تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
7

احمدی نژاد با نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ به دنبال چیست؟

  • کد خبر : 105610
  • 16 اسفند 1399 - 10:41
احمدی نژاد با نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ به دنبال چیست؟
احمدی‌نژاد مطرود دو جناح سیاسی است و اختلافاتش با اصول‌گرایان تا حد زیادی او را از صفحه سیاست‌ورزی دور کرده است، تبلیغات انتخاباتی را مجالی برای باقی ماندن در افکار عمومی می‎داند.

جمهوریت: محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ نیز برای عرض‌اندام خواهد آمد. او تحرکات انتخاباتی خود را آغاز کرده و تلاش ویژه‌ای می‌کند تا به صدر اخبار بازگردد. احمدی‌نژاد مثل همیشه رفتار‌های جنجالی را برای جلب کردن توجهات به خود انتخاب می‌کند که نمونه آن را در ماجرای اختلاف با حداد عادل دیدم.

اخیراً نیز گفته است: «من هم معتقد هستم که بحث ترور جدی است. خودشان می‌کشند، خودشان هم مراسم عزاداری برپا می‌کنند و بعد دیگران را متهم می‌کنند!» او در ادامه تاکید کرده است: «البته من مسائل را گفته و تشریح کرده‌ام، چون اطلاع دارم که کجاها، چه کسانی می‌نشینند و چه تصمیماتی می‌گیرند. این‌ها را گفته‌ام، ضبط کرده‌ام و در چندین جای مطمئن قرار داده‌ام. همان‌هایی را که نوشته‌ام دنبال کنید، می‌توانید متوجه بشوید که وابسته به کجا‌ها هستند.»

علاوه بر این‌ها احمدی‌نژاد در انتخابات پیشین نیز حاضر نشد لااقل عرصه تبلیغات قبل از انتخابات را رها کند. از آنجا که احمدی‌نژاد مطرود دو جناح سیاسی است و اختلافاتش با اصول‌گرایان تا حد زیادی او را از صفحه سیاست‌ورزی دور کرده است، تبلیغات انتخاباتی را مجالی برای باقی ماندن در افکار عمومی می‎داند. با این‌حال خیلی از اصول‌گرایان اختلافات عمیقی با او دارند. از این‌رو از حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصول‌گرا درباره احتمال حضور محمود احمدی‌نژاد در انتخابات و شانس پیروزی‌اش در صورت تایید صلاحیت پرسیدیم.

جار و جنجال‌های همیشگی

کنعانی‌مقدم در این باره با خبرنگار سیاسی همدلی مصاحبه کرده و معتقد است: «انتخابات آینده هر چه رقابتی‌تر باشد و شخصیت‌هایی وارد عرصه شوند که مشارکت را افزایش دهند باید استقبال کرد، چون پیروزی مردم ما در مشارکت حداکثری و انتخابات پرشور همراه با شعور است.» او تاکید کرد: «بنابراین ما نباید مانع حضور نامزد‌ها در انتخابات باشیم، بلکه باید مطمن باشیم که شورای نگهبان نیز دقت‌های لازم را برای انتخابات خواهد داشت. نباید فراموش کرد در خصوص برخی‌ها که نمی‌خواهم اسم ببرم آزموده را آزمودن خطا است. افرادی که فرصت‌های زیادی در مسند ریاست جمهوری و رئیس مجلس و ریاست‌های مختلفی را داشتند، کارنامه آن‌ها مورد ارزیابی مردم قرار خواهد گرفت.»

او ادامه داد: «به نظر می‌رسد برخی می‌خواهند با جاروجنجال سیاسی و فضاسازی‌های مختلف و حتی سیاه‌نمایی خود را تبدیل به سلبریتی سیاسی کنند، اما حافظه ملت ما قوی است و تجربه نشان داده که چنین عملکرد‌هایی باعث نمی‌شود مردم هیجانی به آن‌ها رای بدهند.»

این فعال سیاسی اصول‌گرا خاطرنشان کرد: «آن‌ها از الان باید بدانند جایی در سپهر سیاسی کشور ندارند. برخی ممکن است بخواهند فضای انتخاباتی را غبارآلود کنند و بعد هم بگویند شورای نگهبان نامزد‌های آن‌ها را رد کرده و باعث شوند مردم از رای دادن مایوس شود. این خطر بیشتر از خطر جنگ روانی است که دشمنان ما علیه ما مرتبا مطرح می‌کنند و می‌خواهند کاهش مشارکت را در انتخابات آینده رقم بزنند.»

او معتقد است «کسانی باید وارد عرصه انتخابات شوند که بتوانند دولت کارآمد را سر کار بیاورند و از الان برنامه خود را برای حل مشکلات ارائه کنند و حداقل وزرای کلیدی برای ارزیابی را به مردم معرفی کنند تا بتوان روی رفتار این افراد قضاوت کرد.»

کنعانی‌مقدم با اشاره به تاکتیک‌های انتخاباتی برای رای‌آوری جناح‌های سیاسی گفت: «برخی ممکن است رای خود را در سبد کس دیگری قرار دهند که در سایه است و این موضوع برای برخی از نامزد‌های انتخاباتی ممکن است مطرح باشد. باید منتظر شویم تا ببینیم چه کسانی به نفع چه کسانی کناره‌گیری خواهند کرد. در چین حالتی کسی که می‌داند صلاحیتش در شورای نگهبان تایید نمی‌شود، کاندیدا می‌شود و با مظلوم‌نمایی از فضا به نفع کاندیدای خاصی استفاده می‌کند.»

جایگاهی در سپهر سیاسی برای آقای احمدی‌نژاد نمی‌بینم

این فعال سیاسی اصول‌گرا معتقد است «جایگاهی در سپهر سیاسی برای احمدی‌نژاد وجود ندارد و به نظر نمی‌آید در انتخابات اقبالی از ایشان بشود.»

او با اشاره به علت فاصله گرفتن اصول‌گرایان از محمود احمدی‌نژاد گفت: «آقای احمدی‌نژاد در ابتدا شعار‌های ارزشی و انقلابی مطرح کرد و خیلی از نیرو‌های ارزشی و انقلابی به همین دلیل از ایشان حمایت کردند. اما در عمل دیدیم که واعظان کاین جلوه بر محراب و منبر می‌کنند، چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند.

این‌گونه شد که خیلی از اصول‌گرایان از حمایت از او کناره‌گیری کردند و حتی خیلی‌ها در مقابل ایشان ایستادند. در حال حاضر آقای احمدی‌نژاد جایگاهی در جریان اصول‌گرایی ندارد. حتی احمدی‌نژاد هم جریان اصول‌گرایی را قبول ندارد و اصول‌گرایان هم او را به عنوان اصول‌گرا قبول ندارند.»

وی افزود: «در حال حاضر هیچ نگرانی از بابت کاندیداتوری آقای احمدی‌نژاد نداریم. ما عضو شورای وحدت اصول‌گرایی هستیم و هیچ نگرانی در این نهاد وحدت‌بخش اصول‌گرایی از این موضوع نداریم. در عین حال هیچ منعی هم برای او درباره شرکت در انتخابات نداریم. به هر حال این موضوع به عهده شورای نگهبان است که آقای احمدی‌نژاد را تایید کند یا خیر. ما برای شورای نگهبان نمی‌توانیم تعیین تکلیف کنیم. هرچه آن‌ها بگویند حتما به صلاح مملکت است و ما تابع آن هستیم.»

کنعانی‌مقدم در پایان خاطرنشان کرد: «سبد آرای آقای احمدی‌نژاد از سبد آرای اصول‌گرایی متفاوت است. ایشان رقیب جدی برای ما نیست.

اتفاقا من معتقدم باید فضا را باز کنیم تا همه وارد عرصه انتخابات بشوند. به هر حال انتخابات یک رقابت است که وزن‌کشی هم می‌شود و در آن معلوم می‌شود که هر کسی چه جایگاهی در بین مردم دارد. برخی با تبلیغات به دنبال این هستند که نشان دهند همه مردم دنباله‌رو آن‌ها هستند.

درحالی‌که در انتخابات مشخص خواهد شد که چنین چیزی نیست. حتی اگر آقای احمدی‌نژاد تایید بشود، هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد.»

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=105610

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰