تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
3

جهانگیری: کناره‌گیری‌ام از دولت جوانمردانه نبود

  • کد خبر : 106032
  • 23 اسفند 1399 - 11:38
جهانگیری: کناره‌گیری‌ام از دولت جوانمردانه نبود
با توجه به جریان سیاسی که در آن بودم، بیشتر از همه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، بعد آقای خاتمی و سپس دوستان اصلاحات و همچنین آقای روحانی اصرار کردند که وارد انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ شوم. طبیعی است که نمی‌توان با مردم بازی کرد و به آنها بگوییم رای بدهند و بعد ما بگویم نمی‌خواهیم باشیم و خود را کنار بکشیم.

جمهوریت : اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در گفت و گویی با خبرگزاری ایرنا بر حضور مردم در انتخابات و ایجاد فضای مشارکت حداکثری تاکید کرد و گفت مردم تصور می‌کنند رای‌شان اثر ندارد اما اینگونه نیست. او درباره اینکه چرا دولت روحانی را ترک نکرده توضیح داد.

معاون اول رییس‌جمهور درباره الزامات مشارکت حداکثری و فضای کشور در فاصله سه ماه مانده به انتخابات گفت: “همه باید بدانیم که هیچ بدیلی برای انتخابات وجود ندارد. تنها مسیری که می‌توان در داخل کشور با هزینه کم به نتیجه رسید، انتخابات است.”

جهانگیری با بیان اینکه راه اصلاح امور در همه کشورها از مسیر انتخابات گذشته است، ادامه داد: «ما هم راهی جز این نداریم. در ایام انتخابات وقت زیادی برای این قضیه گذاشته می‌شود و روی آن بحث می‌کنند و می‌گویند آیا شرکت کنیم خوب است یا نه؟ آخر هم تصمیم می‌گیرند که شرکت کنند. سال‌های ۹۲ و ۹۶ هم چنین بود. حتی در سال ۸۸ هم تردیدهایی وجود داشت اما بالاخره مردم و جریانات سیاسی مشارکت داشتند.»

او با بیان اینکه تردیدها ناشی از آن است که مردم فکر می کنند رای‌شان اثری ندارد و اختیارات دولت و رییس‌جمهور کم است، عنوان کرد: “اینطور نیست. رای تاثیر دارد و رییس‌جمهور هم بستگی به فردی دارد که انتخاب می‌شود. در دوران مختلف رییس‌جمهور داشتیم که از اختیارات خود استفاده کرده و توانسته کار را پیش ببرد و توانسته مشکلاتی را حل کند.”

به گفته جهانگیری، “مقام معظم رهبری گفته‌اند باید انتخابات ریاست جمهوری سال آینده پرشور برگزار شود. بنابراین دستگاه‌های حاکمیتی و دولت باید شرایطی را به وجود بیاورند که همه گروه‌ها و جریانات این احساس را داشته باشند که هم در بین کاندیداها، نامزد مورد نظر خودشان وجود دارد و به او رای می‌دهند و هم اینکه نامزدی دارند که قادر است مسائل کشور را حل کند. اگر این شرایط را به وجود بیاوریم مردم حتماً در انتخابات شرکت می‌کنند.”

او درباره برآوردهای انجام شده مبنی بر مشارکت ۴۰ درصدی فعلی مردم در انتخابات و تاکید رهبری انقلاب و رییس‌جمهور بر مشارکت حداکثری و محقق شدن مشارکت حداکثری بیان کرد: «باید از همه ظرفیت‌ها برای کاستن فشارها روی مردم استفاده کنیم. مردم باید بدانند مهمترین وظیفه رییس‌جمهور این است که فشارهای اقتصادی بر مردم کمتر شود، مردم آینده خود را آینده خوبی ببینند و احساس کنند می‌شود با عبور از فشارهای تحریم به دوران خوبی رسید، فشارها کم، درآمدها خوب و کار و شغل ایجاد می‌شود.»

جهانگیری افزود “اگر بتوانیم در فضای بین‌المللی به تفاهم برسیم و در داخل هم افراد توانمندی امور کشور را از نظر اقتصادی در دست بگیرند، در این صورت می‌توان دوباره به دوران خوبی از نظر زندگی رسید و فشار را به سرعت از روی مردم کم کرد.”

او با اشاره به فعالیت اصلاح‌طلبان اظهار کرد: «به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان فعال شده‌اند و شورا هم درست کرده اند. اینها علامت‌هایی برای فعال شدن اصلاح‌طلبان است. علامت‌های مسئولان برگزاری انتخابات به جریانات سیاسی هم باید مثبت باشد. باید همه علامت‌ها حتی علامت‌های کاری هم مثبت باشد چون علامت منفی در انتخابات مردم را دلسرد می کند.»

کناره‌گیری‌ام از دولت مسئولانه و جوانمردانه نبود

جهانگیری درباره ورودش به صحنه انتخابات در سال ۹۶ گفت: «با توجه به جریان سیاسی که در آن بودم، بیشتر از همه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، بعد آقای خاتمی و سپس دوستان اصلاحات و همچنین آقای روحانی اصرار کردند که وارد انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ شوم. طبیعی است که نمی‌توان با مردم بازی کرد و به آنها بگوییم رای بدهند و بعد ما بگویم نمی‌خواهیم باشیم و خود را کنار بکشیم.»

او درباره اینکه چرا علی رغم برخی دیدگاه ها و اختلافات در دولت ماند، گفت: “من فکر می کنم در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی حتی مخالفان و منتقدین دولت هم باید می آمدند به کمک دولت و می گفتند اگر کاری هست که ما باید انجام بدهیم تو این شرایط انجام می دهیم و به دولت کمک می کنیم. بنابراین در این شرایط من کناره گیری را مسئولانه و جوانمردانه نمی‌دانستم وقتی کشوری درگیر جنگ اقتصادی است، برای مصلحت شخصی خودم که محبوبیتم کم یا زیاد می‌شود از دولت بیرون بروم و در دولت نمانم آن هم من که مسئول ستاد مقابله با تحریم و ستاد اقتصاد مقاومتی بودم.”

جهانگیری با اشاره بهنقش آفرینی اش در شورای ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای مقابله با تحریم ها به دستور رهبرانقلاب گفت: «اگر هیچ کاری نکرده باشم جز همین ستاد مقابله با تحریم‌ها و تامین منابع مورد نیاز کشور یا اقتصاد مقاومتی، همین کفایت می‌کند چون می‌دانستیم مردم در شرایط بسیار سختی قرار دارند.»

برخی متوجه عوارض سخنان و جایگاه‌شان نیستند

جهانگیری در پاسخ به سوالی درباره بحث عدالت اجتماعی از سوی نمایندگان مجلس و حذف ارز ترجیحی در جریان بررسی بودجه بیان کرد: “پیشنهاد مجلس در حذف ارز ترجیحی چیز عجیبی بود. این مجلس آن همه شعار داد، فضاسازی کرد و بعد گفتند از اول سال ارز ترجیحی حذف می‌شود. هر کدام از این حرف‌ها در فضای اقتصاد کشور تاثیرگذار است.”

او افزود: «طبیعتا وقتی بدانید فروردین ماه ارز روغن نباتی از ۴۲۰۰ تومان به ۲۵ هزار تومان برسد، یعنی ۶ برابر می‌شود، می‌روید چند قوطی روغن خریده و در منزل نگه‌داری می‌کنید. این حداقل کاری است که همه می‌کنند. متاسفانه دوستان تجربه ندارند و خیلی به این مسائل توجه نمی‌کنند اما در عمل متوجه و مجبور می‌شوند، تصمیم بگیرند و این موضوع را قبول می‌کنند و بگذارند ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده شود.»

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه برخی متوجه عوارض سخنان خود و جایگاهی که در آن قرار گرفته‌اند، نیستند، یادآور شد: “آنها به آثار و عواقب مطالبی که می‌گویند توجه ندارند و نمی‌دانند این امر در زندگی مردم چه تاثیری می‌گذارد. البته این موضع گیری ها آسیب خودش را به زندگی و معیشت مردم وارد کرد.”

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=106032

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰