تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
7

جزییات جدید در مورد نحوه رتبه بندی معلمان و اجراى همسان سازى حقوق بازنشستگان

  • کد خبر : 106260
  • 24 اسفند 1399 - 13:36
جزییات جدید در مورد نحوه رتبه بندی معلمان و اجراى همسان سازى حقوق بازنشستگان
قول گرفتیم لایحه رتبه بندی واقعی معلمان که در سند تحول بنیادین مشخص گردیده در مجلس مصوب و اجرا شود. نهایتا دو روز پیش طرح در هیئت دولت مصوب شد و به مجلس ارائه گردید، امیدواریم طرح در مجلس مدت زیادی منتظر نماند و طبق قانون از 1400/1/1 اجرایی شود.

جمهوریت : بدون شک بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان، رتبه بندی معلمان و به طور کلی مطالبات فرهنگیان یکی از مهم ترین دغدغه های این قشر زحمت کش و حتی سایر اقشار بازنشستگان است، سال ها است که همه دولت ها می آیند و می روند اما این وضعیت همچنان پا برجاست و این گره کور گویا بازشدنی نیست.

با وجود اینکه مطالبات انباشته شده فرهنگیان لیستی طولانی را شامل می شود، اما دولت دوازدهم به خصوص طی این ماه های پایانی خود به لطف پیگیری های نمایندگان صنفی گام های موثری در راستای تحقق وعده های سالیان گذشته در مورد مسائل ذکر شده داشته است. یکی از همین نمایندگان که مستقیما در جریان روند پیگیری امور و آخرین جزئیات پرونده است فرج کمیجانی دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و عضو کارگروه پیگیری همسان سازی حقوق بازنشستگان و مطالبات معلمان شاغل است که سه شنبه شب در لایو اینستاگرام نواندیش پاسخگو بیش از ۱۰ ها سوال شما مخاطبان عزیز بود.

دکتر کمیجانی در بخش نخست اظهارات خود با اشاره به انباشت مطالبات و تلاش های صورت گرفته در راستای به سرانجام رساندن آن ها گفت: در اسفند ماه بالاخره احکام ۵۰ درصد فوق العاده ویژه زده شد و بدین ترتیب اختلاف حقوق فاحشی بین شاغلان و بازنشستگان ایجاد شد، ما با جناب دکتر نوبخت ارتباط گرفته و توانستیم بحث رتبه بندی معلمان را احیا کنیم. ما در این جلسات قول گرفتیم لایحه رتبه بندی واقعی معلمان که در سند تحول بنیادین مشخص گردیده در مجلس مصوب و اجرا شود. نهایتا دو روز پیش طرح در هیئت دولت مصوب شد و به مجلس ارائه گردید، امیدواریم طرح در مجلس مدت زیادی منتظر نماند و طبق قانون از ۱۴۰۰/۱/۱ اجرایی شود.

دکتر کمیجانی در مورد نحوه رتبه بندی معلمان و ساز وکارها در زمینه رتبه بندی اشاره کردند: این ۸۰۰ هزار معلم در ۵ گروه متناسب با سابقه مدرک تحصیلی، امتیازات فرم های ارزشیابی سالیانه، نمرات آزمون ها و نتایج حاصل از سنجش صلاحیت حرفه ای به ۵ گروه تقسیم می شوند که بر اساس آن پیشنهاد شده افراد ذیل رتبه یکم ۱۵ درصد، رتبه دوم ۲۱ درصد، رتبه سوم ۲۷ درصد، چهارم ۳۳ و در نهایت پنجم هم ۴۰ درصد مجموع حقوق حق شغل و شاغل و فوق العاده های مستمر تحت عنوان رتبه بندی معلمان دریافت خواهند کرد. امیدواریم این طرح هر چه سریع تر به نتیجه برسد.

دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در پاسخ به انتقادات پیرامون عدم پیگیری مطالبات دیگر بازنشستگان نیز گفت: ببینید ما به عنوان بازنشسته به دنبال پیگیری مطالبات همه بازنشستگان لشگری و کشوری هستیم به طوری که همزمان با پیگیری طرح رتبه بندی مطالبات دیگر بازنشستگان را هم پیگیری کردیم، اما بحث این است که مطالبات بازنشستگان یک مطالبه انباشت شده ۱۳ ساله است. من در گفتگو با دکتر نوبخت بر لزوم پیگیری این مطالبات تاکید کردم و ایشان هم اشاره کردند که ما کارگروه هایی برای تعیین بودجه در سال آینده و اجرای مطالبات تشکیل دادیم. ما اکنون تیمی ۱۵ نفره از سراسر کشور تشکیل داده و به جد پیگیری اجرای همسان سازی هستیم.

کمیجانی در مورد عدم اجرا طرح در دولت احمدی نژاد و موانع فعلی بر سر اجرای طرح همسان سازی هم خاطر نشان کرد: همانطور که گفتم این مطالبه به بیش از ۱۳ سال پیش بر می گردد، بر اساس قانون طرح فوق می بایست در دولت آقای احمدی نژاد اجرا می شد که متاسفانه این چنین نشد، دولت نهم و دهم علی رغم فروش نفت ۱۴۰ دلاری و اینکه ثروتمندترین دولت بعد از انقلاب بود در اجرای این طرح همت نگمارد و حالا دولت فعلی با وجود تحریم ها و منابع مالی محدود پیگیر اجرای آن است. بنابراین یکی از مهم ترین موانع موجود در حال حاضر بحث منابع مالی است. با وجود همه مشکلات دولت واقعا برای اجرای طرح در حال تلاش است و باید بحث همسان سازی را یکی از مهم ترین دستاوردهای دولت دانست، هرچند که با وجود تورم چندان خودش را در سفره بازنشستگان نشان نداد.

این عضو کارگروه پیگیری همسان سازی حقوق بازنشستگان در مورد زمان دقیق اجرای طرح همسان سازی هم اضافه کرد: طبق قانون زمان اجرای طرح ۱۴۰۰/۱/۱ است اما با توجه به عدم تصویب آن در مجلس احتمالا کمی پروسه طولانی تر شود، به هر حال با طی فرآیند قانونی تصویب طرح کار اجرایی خواهد شد، امیدوارم مطالبات ما تا بهار سال ۱۴۰۰ به نتیجه برسد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=106260

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰