تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
9

خاتمی می‌آید جای برادرش؟

  • کد خبر : 101654
  • 03 آبان 1399 - 8:53
خاتمی می‌آید جای برادرش؟

جمهوریت: روزنامه اصلاح طلب آرمان ملی نوشت: معرفی کاندیدای نهایی از سوی دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هنوز زود است و باید از میان گزینه‌های مطرح به اجماع بر سر یک کاندیدا برسند؛ البته ممکن است جریان اصولگرا نتواند به این اجماع برسد و مانند سال ۹۲ با ۴ کاندیدا وارد […]

جمهوریت: روزنامه اصلاح طلب آرمان ملی نوشت: معرفی کاندیدای نهایی از سوی دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هنوز زود است و باید از میان گزینه‌های مطرح به اجماع بر سر یک کاندیدا برسند؛ البته ممکن است جریان اصولگرا نتواند به این اجماع برسد و مانند سال ۹۲ با ۴ کاندیدا وارد عرصه رقابت شود اما عزم اصلاح‌طلبان برای معرفی کاندیدای واحد جزم است و اکنون به بررسی شرایط کشور و تطبیق آن با گزینه‌های موجود برای انتخاب کاندیدای نهایی می‌پردازند. در انتخابات‌های اخیر سیدمحمد‌خاتمی نقش رهبری سیاسی جریان اصلاحات را برعهده داشت و تصمیم نهایی اصلاح‌طلبان به اطلاع او می‌رسید که تایید یا رد کند اما اکنون برخی جایگاه دیگری برای رئیس دولت اصلاحات در نظر گرفته‌اند که آن هم کاندیدا شدن برای ورود دوباره به پاستور در سال ۱۴۰۰ است. ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: «مشکل اصلاح‌طلبان، اتحاد و وحدت نیست. و اگر سیدمحمد خاتمی بیاید و تایید شود، همه اصلاح‌طلبان بی‌چون‌وچرا به اتفاق‌نظر می‌رسند» اما تاییدصلاحیت خاتمی بسیار خوشبینانه است و به نظر می‌رسد او بتواند به‌عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ حضور داشته باشد. قوامی همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که «اصلاح‌طلبان می‌دانند آن گزینه‌ای که رای‌آوری دارد، تایید نمی‌شود یا اصلا ثبت‌نام نمی‌کنند، مانند سیدمحمد خاتمی، عبدا… نوری که ثبت‌نام نمی‌کنند، چراکه اگر ثبت‌نام کنند تایید نمی‌شوند؛ این مشکل اصلی اصلاح‌طلبان است.» اما از هم‌اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد که جز رئیس دولت اصلاحات کدام شخصیت‌ها با مانع ردصلاحیت مواجه می‌شوند.

محمدرضا خاتمی گزینه مطلوب

اگر قائل به این باشیم که رئیس دولت اصلاحات ردصلاحیت می‌شود یا اصلا علاقه‌ای به رقابت در این عرصه ندارد اما نباید فراموش کرد که برادی به نام محمدرضا دارد که اصلاح‌طلب و نایب‌رئیس مجلس ششم بود. سیدمحمدرضا خاتمی، فرزند آیت‌ا… سیدروح‌ا… خاتمی در ابتدای پیروزی انقلاب دانشجوی رشته پزشکی بود. او پس از انقلاب به جهاد سازندگی پیوست و سپس در میان دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در تسخیر سفارت آمریکا شرکت کرد مشاور وزیر ارشاد در دوره عباس دوزدوزانی بود. در دوران دفاع مقدس در عملیات بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، حضور داشت و مجروح شد. پس از آن معاون درمان وزارت بهداشت شد تا اینکه در سال ۱۳۷۱ دوره تخصصی بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری را در لندن گذراند و به ایران بازگشت. زمانی که برادرش رئیس‌جمهور شد، همراه تعدادی از اصلاح‌طلبان حزب مشارکت را راه‌اندازی کرد که قوی‌ترین حزب اصلاح‌طلبان بود و تا سال ۸۵ دبیرکلی این حزب را برعهده داشت. در انتخابات مجلس ششم حضور یافت، به‌عنوان نفر اول به مجلس رفت و بر کرسی نایب‌رئیسی تکیه زد که همین موضوع نشان‌دهنده علاقه بخش بزرگی از جامعه به دیدگاه‌های اوست. محمدرضا خاتمی هیچگاه از جایگاه برادرش برای نیل به اهدافش بهره نبرد و تمایل داشت توانمندی‌های خودش مدنظر باشد. بسیاری از نمایندگان مجلس ششم زمانی که از ردصلاحیت خود برای ورود به مجلس هفتم آگاه شدند اقدام به تحصن اعتراضی کردند که سیدمحمدرضا خاتمی در آن برهه گفت: «بیشتر از ۸۰ نفر از نمایندگان مجلس ششم برای مجلس هفتم ردصلاحیت شدند. ما تمام کوششمان را انجام دادیم تا این روند را برگردانیم ولی موفق نشدیم. ولی برخی دوستان ما در تهران در انتخابات شرکت کردند و وقتی به دور دوم رسید، آنها هم متوجه شدند بنابراین از دور دوم انصراف دادند». محمدرضا هم مانند برادرش در نقش حل مشکلات گام برمی‌دارد که همین تلاش برای توضیح چرایی تحصن مجلس‌ ششمی‌ها و آرام کردن فضا از آن جمله است. در جریان اتفاقات سال ۸۸ هم محاکمه شد.

تصمیم جمعی بر کاندیداتوری خاتمی؟

زندگی سیدمحمدرضا خاتمی فراز و نشیب‌های زیادی داشته و دارد. ظاهرا خودش تمایلی به کاندیدا شدن ندارد اما اگر تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان کاندیدا شدن او باشد، شاید باوجود آگاهی از احتمال ردصلاحیت شدنش کاندیدای ۱۴۰۰ شود. حزب اتحاد حامی سرسخت سیدمحمدرضا خاتمی است و اگر او بپذیرد که کاندیدا شود رایزنی‌های این حزب با سایر احزاب اصلاح‌طلب برای حمایت از برادر رئیس دولت اصلاحات آغاز می‌شود. سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم درباره ورود سیدمحمدرضا خاتمی به انتخابات ۱۴۰۰ گفته است: «ایشان کاندیدای خیلی خوبی است؛ اگر بیاید. جدی بودنش را باید از خود ایشان سوال کنید ولی به نظر من ایشان کاندیدای خوبی است و می‌تواند بیاید.»
برچسب ها: آرمان ملى ، محمدرضا خاتمى ، محمد صدر ، اصلاح طلبان

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=101654

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰