تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
18

پوست اندازی پایداری

  • کد خبر : 101775
  • 06 آبان 1399 - 9:04
پوست اندازی پایداری

جمهوریت : سیما پروانه گهر در روزنامه سازندگی نوشت : با اظهارات رهبر انقلاب در انتقاد از هتک حرمت روسای قوا و موضع گیری جدید منتقان جدی حسن روحانی در مجلس از جمله علیرضا زاکانی و مجتبی ذوالنوری مبنی بر این که طرح مساله استیضاح در مجلس یازدهم با توجه به مدت زمان باقی مانده […]


جمهوریت : سیما پروانه گهر در روزنامه سازندگی نوشت : با اظهارات رهبر انقلاب در انتقاد از هتک حرمت روسای قوا و موضع گیری جدید منتقان جدی حسن روحانی در مجلس از جمله علیرضا زاکانی و مجتبی ذوالنوری مبنی بر این که طرح مساله استیضاح در مجلس یازدهم با توجه به مدت زمان باقی مانده از دولت وی ، بازی در زمین دشمن است ، همایش پر داستان روزهای اخیر برای پیگیری استیضاح حسن روحانی به حاشیه اخبار رفت

همایشی با عنوان «استیضاح روحانی ؛ حق ملت ، تکلیف مجلس» که چهره های هم چون محمدجواد کریمی قدوسی ، حسینعلی حای دلیگانی ، محمدحسن آصفری و حمید رسایی و مجتبی ذوالنوری به عنوان سخنران در پوستر آن ثبت شده بودند. همان طور که از اسم همایش روشن بود مساله تلاش و فشار بر مجلس برای اعلام وصول سوال و استیضاح حسن روحانی بود . اظهارات مجتبی ذوالنوری مبنی بر لزوم اعدام رییس جمهور نیز آتش این همایش را تندتر کرده بود. همایش برگزار و منتقدان حسن روحانی پیگیری استیضاح بودند که به یکباره ورق برگشت . اگرچه محور انتقادات سخنرانان این همایش تنها حسن روحانی نبود.

نمونه روشن این موضوع اظهارات حمید رسایی در این همایش بود . فیلم کوتاهی که در شبکه های اجتماعی از این همایش می چرخید که حمیدرسایی در آن می گفت:« من سوال می کنم . جمنا کجاست؟ جبهه پایداری کجاست؟ چرا برای رای گرفتن از مردم مرتب جلسه دارید اما زمان شکستن کمر مردم جلسه ندارید؟ چرا اون روز که تا دقیقه ۹۰ با هم دعوا می کنید و بعد با هم با یک دروغ به امت حزب الله قالب می کنید که باید به لیست ما رای دهید … سینه ما پر است …آقایون جمنا! آقایون سیاسی !کسانی که لیست می دهید اگر روزی به رای مردم نیاز دارید حداقل کاری کنید که مردم با کمر راست به شما رای بدهند نه با کمر خمیده.»

حمیدرسایی از چهره های شاخص جبهه پایداری بود که سال ۹۳ از عضویت در این جبهه جدا شد.در آن زمان در گفت و گویی با روزنامه اعتماد دلیل این مساله را « اختلافاتی که در شورای مرکزی این تشکیلات با برخی از اعضای آن پیدا کرده» عنوان کرد و گفت که برخی از اعضای این جبهه منش او را در مجلس و حتی رسانه‌اش نمی‌پذیرفتند و به قول خودش برای اینکه استقلالش را خرج تشکیلات نکند، عطای پایداری را به لقایش بخشیده و خروج را برماندن در حلقه نزدیکان حزبی آیت‌الله ترجیح داد.

حالا اما حمیدرسایی همزمان با اعلام ترکیب جدید شورای مرکزی جبهه پایداری ، انتقادات تندی را علیه جبهه پایداری مطرح کرده است. علاوه بر این انتقادات، چینش و ترکیب جدید شورای مرکزی حزب پایداری که سال گذشته با فشار وزارت کشور از جبهه به حزب تبدیل شد ، نشان می دهد برخی چهره های پیشین جبهه پایداری که فعال نیز بودند ، در حاشیه هستند و دیگر حضوری در شورای مرکزی این تشکل ندارند. بعد از لیست بندی در انتخابات اسفند ۹۸ اختلافات تازه ای عیان شده است . اختلافاتی در امتداد ترک های سال ۹۲ .

یک جبهه با دو پایتخت

نطفه اختلافات در جبهه پایداری در ایام انتخابات سال ۹۲ بسته شد . آن زمان که دو حلقه در این جبهه شکل گرفت ؛ حلقه آقاتهرانی که عمدتا شامل شاگردان طراز اول آیت الله مصباح یزدی از جمله روانبخش، سقای بی ریا و نبویان بودند و حلقه صادق محصولی که عمدتا اعضای سابق کابینه دولت محمود احمدی نژاد در آن دیده می شدند

یکی از زوایای اختلاف نیز مساله کاندیدای اصلاح برای انتخابات بود چرا که گروه اول یعنی حلقه آقاتهرانی به دنبال چهره‌هایی مانند سعید جلیلی و کامران باقری لنکرانی برای کاندیداتوری در انتخابات بودن در حالی که حلقه صادق محصولی چهره هایی مانند علی نیکزاد یا غلامحسین الهام را در نظر داشتند . در طی این اختلاف به مرور زمان ریشه ای تر شد تا جایی که تمرکز حلقه اول در قم و حلقه دوم در تهران متمرکز شدند. حلقه ها تفکیک شده دو سال بعد از تشکیل نیز حول محور شعاع های خود چرخیدند و در انتخابات مجلس در سال ۹۴ ، بیش از پیش تفکیک خود را به رخ کشیدند چرا که در آن سال در حالی که شاخه تهران نیم نگاهی به وحدت اصولگرایان سنتی داشت، شاخه قم هرگز روی خوشی به ائتلاف نشان نمی‌داد. در انتخابات ۹۸ نیز دیگر اختلاف از موضوع دو حلقه فراتر رفت . اختلاف نظرها درباره لیست نهایی اصولگرایان ، سهم جبهه پایداری در این لیست ونحوه و میزان ائتلاف جبهه پایداری با شورای ائتلاف اصولگرایان منجر به آغاز اختلافات جدید در جبهه پایداری شد . جبهه پایداری که سال ها خود ساز و جدایی زده بود حالا این نوا را از دورن خود می شنید. گروهی از جوانان این جبهه علیه قدیمی‌تر‌ها و حلقه هایشان قد علم کردند.

۴۸ ساعت مانده به انتخابات مجلس یازدهم بود که دود سفید از اردوگاه اصولگرایی بیرون زد و خبر آمد که جبهه پایداری و شانا – شورای ائتلاف نیروهای انقلاب- به عنوان تشکل رسمی انتخابات اصولگرایان در انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی در اسفند ۹۸ با هم به وحدت رسیده اند. همه منتظر صدای رضایت از داخل این اردوگاه بودند چرا که آرزوی دیرینه جامعه روحانیت و جامعتین و تکنوکرات اصولگرا و سنتی های موتلفه ای – بر اساس آنچه خود مدعی بودند – همین «وحدت» و به بیان دقیق تر راضی کردن جبهه پایداری برای لیست واحد با اصولگرایان بود. لیست نهایی که از پرده برون افتاد اما صداهای تازه ای به گوش رسید.

لیست واحد شانا و پایداری یک پیام را به صراحت می داد:«کوتاه آمدن اصولگرایان در مقابل پایداری». در فهرست ۳۰ نفره شانا برای تهران، نام ۷ نفر حذف و ۷ نفر اختصاصی لیست پایداری جایگزین آن‌ها شده بود به این ترتیب، در لیست ۳۰ نفره نهایی، جمعیت رهپویان، حزب موتلفه، جامعه روحانیت، جمعیت پیشرفت و عدالت و جبهه پایداری بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. بیشتری سهم به جبهه ای که حتی نماینده ای نیز به جلسات شورای ائتلاف نفرستاد و مکرر در طی ۵ ماه تلاش شورای ائتلاف برای بستن لیست تاکید کرد که اصرار یا تاکیدی بر حضور حتمی وحدت نمی بیند. تنها اخبار غیر رسمی منتشر شد که از نیمه دی ماه دو تن از چهره های این جبهه برای رایزنی در جلسات شانا حضور پیدا کرده اند .

با این وجود ، علی رغم این سهم زیاد و کسر قابل توجه پایداری ها در لیست اصولگرایان جبهه پایداری بی تردید بیشترین سهم را گرفته بود اما علی رغم این مساله شمار زیادی از اعضای جبهه پایداری «وحدت» حاصل شده را قبول نکردند.

*شورش علیه حلقه ها

در پی انتشار لیست کانال رسمی «جبهه پایداری» ضمن حمله شدید به صادق محصولی نوشت:« شانه ما بیش از این تحمل سواری دادن به نمک نشناسان سیاست ورز را ندارد، خانه‌ای دیگر برای خود بنا کنید.» اشاره این مطلب به حضور صادق محصولی به همراه مرتضی آقاتهرانی در جلسات جمع بندی نهایی درباره لیست اصولگرایان برای انتخابات ۹۸ بود. از دیگر چهره هایی که به شدت از نحوه بستن لیست و اسامی حاضر در آن انتقاد کرد وحید یامین پور بود . وی هم با انتقاد شدید از خط خوردن نام خود از لیست نهایی، اعلام کرد که به سه نفر از اعضای لیست نهایی که عضو جبهه پایداری هستند، رای نخواهد داد و خطاب به صادق محصولی نوشت: «آنچه از مواضع پایداری در جلسه دیروز شنیدم، باور نکردنی بود. آقای محصولی! به‌خاطر یک جمله که در حمایت از وحدت و آقای قالیباف گفتم، اسم بنده را از لیست وحدت خط زدید! فقط برای مقابله با انحصارطلبی و باندبازی شما انصراف نمی‌دهم. رای من: لیست وحدت منهای سه نفر از سهمیه پایداری». به جز وحید یامین پور، علی جعفری دیگر عضو لیست پایداری که از لیست نهایی ائتلاف شانا پایداری حذف شده بود، نیز گلایه هایی از همین دست مطرح کرد.

حمید رسایی، از اعضای سابق جبهه پایداری و از همفکران فعلی این جبهه نیز علیه لیست نهایی شانا و پایداری دست به افشاگری زده. او که با استناد به حمایت آیت الله مصباح یزدی از خود حاضر به انصراف از انتخابات نشده بود، نوشت: «‏آقایان درحال فشار به کاندیدا‌های مستقلند تا انصراف دهند. به خاطر وحدت! من که از ابتدا به دین سیاسی شما کافر بودم. آقایان اول پاسخ دهند: داماد یکی از اعضای ائتلاف در لیست نهایی است، سابقه اجرایی و سیاسی و فرهنگی وی چیست؟ آقای اکبری تالارپشتی کیست؟ این افراد در بزنگاه‌ها کجا بودند؟»

اظهارات اخیر حمیدرسایی و آنچه از همایش استیضاح روحانی مطالبه ملت بر می آید این است که اختلافات در حال عمیق تر شدن و احتمالات برای ریزش چهره های جوان پایداری شدت بیشتری می گیرد . آنچه حمیدرسایی در این همایش در نقد به پایدار طرح کرده خود گویای این است که انتخابات و روحانی بهانه است و حلاوه بر حلقه های پایداری – حلقه محصولی و آقاتهرانی- پدارن و پسران در جبهه پایداری نیز چندان سر سازگاری با هم ندارند . البته اخباری از اختلافات عمیق امیرحسین قاضی زاده هاشمی ، عضو هیئت رییسه مجلس یازدهم و پیش از این عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و حتی در ایام مجلس نهم سخنگوی جبهه پایداری نیز بود شنیده می شود . بنابراین گویا اختلافات در درون جبهه پایداری بر اساس حلقه ها و سنین اعضاء قابل تفکیک نیست . آنچه روشن است پوست اندازی چندباره جبهه پایداری از زمان تشکیل است . پوست اندازی به این معنی که جبهه پایداری از سال ۹۳ تا کنون اعضاء مختلف را از دست داده است . چهره هایی همچون حمیدرسایی ، مهدی کوچک زاده روزگاری شمایل پایداری بودند حالا از این حزب پرحاشیه اصولگرا جدا شده اند و بر آن می تازند. جبهه پایداری که همواره نام وحدت شکن را بر سوابق خود داشت حالا با بحران های داخلی جدی رو به رو است . اینبار هم باز ، خیاط در کوزه افتاد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=101775

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰