تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
6

دلیل انحلال شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان

  • کد خبر : 104490
  • 25 دی 1399 - 17:39
دلیل انحلال شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان
قرار است، پس از نهایی شدن ترکیب شورای اجماع ساز اصلاح طلبان، دستور کار نخست این شورا ورود به انتخابات ۱۴۰۰ باشد

جمهوریت: «شورای اجماع ساز» تشکیلات انتخاباتی جدیدی است که به زودی با عنوان «جبهه اصلاح طلبان» یا «شورای اصلاح طلبان» برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری آغاز به فعالیت خواهد کرد و نامزد نهایی و یا نامزدهای نهایی اصلاح طلبان برای این دور از انتخابات از دل این جبهه بیرون خواهد آمد.

شیپور رقابت‌ سیزدهم برای تصاحب کرسی پاستور قرار است تا پنج ماه دیگر به صدا درآید و از این حیث احزاب و تشکیلات سیاسی، جناح های سیاسی و اعضای آنها در حال ایجاد ساز و کار تشکیلاتی برای رسیدن به استراتژی، برنامه و نامزد واحد در انتخابات هستند.

چرایی انحلال شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان

اصلاح طلبان که در انتخابات پارلمان یازدهم شکست سنگینی به ویژه در تهران از رقیب سنتی خود یعنی اصولگرایان خوردند، ساز و کار اجماعی خود را که شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان بود، منحل کردند.

«محمدرضا عارف» رئیس شورای عالی اصلاح طلبان بدون هیچ توضیحی از ریاست این شورا استعفا کرد و «عبدالواحد موسوی لاری» نائب رئیس این شورا ضمن ارائه استعفا، نامه ای سرگشاده به رسانه ها ارسال و بر تقویت احزاب اصلاح طلب تاکید کرد.

اختلاف در این شورا، آنجا بالا گرفت که برخی اعضای حقیقی شورای عالی به همراه برخی از احزاب “تندرو” در انتخابات مجلس یازدهم در ۲ اسفندماه ۹۸ تاکید داشتند که هیچ لیستی از سوی اصلاح طلبان ارائه نشود.

حزب کارگزاران و ۸ حزب اصلاح طلب دیگر در انتخابات دوم اسفندماه سال ۹۸ دو لیست جداگانه با عنوان “یاران هاشمی” و “برای ایران” را معرفی کردند که سر لیست هر دو حزب «مجید انصاری» سخنگوی مجمع روحانیون مبارز بود و این دولیست دارای اشتراک ۷۰ درصد با هم بودند.

باخت ۳۰ بر صفر! اصلاح طلبان به اصولگریان در پایتخت شکاف را در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان عمیق‌تر کرد و پس از این شکست که اکنون ۱۰ ماه از آن می‌گذرد، جلسات شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان دیگر برگزار نشد.

دو نظر متفاوت اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰

هرچند هنوز برخی از چهره‌های شاخص اصلاح طلب بر عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری دور سیزدهم تاکید دارند و در برخی نوشته و سخنرانی‌های خود شرایط سیاسی و اجتماعی را برای ورود یک نامزد اصلاح طلب در انتخابات نامساعد عنوان می‌کنند، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ـ که از قدیمی‌ترین شورا‌های تصمیم گیر و حزبی در این جریان محسوب می‌شود ـ پشت درب‌های بسته جلسات خود را برگزار کرده و به دنبال ایجاد یک ساز و کار جدید برای اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هستند.

این ماموریت از این رو بجد توسط شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دنبال می‌شود که اعضای ارشد مجمع روحانیون مبارز (نهاد رهبران جریان اصلاحات) همچون «سیدمحمد خاتمی و موسوی خوئینی‌ها» بر حضور فعال اصلاح طلبان در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ تاکید دارند.

سازوکار جدید جریان اصلاحات برای انتخابات؛ «شورای اجماع‌ساز»

“شورای اجماع ساز” تشکیلات انتخاباتی جدیدی است که به زودی با عنوان “جبهه اصلاح طلبان” یا “شورای اصلاح طلبان” برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری آغاز به فعالیت خواهد کرد و نامزد نهایی و یا نامزد‌های نهایی اصلاح طلبان برای این دور از انتخابات از دل این جبهه بیرون خواهد آمد.

اعضای شورای اجماع ساز اصلاحات را ۲۵ حزب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و ۱۰ الی ۱۵ نفر از شخصیت‌های اصلاح طلب تشکیل می‌دهند. تفاوت این شورای اجماع ساز اصلاح طلبان با شورای عالی سیاست گذاری در این است که اعضای حقیقی شورای اصلاح طلبان حق رای ندارند و حضور آنان در جلسات مشورتی است.

چهره‌های حزبی اصلاح‌طلب و نمایندگان خاتمی به دنبال پیدا کردن راهکار انتخاباتی

طبق اخبار واصله به کمیته‌ای ۹ نفره برای انتخاب اعضای حقیقی شورای اجماع ساز اصلاح طلبان تشکیل شده است ۵ نفر از اعضای این کمیته را دبیران کل احزاب همچون «حسین کمالی» دبیرکل حزب اسلامی کار، «محمودصادقی» دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، «زهرا شجاعی» دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب، «فرج کمیجانی» رئیس فعلی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و «جواد امام» دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح طلب تشکیل می‌دهند.

در این کمیته ۹ نفره، ۴ نفر از نمایندگان سید «محمد خاتمی» رئیس دولت اصلاحات حضور دارند که شامل افرادی همچون «بهزاد نبوی، حسین مرعشی، محسن امین زاده و سیدعبدالواحد موسوی لاری» می‌شوند و در مورد اعضای حقیقی شورای اجماع ساز اصلاح طلبان تصمیم گیری خواهند کرد.

قرار است، پس از نهایی شدن ترکیب شورای اجماع ساز اصلاح طلبان، دستور کار نخست این شورا ورود به انتخابات ۱۴۰۰ باشد و همچنین پیشنهادی مطرح شده که احزاب اصلاح طلب به زودی هر یک اسامی ۲ نامزد مورد حمایت خود در انتخابات ۱۴۰۰ را به این نهاد اجماع ساز ارائه دهند تا وضعیت آنان بررسی شوند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=104490

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰