تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
8

«آشنای غریب» در یزد به قسمت سوم رسید

  • کد خبر : 104102
  • 13 دی 1399 - 21:58
«آشنای غریب» در یزد به قسمت سوم رسید
تحقق شعار «معلولیت محدودیت نیست» مستلزم تغییر نگرش جامعه در خصوص معلولان و کم توانان است.

جمهوریت:
سومین قسمت از مجموعه مستند تلویزیونی آشنای غریب با عنوان “شهر دسترس پذیر” در شهر تاریخی یزد کلید خورد.
به گزارش جمهوریت ، عاطفه تلقانی تهیه کننده مجموعه مستند «آشنای غریب» با بیان اینکه هر امر آشنا ضرورتا شناخته شده نیست، گفت: جامعه معلولان هم مصداق این جمله است که اگرچه آشنا اما نیازهای اعضای هریک از گروه های این جامعه و چگونگی برخورد با ایشان برای بسیاری از شهروندان و حتی مدیران ارشد در حوزه های مختلف، بودجه ریزان و نمایندگان مجلس که مسئولیت تصویب بودجه سالیانه کشور را برعهده دارند، غریب و ناشناخته است.
وی افزود: این مجموعه به برخی مشکلات و مخاطراتی می پردازد که افراد دچار معلولیت های مختلف در اجتماع و همچنین در فضاهای شهری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و قسمت سوم این مجموعه در شهر یزد که به عنوان پایلوت یک شهر دسترس پذیر برای شهروندان معلول و استاندارد برای حضور گردشگران دچار معلولیت و کم توان انتخاب شده است، تهیه و تولید می شود.





این مستندساز خاطرنشان کرد: خوشبختانه «ستاد مناسب‌ سازی کل کشور» پس از ریاست دکتر جمالی نژاد معاون وزیر کشور (شهردار پیشین شهرهای یزد و اصفهان) به طور جدی در خصوص فراهم ساختن دسترسی به فضاهای شهری در سراسر کشور برای افرادِ با مشکلات جسمی متمرکز شده است که این مهم در ارتقای برقراری روابط اجتماعی معلولان و کم توانان نقش بسزایی خواهد داشت.
عاطفه تلقانی که دو دهه از قلمی کردن گزارش های مطبوعاتی اش درباره ناشنوایان می گذرد، افزود:
عزت نفس و عملکرد هر انسانی به خصوص افرادِ دچار اختلالات ذهنی، بینایی، شنوایی و معلولیت جسمی و حرکتی می تواند در صورت برخورد منفی و رفتار نامناسب تضعیف شود و افراد به انزوا کشیده شوند. بنابراین دو مقوله چگونگی مواجهه افراد سالم با افراد دچار معلولیت و همچنین کارآمدیِ افرادِ با معلولیت های مختلف، به فرهنگ سازی نیاز دارد و اجرایی شدن تصمیماتی که به خصوص اخیرا (آذر ۹۹) در ستاد مناسب سازی کشور اتخاذ شده است، می تواند زندگی فردی و اجتماعی این عزیزان را بهبود بخشد با وجود این جبران سالیان سال مغفول ماندن مناسب سازی ابعاد مادی و معنوی زندگی معلولان همت والای دولتمردان، قانونگذاران، رسانه ها، نهادهای فرهنگی، سازمان های مردم نهاد، خیریه ها و یکایک اعضای جامعه را می طلبد.
نایب رئیس «انجمن صلح عادلانه برای همه» تصریح کرد: معاونت سیاسی صدا و سیما سالهاست که برای برخی از بخش های خبری در شبکه های مختلف مترجم ناشنوا اختصاص داده است و امیدواریم در آینده نزدیک، سازمان استثنایی آموزش و پرورش در مشارکت با معاونت سیما فرصت بهره مندی مخاطبان ناشنوا به خصوص کودکان و نوجوانان این گروه را از برنامه های پرمخاطب سرگرمی و نمایشی (در بازپخش) فراهم کند.
این مستندساز با بیان اینکه معلولیت نباید مانع خلاقیت، رشد و شکوفایی استعدادها باشد، تاکید کرد: مناسب سازی و فراهم ساختن دسترسی ها به منابع متعدد و متنوع علمی، فرهنگی، هنری و اماکن مختلف تفریحی، مذهبی، تاریخی، ورزشی، آموزشی و غیره با آنکه ضروری است اما تحقق شعار «معلولیت محدودیت نیست» مستلزم تغییر نگرش جامعه در خصوص معلولان و کم توانان است، به این منظور در هر قسمت از مجموعه مستند تلویزیونی «آشنای غریب» که برای پخش از شبکه سلامت سیما تهیه و تولید می شود، قصد داریم علاوه بر به تصویر کشیدن فراز و نشیب های زندگی یکی از افراد دچار معلولیت، به نمایندگی از جامعه معلولان با مدیران شهری، مدیران فرهنگی و همچنین قانونگذاران نیز به گفتگو بنشینیم.
یادآور می شود، مستند «شهر دسترس پذیر » پرتره ای است از مهندس علی نوری که در ۱۸ سالگی در محل تولدش (کلانشهر کرج) دچار ضایعه نخاعی شده است و پس از قبولی در دانشگاه دولتی یزد به این شهر مهاجرت می کند و اکنون به عنوان مشاور شهردار یزد و در جایگاه یک کنشگر اجتماعی فعالیت دارد.
همچنین این مستند همزمان با بازدید رئیس و اعضای ستاد مناسب سازی کل کشور از شهر یزد به عنوان الگوی یک شهر استاندارد برای معلولان کلید خورد و اکنون وارد مرحله پس تولید شده است.
عوامل تهیه و تولید قسمت سوم مجموعه مستند «آشنای غریب» عبارتند از: عاطفه تلقانی (تهیه کننده و کارگردان)، جمال دهقان ( مشاور و صدابردار)، محمد جواد دهقان (تصویر بردار)، مرتضی انیسی (دستیار تصویر بردار)، افشین شرعیاتی وزیری (مدیر تولید) و متین ابویی(عکاس)





لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=104102

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰