تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
6

اراذل و اوباش به دنیای دیجیتال پا گذاشتند

  • کد خبر : 106654
  • 27 اسفند 1399 - 9:32
اراذل و اوباش به دنیای دیجیتال پا گذاشتند
چرا این افراد در جامعه می‌توانند به راحتی وارد هر باند مخفیانه‌ای برای جاسوسی شوند و بی‌اعتقاد به هر چیزی دست به انجام فعالیت‌هایی نا‌‌به‌جا می‌زنند؟ نکته مهم این است که در صورتی که نهاد‌ها و سازمان‌ها برای برخورد با اوباش با پلیس همکاری نکنند مشکلات بیشتر می‌شود و طبیعتا اگر تمامی مردم و مسئولان بدانند ناامنی چه ضربه‌ای بر پیکره سازمان‌ها وارد خواهد کرد مشتاقانه‌تر برای مقابله حضور خواهند یافت

جمهوریت : مدتی است که اراذل و اوباش از شیوه‌های قدیمی خود دست کشیده‌اند و به دنیای دیجیتال قدم گذاشته‌اند.
قصه تمام نشدنی دارند، افرادی که علاوه بر ذات و باطن حتی ظاهرشان هم با افراد معمولی تفاوت دارد، سر و وضعی عجیب و تتوهایی روی سر، صورت و بدن‌؛ برای خودشان قلدرانی هستند که هیچکس حق ندارد روی حرفشان حرف بزند. مدل مو، هیکل و نوع گفتارشان فرق دارد و جای تیزی، بریدگی، بخیه، خال‌کوبی و تتو به وفور و با هر مدل که تصور کنید بر سر و صورت و اندامشان نقش بسته است، این افراد در نوع خود به شرارت شهره هستند و حتی در بیشتر اوقات به این شرارت و بی‌اخلاقی افتخار هم می‌کنند؛ صحبت از لفظی آشنا به نام اراذل و اوباش است، لفظی که در این چندسال اخیر پلیس با طرح‌های خود که تقریبا هر ماه برگزار می‌شود سعی داشته چهره‌ای از آنها به مردم نشان دهد تا علاوه برآشنایی، مردم در محل عبور و مرور خود کمی دقت بیشتری داشته باشند.

البته سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده ناجا در این رابطه اعلام کرد که تامین امنیت مردم و صیانت از این مهم، خط قرمز پلیس است و به هیچ فردی اجازه نمی‌دهیم امنیت، آرامش و آسایش مردم را هدف بگیرد و خدشه دار کند؛ در مقابل هر فردی که بخواهد، امنیت و آرامش مردم و جامعه را برهم بزند، قاطع و با اقتدار ظاهر می‌شویم و به اراذل و اوباش اجازه جولان نمی‌دهیم.
وی خطاب به اراذل و اوباش گفت که این مسیری که پیش گرفتید، عاقبت ندارد، از انحراف دور شوید و به کانون خانواده و آغوش امن جامعه باز گردید زیرا راهبرد پلیس در برخورد با اراذل و اوباش جدی است و راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با اراذل و اوباش بیانگر این است که برنامه پلیس در این حوزه فراتر از ماموریت و عملکرد، جاری و روزانه است، بلکه اجرای طرح‌های تشدید مقابله با اراذل و اوباش استمرار دارد.

البته در این میان کسانی هم هستند که نه تنها آسایش مردم یک محله بلکه مردم بخشی از شهر را مختل کرده‌اند و پلیس بارها با دستگیری و حتی چرخاندن آنها در سطح شهر سعی در شکاندن ابهت و غرور آنها کرده است اما گویا برای آنها درس عبرت نمی‌شود و علاقه‌ای به تکرار کار خودشان دارند و با توجه به رویه‌ای که در پیش گرفته‌اند متاسفانه تعداد اراذل و اوباش کم نمی‌شود در این راستا بهرام بیات آسیب‌شناس اجتماعی در مورد دلایل خالی نشدن شهر از اراذل و اوباش با وجود اقدامات پلیس معتقد است که «فرهنگ نوچه‌گری و نوچه‌پروری اساسا یک بحث تاریخی است و به امروز مربوط نمی‌شود. پیش از انقلاب حتی این موضوع در تهران بسیار بیشتر از امروز در برخی محله‌های تهران یک سبک زندگی شده بود»

وی بر این باور است که در مرحله بعد، این موضوع متاثر از بحث آسیب‌های اجتماعی مانند افزایش بی‌حدوحصر حاشیه‌نشینی، افزایش مهاجرت از شهرستان به تهران، رشد جرم، ناهنجاری‌ها و بزه‌های اجتماعی مانند دزدی، خفت‌گیری، زورگیری است. اما این موارد اما نقش تعیین‌کننده ندارند. به نظر من در این موضوع خاص نقش تعیین‌کننده به عواملی کنترلی برمی‌گردد. یک حالت آن کنترل با مکانیسم‌های پیشگیرانه اجتماعی است و حالت دیگر هم کنترل‌های پلیسی و فیزیکی است.

مطالب گفته شده در بالا، عناوینی بودند که شاید ما در طول روز زیاد بشنویم اما به تازگی علی القاصی مهر، دادستان تهران اعلام کرده که بسیاری از اراذل و اوباش رویکرد سنتی را تغییر داده‌اند و به نوچه پروری روی آورده‌اند و دیگر اینکه با اتصال به سرویس ‎های جاسوسی مورد بهره‌برداری سیاسی قرار گرفته و ابعاد امنیتی وسیعتری پیدا کرده اند، این صحبت دادستان تهران باعث شد تا ما چنین موضوع مهمی را از سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت پیگیری کنیم، سردار رحیمی اظهار کرد که « بر روی این موضوع کامل تسلط داریم و با هماهنگی که با دستگاه قضا داریم، علاوه بر برخورد با اراذل و اوباش در حوزه شرارت، اگر این افراد در مسائل امنیتی هم اقداماتی انجام داده باشند، با آنها قاطعانه و جدی برخورد خواهیم کرد».

اما سوال اینجاست که چرا این افراد در جامعه می‌توانند به راحتی وارد هر باند مخفیانه‌ای برای جاسوسی شوند و بی‌اعتقاد به هر چیزی دست به انجام فعالیت‌هایی نا‌‌به‌جا می‌زنند؟ نکته مهم این است که در صورتی که نهاد‌ها و سازمان‌ها برای برخورد با اوباش با پلیس همکاری نکنند مشکلات بیشتر می‌شود و طبیعتا اگر تمامی مردم و مسئولان بدانند ناامنی چه ضربه‌ای بر پیکره سازمان‌ها وارد خواهد کرد مشتاقانه‌تر برای مقابله حضور خواهند یافت؛ تجربه نشان داده هرجا مطالبه‌گری مردم جلوتر باشد نهاد‌ها وادار به انجام وظیفه خواهند شد. با توجه به ایجاد مجلس جدید و دغدغه نمایندگان برای تحول در کشور، لازم است نگاه جدیدی به قوانین داشته باشیم تا نهاد‌های لازم به همکاری با پلیس از نظر قانونی الزام به این مهم داشته باشند.

در پایان؛ امید است به زودی شاهد خبرهایی خوش در زمینه کاهش حضور اراذل و اوباش در جامعه باشیم زیرا این موضع در امنیت مردم تاثیر دوچندانی خواهد گذاشت.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=106654

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰