تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
3

در دیدار خاتمی و روحانی چه گذشت؟

  • کد خبر : 105955
  • 20 اسفند 1399 - 13:34
در دیدار خاتمی و روحانی چه گذشت؟
طی سال‌های گذشته که حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری در مسند قدرت بوده، معمولا هر سال دیداری با سیدمحمد خاتمی و دیگر چهره‌های موثر سیاسی انجام می‌داده است.

مدیرعامل بنیاد باران گفت دیدار خاتمی و روحانی روز شنبه و برای اولین‌ بار در سال ۱۳۹۹ انجام شده است. جواد امام گفت: «در سال ۱۳۹۹ به ‌خاطر وجود شرایط کرونا بین آنان دیداری انجام نشده بود و این اولین دیدار بود که صورت گرفت. به‌ هر حال جلسات این‌چنینی بین آقایان خاتمی و روحانی مرسوم بوده و این‌ گونه نیست که این یک اتفاق خاص و تازه‌ای باشد.»

روزنامه اعتماد نوشت: «روز شنبه همین هفته حسن روحانی، رییس‌جمهوری، و سیدمحمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات، با یکدیگر دیدار کرده‌اند. این اولین دیدار این دو چهره شاخص و موثر سیاست ایرانی در سال ۱۳۹۹ بوده است. البته پیش از این نیز روحانی دیدارهای متعددی با خاتمی داشته اما گویا در سال جاری به‌ خاطر شرایط خاص ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا تا به حال برگزاری این نشست میسر نشده است. خاتمی از جمله مهم‌ترین حامیان حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های ۹۲ و ۹۶ بوده است، با این حال به‌تازگی برخی چهره‌های نزدیک به روحانی با ادبیاتی متفاوت و بعضا بحث‌انگیز منکر تاثیر حمایت خاتمی بر پیروزی او در انتخابات دوره‌های یازدهم و دوازدهم ریاست‌جمهوری شده‌اند. این در حالی است که برخی می‌گویند اگر اصلاح‌طلبان کاندیدای مورد نظر خود را در انتخابات پیش‌ رو نداشته باشند، بار دیگر ناچار به اتخاذ راهبرد ائتلافی خواهند بود اما در واکنش به این گمانه‌زنی انتخاباتی، بسیاری از اصلاح‌طلبان تاکید می‌کنند که این تجربه، به‌خصوص در دولت دوازدهم چندان موفق نبوده و قصد تکرار دوباره آن را ندارند.

طی سال‌های گذشته که حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری در مسند قدرت بوده، معمولا هر سال دیداری با سیدمحمد خاتمی و دیگر چهره‌های موثر سیاسی انجام می‌داده است. زمانی که مرحوم آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی در قید حیات بود، این دیدارها معمولا در حضور او انجام می‌شد. البته آن‌ گونه که رسانه‌ها گزارش داده‌اند در چنین جلساتی معمولا علی‌اکبر ناطق‌ نوری هم حاضر بوده است. سال ۹۸ نیز این سه چهره یعنی خاتمی، روحانی و ناطق‌ نوری دیداری با یکدیگر داشتند که برخی از آن به عنوان بخشی از تحرکات انتخاباتی جریان اصلاحات یاد کردند. هر چند در ادامه این خبر از سوی دفتر ناطق‌ نوری تکذیب شد. البته اصل دیدار تکذیب نشد و اتفاقا تاکید شد که طرفین حاضر در این نشست، علاوه بر تجدید دیدار، حوادث روز کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند. هر چه بود ظاهرا ابتدای هفته جاری روحانی و خاتمی برای نخستین‌ بار از ابتدای سال جاری با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران، و از چهره‌های نزدیک به سیدمحمد خاتمی در این باره به خبرنگار «اعتماد» توضیح داد که این دیدار روز شنبه و برای اولین‌ بار در سال ۱۳۹۹ انجام شده است. امام گفته است: «در سال ۱۳۹۹ به ‌خاطر وجود شرایط کرونا بین آنان دیداری انجام نشده بود و این اولین دیدار بود که صورت گرفت. به‌ هر حال جلسات این‌چنینی بین آقایان خاتمی و روحانی مرسوم بوده و این‌ گونه نیست که این یک اتفاق خاص و تازه‌ای باشد.»

امام البته از جزییات موضوعات مطرح شده در نشست اخیر روسای جمهوری فعلی و دولت اصلاحات ابراز بی‌اطلاعی کرد … .

امام همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است نامه اخیر خاتمی به رهبری مورد بحث‌شان قرار گرفته باشد، می‌گوید: «آن نامه مربوط به اول آبان‌ ماه است. این نامه توسط دفتر آقای خاتمی یا اطرافیان باز نشده، بلکه نامه‌ای بوده که ایشان نوشته و به دفتر رهبری تحویل داده شده است. از این‌ رو بعید است که محل بحث در نشست اخیر باشد.»

دیدار خاتمی و روحانی اما در حالی انجام می‌شود که فضای کشور به ‌سمت انتخاباتی‌شدن و رقابت سیاسی پیش می‌رود و این روزها دستور کار و بحث بسیاری از محافل سیاسی، انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است. در این میان برخی می‌گویند ممکن است با توجه به نزدیک‌شدن به انتخابات، روحانی بار دیگر قصد آن کرده که به خاتمی نزدیک شود تا گامی در راستای جلب حمایت جریان اصلاحات از نزدیکان و همفکرانش که همان اعتدالیون باشد، بردارد. جواد امام در این باره می‌گوید: «آقای روحانی که نمی‌تواند کاندیدا شود که بخواهد درباره انتخابات با آقای خاتمی به گفت‌وگو بنشیند. اما به ‌هر حال باید توجه کرد که سهم جدی از پشتوانه اجتماعی که دنبال ایشان بود، به اصلاحات اختصاص داشت. اکنون هم به دلیل موانع مختلف، دیگر آن پشتوانه مستحکم سال‌های ۹۲و ۹۶ برای ایشان وجود ندارد. به ‌هر حال دیدار ایشان احتمالا بیشتر به ‌دلیل دریافت مشورت درباره مسائل و مشکلات مختلف کشور بوده است. به ‌هر حال هم‌اکنون برای همه روشن است که کشور با مشکلات و مسائل پیچیده فراوانی دست به گریبان است و احتمالا آقای روحانی می‌خواسته برای عبور از این مشکلات و حل مسائل کشور از آقای خاتمی مشورت بگیرد.»

او با اشاره به فشارهای فراوانی که در ماه‌های پایان دولت روحانی به شهروندان وارد شده است، می‌گوید: «مهم این است که آقای روحانی بتواند این مشکل را حل کند و از فشارها بکاهد.»

هر چه باشد با انجام این دیدار ممکن است برخی این گمانه را مطرح کنند که احتمال دارد اصلاح‌طلبان دوباره به فکر راهبرد ائتلاف باشند و بعید نیست که روحانی و خاتمی درباره موفقیت و ضرورت این ائتلاف صحبت کرده باشند. اما در این حال امام این گمانه‌زنی را رد می‌کند. جواد امام که مسئول کمیته استان‌های «جبهه اصلاحات ایران» نیز هست، در این باره توضیح می‌دهد: «جریان اصلاحات به‌ طور مستقل برای خود تصمیم می‌گیرد. اگر قرار باشد که هر برنامه یا شخصی را خارج از جریان اصلاحات بپذیرد، لازم است که آنها بیایند و خودشان را در ذیل برنامه‌های اصلاحات قرار دهند و تعریف کنند تا به این ترتیب جریان اصلاحات بتواند نسبت به انتخاب و ارزیابی آنها اظهار نظر کند.»

او می‌گوید: «امروز به‌ رغم تمام آسیب‌هایی که تا به امروز به جریان اصلاحات وارد شده، اسامی افرادی به عنوان ائتلاف مطرح می‌شود و عمدتا هم افرادی از جانب اصولگراها آن را مطرح می‌کنند و می‌گویند که اصلاح‌طلبان دنبال این اشخاص هستند اما من فکر می‌کنم که این حرکت تخریبی است و می‌خواهند افکار عمومی را نسبت به جریان اصلاحات تحریک کنند.»

امام گفته است: «به صراحت می‌گویم که برنامه‌ای برای حمایت از یک گزینه اصولگرا یا هر کسی که خارج از جریان اصلاحات باشد، نداریم و به همین جهت فکر می‌کنم بسیاری از امروز دنبال این افتاده‌اند که بدنه جریان اصلاحات و مردم را نسبت به این مساله تحریک کنند. تاکید می‌کنم که تا امروز نام هیچ اصولگرایی در مباحث انتخاباتی جریان اصلاحات مطرح نشده است.»

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=105955

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰