تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
10

لاریجانی تمایلی به حضور در انتخابات ندارد/ نمی‌توان همه ناکامی‌ها را به پای دولت نوشت

  • کد خبر : 101935
  • 11 آبان 1399 - 11:53
لاریجانی تمایلی به حضور در انتخابات ندارد/ نمی‌توان همه ناکامی‌ها را به پای دولت نوشت

جمهوریت – شفقنا نوشت: سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در خصوص انتقاد به عملکرد دولت یازدهم، گفت: باید در قضاوت هایمان این مسائل را در نظر بگیریم که دولت چه منابعی در دست دارد و چقدر از مدیریت اقتصاد کشور، فضای سیاسی و تعاملی داخلی و بین المللی، در اختیار دولت است و آنگاه انتظارات […]

جمهوریت – شفقنا نوشت: سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در خصوص انتقاد به عملکرد دولت یازدهم، گفت: باید در قضاوت هایمان این مسائل را در نظر بگیریم که دولت چه منابعی در دست دارد و چقدر از مدیریت اقتصاد کشور، فضای سیاسی و تعاملی داخلی و بین المللی، در اختیار دولت است و آنگاه انتظارات مان را از این قوه بشماریم.

غلامرضا نوری قزلجه در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص انتخابات ۱۴۰۰، گفت: بحث انتخابات ریاست جمهوری خصوصا در شرایط فعلی اهمیت زیادی دارد. همه گروه ها و جناح ها، نگاه سیاسی و حزبی به انتخابات دارند اما در کنار این نگاه حزبی و جناحی باید نگاه ملی هم به این رویداد مهم وجود داشته باشد چراکه انتخابات ریاست جمهوری یک همایش ملی بوده و نشان می دهد مردم چقدر علاقمند نظام و کشور هستند و انقلاب و جمهوری اسلامی را پشتیبانی می‌کنند. بنابراین همه جهت گیری ها باید به سمت مشارکت بالای مردم در انتخابات باشد چراکه قرار است سرنوشت کشور را از نظر اجرایی نه تنها برای چهار سال آینده بلکه به روال معمول گذشته، برای هشت سال ریل گذاری کنیم.

مردم از حاکمیت توقع ساماندهی اوضاع اقتصادی و معیشتی را دارند

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر مشکلات معیشتی بر میزان مشارکت مردم در انتخابات، اظهار کرد: همانطور که در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم شاهد بودیم، مشکلات معیشتی، میزان مشارکت مردم در انتخابات را کاهش داد به طوری که کمترین مشارکت مردم را در یازده دوره گذشته مجلس شورای اسلامی شاهد بودیم؛ بنابراین تحولاتی که در حوزه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کشور رخ می‌دهد،در میزان مشارکت مردم تاثیرگذار است. در درجه اول حاکمیت است که زمینه های ورود و حضور مردم را فراهم می‌کند تا همه احساس مسوولیت کنند و در انتخابات مشارکت همه جانبه داشته باشند؛ چراکه وقتی فضا آماده باشد، می توان از مردم توقع داشت در صحنه حاضر شوند. همچنین مردم از حاکمیت توقع ساماندهی اوضاع اقتصادی و معیشتی را دارند و باید تدبیری صورت بگیرد که مردم تاثیرات مثبت و ملموس آنرا را در زندگی خودشان شاهد باشند.

همه جناح‌های سیاسی علاقمند به حضور در عرصه انتخابات هستند

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس یازدهم در رابطه با حضور جناح های مختلف در انتخابات آینده گفت: علی القاعده همه جناح های سیاسی که در چارچوب قانون اساسی کار می‌کنند، علاقمند به حضور در انتخابات هستند اما حضور فعال آنها بستگی به این دارد که تا چه اندازه میدان و فرصت تحرک به این جناح‌ها داده شود. بنابراین باید منتظر ماند و دید که حاکمیت چقدر برای حضور مؤثر نحله‌های مختلف فکری و سیاسی که در نظام جمهوری اسلامی به صورت قانونی فعالیت می‌کنند، شرایط را هموار می‌سازد و اگر فضا فراهم باشد طبیعتاً همه آنهایی که نظام و ایران را دوست دارند مشارکت جدی خواهند داشت.

لاریجانی تمایلی به حضور در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد

مشارکت مردم در انتخابات پایین باشد دولتی از جنس مجلس روی کار می‌آید

نوری قزلجه که در مجلس دهم معاون اجرایی رییس مجلس بود در خصوص حضور علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: در آخرین دیداری که به اتفاق تعدادی از نمایندگان مجلس فعلی با ایشان داشتیم این سوال و درخواست را از ایشان بعمل آوردند ولی آقای دکتر لاریجانی تمایلی نشان ندادند. اما اینکه دولت آینده اصولگرا است یا اصلاح طلب، باید بگویم اگر مشارکت مردم بالاتر باشد قطعاً دولتی متفاوت از سلیقه سیاسی مجلس یازدهم روی کار خواهد آمد، اما اگر مشارکت پایین باشد دولت آینده هم از نظر سیاسی از جنس همین مجلس یازدهم خواهد بود.

در قضاوت هایمان این مسائل را در نظر بگیریم که دولت چه منابعی در دست دارد
نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقادات به عملکرد دولت یازدهم اظهار کرد: در بسیاری از بخش های دولت، کارها و خدمات خوبی صورت گرفته است اما در کنار آن کم و کاستی هایی هم وجود دارد که انتقاداتی را به همراه داشته است، اما این کم کاری‌ها به حدی نیست که بطور مطلق بگوییم دولت فعلی هیچ کاری نکرده است. باید در قضاوت هایمان این مسائل را در نظر بگیریم که دولت چه منابعی در دست دارد و چقدر از مدیریت اقتصاد کشور در دست دولت است، چه فضای سیاسی و تعاملی داخلی و بین المللی برای قوه مجریه فراهم است؟، چه عددی از درآمد کشور صرف هزینه های غیر عمرانی کشور می شود؟، چه عددی از منابع سالانه کشور به خاطر تحریم ها و عدم امکان مراودات مالی با دنیای خارج، محقق نمی شود؟ آنگاه انتظارات مان را از این قوه بشماریم و نسبت به کم و کاستی انتقاد منصفانه بکنیم و این نکته را هم باید گفت که انتقاد خواص باید توأم با راهکار باشد.

نمی‌توان همه ناکامی‌ها را به پای دولت نوشت

او در ادامه افزود: در شرایط فعلی هم انتقادات زیادی به دولت وارد است اما اینکه ما تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور همه ناکامی ها را به پای دولت بنویسیم و خودمان را صرفاً نظاره گر بدانیم، کار پسندیده ای نخواهد بود. قضاوت منصفانه این است که هر کسی به اندازه نقش و اثری که در امور کشور داشته به همان اندازه هم قبول مسوولیت کند.

شهامت پذیرفتن سهم‌مان در بروز شرایط فعلی را داشته باشیم

نوری قزلجه تصریح کرد: باید شهامت این را داشته باشیم که سهم خود را در بروز این عوامل انکار نکنیم. مثلا در حال حاضر یکی از گره‌های اصلی در اقتصاد کشور، واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی، صادرات کالاهای تولید داخل و مشکلات تجار، ایفای تعهدات ارزی و نقل و انتقال پول و ارز است، که لایحه و پیشنهاد دولت در این خصوص را نهادهای ذیربط همراهی نکردند. لذا باید قبول مسوولیت کنیم که در این موارد دولت را کمک نکردیم.

مشکلات تنها با شعار دادن حل نمی‌شوند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه با اشاره به مشکلات مربوط به تحریم‌ها گفت:تحریم‌ها هم به نوبه خود تاثیرات منفی قابل توجهی در اقتصاد کشور گذاشته است؛ به عنوان مثال پول حاصل از فروش نفت که در تعدادی از کشورها بلوکه شده به دلیل همین تحریم‌ها است که منتقل نمی شود. پس مشکلات تنها با شعار دادن حل نمی شوند در کنار آن باید راه حل هم ارایه شود. البته بخش دیگری از مشکلات هم به مسایل خود تحریمی، مدیریتی و روابط بین قوای سه گانه و حتی روابط دستگاه‌های داخل قوه مجریه است که باید هرچه سریعتر مدیریت شوند تا بتوانیم حد اقل خود تحریمی‌ها را برطرف کنیم.

در شرایطی نیستیم که علاوه بر مشکلات گرفتار اختلافات درونی باشیم

او تصریح کرد: برای برون رفت از مشکلات فعلی، بیش از همه به تعامل بین قوا نیاز داریم و در شرایطی نیستیم که در کنار این همه مشکلات، گرفتار اختلافات درونی هم باشیم. البته اختلاف نظر طبیعی است اما اگر به روش واحدی که به نفع کشور باشد، نرسیم، قطعا به ضررمان خواهد بود. لذا بیشتر از همه سران قوا باید این کار را محقق کنند و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری تدبیری فرموده اند که سران سه قوا در شورای هماهنگی، موضوعات را به طور ویژه بررسی کنند و به راهکار برسند.

مردم استقبالی از تبلیغات زودهنگام انتخابات نخواهند داشت
مسوولین به جای ورود زود هنگام به انتخابات وظایف خود را انجام دهند

نوری در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت زودهنگام علاقمندان و مشتاقان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از دو جهت برای داشتن یک انتخابات پرشور بسیار مضر است: اولاً مردم به خاطر مشکلاتشان هنوز به اندازه این مشتاقان آمادگی ذهنی و فکری برای ورود به این عرصه را ندارند و از این حرکت استقبال نمی کنند. دوماً اغلب این بزرگواران در مصادر امور مهم کشور هستند فلذا مردم انتظار دارند که این عزیزان در شرایط اقتصادی و معیشتی و کرونائی موجود،فعلاً به وظایف محوله خطیر بپردازند؛ باشد که ان شاء‌الله موجب گشایش و خیر و برکت شوند که همین توفیقات می تواند مشوق حضور پر شور و شوق مردم در ۲۸ خرداد سال آینده باشد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=101935

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰