیکاری و تورم است.»

این روزها نیز همنشینی با هنرپیشگان را در پیش گرفته و با ادبیاتی تازه سخن می گوید ؛ ادبیاتی که کلیدواژه هایی هم چون دختران پلنگ به کار می برد، ادبیاتی دور از عزت الله ضرغامی که در سال های دهه ۸۰ ریاست سازمان صدا و سیما را برعهده داشت. کویتی پور را در هنگام دفاع از آوازخوانی زنان ، «خود قطار انقلاب» می خواند و در جای دیگری رویه اش در قبال فیلم ادم برفی را اشتباه توصیف می کند و می گوید:« اتفاقا یکی از اشتباهات من در آن زمان درباره فیلم «آدم‌برفی» بود که اگرچه اصلاحات اعلام‌شده به آن در نهایت انجام نشد، اما من بر این باورم اگر درباره آن فیلم کوتاه می‌آمدم و جلوی آن را نمی‌گرفتم، قطعا این فیلم می‌توانست همان زمان پیام‌های ارزشمندی داشته باشد.»

*کدام ضرغامی؟

ضرغامی که تصور می کرد بعد از ۱۰ سال ریاست ۲۰ سال معاونت و ۴۰ سال سابقه کار در جمهوری اسلامی باید آینده سیاسی خاصی داشته باشد اما نتوانست همانند دو رییس پیشین – محمد هاشمی و علی لاریجانی – به جایگاه هایی در اندازه عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ریاست مجلس برسد و از صندلی ریاست صدا و سیما بر صندلی عضویت در شورای عالی فضای مجازی بسنده کرد . حالا اما تصمیم دارد رکود بعد از ریاست را با جهش به سمت ریاست جمهوری جبران کند و شاید در همین راستا نیز جلوه های ویژه ای خاص تدارک می بیند؛ از دیدار با چهره های اصلاح طلب تا تغییر ادبیات ؛ چهره ای متفاوت از عزت الله ضرغامی در قامت رییس صدا و سیما که حسرت لحظات آنتن را بر دل غیرخودی ها می گذاشت . حتی اگر اصولگرایان نیز روی خوشی به او برای کاندیداتوری نشان بدهند ، اقبال رای آوری او در گرو انتخاب بین این دو ضرغامی است : ضرغامی این روزها یا ضرغامی روزهای سال های دهه ۸۰ در ایران.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=101376

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰