تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
12

جنگ و صلح روحانی

  • کد خبر : 101525
  • 27 مهر 1399 - 15:40
جنگ و صلح روحانی

جمهوریت : سیما پروانه گهر در روزنامه سازندگی نوشت: اعدام رییس جمهور ، جدیدترین پیشنهاد و طرح مجلس یازدهم است که از زبان مجتبی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست بیان شد. البته این نخستین بار نیست که کسی پیشنهاد حذف فیزیکی رییس جمهور را داده است همان گونه که نخستین بار نیست که […]

جمهوریت : سیما پروانه گهر در روزنامه سازندگی نوشت: اعدام رییس جمهور ، جدیدترین پیشنهاد و طرح مجلس یازدهم است که از زبان مجتبی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست بیان شد. البته این نخستین بار نیست که کسی پیشنهاد حذف فیزیکی رییس جمهور را داده است همان گونه که نخستین بار نیست که واکنش ها و انتقادها از اظهارات روحانی درباره مساله و فلسفه جنگ و صلح در زمان های مختلف مطرح شده است.
روحانی روز چهارشنبه در نشست هیئت دولت به این مساله اشاره کرد که تاکید کرد که پیامبر (ص) هم جنگ و هم صلح داشت. این مرد نمونه، هم عملیات تهاجمی و هم عملیات تدافعی داشت. این پیامبر، روزهایی پیروز شد و هم در روزهایی دچار شکست شد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت:« از ائمه هدی و از امام حسن (ع) هم باید یاد بگیریم. امام حسن(ع) امام صلح و پیوند بود، ایشان امامی بود که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام، گام برداشت. وقتی برخی از اصحاب امام حسن (ع) آمدند و با زبان معترضانه که چرا صلح کردی، چرا در برابر طرف شما پیمان را امضا کردید، حضرت فرمودند، جامعه اسلامی که فقط شما ۱۰ نفر نیستید، شما ۲۰ نفری که اینجا نزد من آمدید که فقط دنیا اسلام نیستید… امام مجتبی به ما می‌آموزد که مرد جنگ باشیم به روز جنگ، و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح، جنگیدیم و در روز جنگ، صلح کردیم، هر دو خطا و اشتباه است. به‌موقع باید بایستیم و بجنگیم و به‌موقع باید صلح کنیم.». این نخستین بار نبود که حسن روحانی در ادبیات خود و احتمالا برای بیان نکاتی از مساله صلح تاریخی امام حسن مجتبی (ع) با معاویه سخن می گفت.
وی در سال ۹۴ در ضیافت افطار استانداران نیز گفته بود: «زمانی که امام مجتبی(ع) تصمیم‌ به صلح می‌گیرند یکی از یاران امام علی(ع) پیش ایشان آمد و گفت:‌ای کاش من مرده بودم و این منظره را نمی‌دیدم و امام در پاسخ وی گفت وقتی دیدم اکثریت مردم این را می‌خواهند نخواستم چیزی که مردم نمی‌خواهند بر آنها تحمیل شود. امام حسن(ع) می‌خواهند به ما یاد بدهند که باید به مصلحت امت و خواست مردم و جامعه توجه کرد و به نفع امت و جامعه اسلامی تصمیم گرفت» و البته چند ماه بعد از آن نیز موضوع مذاکره در ادبیات رییس جمهور با یادآوری واقعه کربلا بیان شد که گفت: «درس کربلا برای ما درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است. شما می‌دانید که امام حسین(ع) خیمه‌ای را به پا کرد و عمر سعد را دعوت به مذاکره کرد. شب تاسوعا ساعت‌ها با عمر سعد مذاکره کرد تا مسئله به جنگ پایان نیابد.»
حالا دوباره ، ۹ ماه باقی مانده تا پایان دولت ، حسن روحانی از اهمیت زمانبندی جنگ و صلح گفته است. این بار نیز همانند دفعات قبل اظهاراتش با واکنش های تندی مواجه شده است.
*انتقاد کیهان و رسالت از اظهارات رییس جمهور
همانند همیشه اولین منتقد روزنامه کیهان بود که نوشت :« روشن است که بحث‌های جناب روحانی درباره صلح امام حسن(ع) مربوط به سرنوشت مذاکرات هسته‌ای است و رئیس‌جمهور چندمین‌بار است که اصرار دارد صلح امام حسن(ع) را مصادره به مطلوب کند و به خیانت برخی خواص و فرماندهان لشکر در این صلح تحمیلی نپردازد.»
کیهان در انتهاب مطلب خود نیز قدی کرده که مسموع نیست که رئیس‌جمهور نسخه غلط سازش با دشمن را دوبار تجویز کند بلکه باید پاسخگوی خسارت‌های حاصل از تجویز سال ۹۲ باشد و از فرصت باقی‌مانده عمر دولت تدبیر و امید برای حل مشکلات متعدد معیشتی مردم استفاده کند. ضمن اینکه فریب افکارعمومی و تحمیل صلح به امام جامعه، رفتاری طاغوتی و عین خیانت است.
علاوه بر کیهان، روزنامه رسالت که توسط طیف محمدباقر قالیباف اداره می شود در مطلبی به تندی از رییس جمهور انتقاد کرده و نوشته که همان قدر که سیاست نمی دانید ، دین نمی فهمید . این مطلب که به قلم محسن پیرهادی ، مدیرمسئول روزنامه رسالت نوشته شده است در بخش دیگری قید کرده است که « چند روز پس از سخنان بسیار توهین‌آمیز رئیس‌جمهور آمریکا، سخن گفتن از ‏صلح به‌هیچ‌عنوان در شأن ملت ایران نیست. ملت ایران صد‌ها هزار شهید تقدیم نکرده و در کوران حوادث، فشار‌های متعدد را ‏تحمل نکرده که نماینده‌اش از موضعی جز اقتدار و عزت سخن بگوید. هشدار صریح عموم ملت به دستگاه اجرایی این است: چند ‏ماهی تحمل‌کنید و کمتر با اظهارات شاذ، مردم را دل‌زده و عصبانی کنید، ما هم چند ماهی شما را تحمل می‌کنیم تا دولتتان تمام ‏شود. ان‌شاءالله دولتی روی کار بیاید که شایسته ملت ایران باشد. ‏»
رحیم پور ازغندی نیز چهره دیگری بود که در سخنان خود از اظهارات روحانی انتقاد کرد و با بیان این که « کسی که از مذهب سوءاستفاده سیاسی کند از روحانیت تنها لباسش را دارد» ، تاکید کرد:« نسبت سازش را اولین بار معاویه به امام حسن (ع) بست ، مظلوم بزرگ همه دوران ها حسن بین علی (ع) است… معیشت مردمی را برجامی کرده اند و حالا نوبت به برجامی کردن دین مردم رسیده . مردم دارند تاوان توهم و وعده های چند سیاستمدار با ضریب هوشی پایین را می دهند که معلوم شد نه تنها مفهوم عزت و اقتدار ملی را نمی دانند بلکه سیاست بین الملل هم نمی فهمند… پایان معامله با شیطان و اعتماد به وعده های او ، به تعبیر قرآن فحشای سیاسی می شود .»
رحیم پور همچنین در بخش دیگری از صحبت خود گفت :«شانس مردم ما را ببین که آن یکی میخواهد با آنجلینا جولی مشکلات جهان را دو نفری حل کنند و این یکی در پایان هشت سال حکومتش هنوز منتظر ترحم ترامپ و تعهد اوباما و امید جدیدش ، جو بایدن است»
*رییس جمهور زیر تیغ
مهم تر از روزنامه ها و محسن پیرهادی و حسین شریعتمداری و رحیم پور ازغندی و بحث های ایدئولوژیک همیشگی این طیف با دولت درباره تاریخ جنگ و سازش و تبیین آن در قالب مذاکره و برجام در شرایط فعلی اما واکنش مجتبی ذوالنوری ، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم بود که در توئیتی خطاب به روحانی از اعدام وی سخن گفت. ذوالنوری در توئیتی نوشت:« «جناب روحانی اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن بامعاویه راخواست اکثر مردم از امام ذکر میکنید!. امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمیشوند؛ با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود».
البته واکنش هایی هرچند محدود به اظهارات ذوالنوری صورت گرفت . مهم ترین آن ها توئیت علی مطهری بود که در آن نوشت: «من مذاکره با آمریکا را در شرایط فعلی به صلاح کشور نمی دانم اما معتقدم اظهارنظر هر ایرانی خصوصا رئیس جمهور در این مورد باید آزاد باشد و نباید موجب توهین و تهدید شود. این که مقام رهبری مخالف مذاکره هستند مانع اظهار، نظر دیگران نیست.»
با این وجود تنها چند ساعت بعد از طرح پیشنهاد اعدام توسط مجتبی ذوالنوری ، اظهارات دیگری از وی درباره پیگیری برای موضوع طرح سوال از رییس جمهور نیز مطرح شد و وی از همکاران خود تا طرح سوال از حسن روحانی را امضا کنند.
برخی نمایندگان مجلس یازدهم در نخستین روزهای آغاز به کار خود اعلام کردند که طرح سوال از حسن روحانی را در دستورکار دارند . با این وجود اظهارات و بیانات رهبری در نخستین دیدار با نمایندگان مجلس این باور را برای بسیراری به وجود آورد که قید این مساله که « دولت تا روز آخر باید به کار خود ادامه دهد» پیامی مبنی بر منع طرح سوال از روحانی در مجلس یازدهم دارد. اما مجلس یازدهم چنین برداشتی از این موضوع نداشت . تنها یک هفته بعد از این دیدار ویدئویی ، سیدناصر موسوی لارگانی ، سخنگوی نمایندگان طراح سوال از رییس جمهور در مجلس یازدهم در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی جمهوریت تاکید کرد که نمایندگان سوال کننده چنین برداشتی از بیانات رهبری ندارند و کماکان پیگیر سوال از روحانی هستند .
لارگانی در این گفت‌وگو تاکید کرد که نیت و نظر رهبری این بوده است که دولت نباید به بهانه این که سال پایانی کار خود است دست از اقدام و تلاش بردارد و روی صحبت رهبری با خود دولت بوده است نه مجلس بنابراین سوال از روحانی به وقت خود باقی است. حالا نیز ذوالنوری در ادامه مساله لزوم اعدام رییس جمهور به مساله سوال و استیضاح وی پرداخته است.
در طول چند ماه گذشته نیز – از زمان اظهارات لارگانی تا اظهارات ذوالنوری در روزهای اخیر- مجلس یازدهم که نماینده طیف مشخصی از اصولگرایان در مجلس است انتقادهای مختلفی را از رییس جمهور مطرح کرده اند ؛ ادبیاتی از قبیل این که رییس جمهور تنها به خطر ریش خود اهمیت می دهد و حالا نیز طرح مساله اعدام وی . حسن روحانی البته بارها پیش از این با پیشنهاد اعدام از جانب منتقدانش رو به رو شده است . از منصور ارضی تا حسن عباسی نیز پیش از این به صرلحت از لزوم اعدام وی سخن گفته اند اگرچه طرح این مسائل بیش از این خاصیت اجرایی داشته باشد خشونت فضا را بیشتر می کند چرا که نهایت کاری که از دست این گروه بر می آید همان سوال و در نهایت استیضاح است. حالا باید منتظر ماند و دید گروهی که اعدام رییس جمهور را در دو سال گذشته به تکرار خواسته اند تا چه اندازه در اجرای سوال از وی در مجلس توفیق خواهند داشت . این مصدق وزن سیاسی آن ها را برای تاریخ روشن می کند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=101525

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰