تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
2

آخرین آرایش انتخابات ریاست جمهوری

  • کد خبر : 106855
  • 04 فروردین 1400 - 10:07
آخرین آرایش انتخابات ریاست جمهوری
فعلا فضای انتخابات غبارآلود است اما پس از پایان ثبت نام ها می توان تصویر دقیق تری از آرایش نیروهای سیاسی برای انتخابات بدست آورد

جمهوریت :
در فاصله کمتر از سه ماه تا روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هنوز نامزدهای اصلی این انتخابات مشخص نشده ولی به تدریج جبهه بندی ها در حال شکل گیری است.

به گزارش ایسنا، تاکنون از افراد مختلفی برای حضور در این انتخابات نام برده شده است که البته به جز چند نفر معدود، بیشتر افراد در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حضور خود در انتخابات سکوت کرده اند. جریان اصلاح طلب و اصولگرا نیز فعلا به صورت رسمی نامی را مطرح نکرده اند، هرچند ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی، محمدجواد ظریف، محمود احمدی نژاد و محسن هاشمی از محتمل ترین گزینه ها هستند. سردار حسین دهقان و سردار سعید محمد هم رسما اعلام کرده اند که در انتخابات شرکت می کنند.


علی مطهری هم که صلاحیتش در انتخابات مجلس یازدهم تایید نشد، به صورت مستقل اعلام کرده است که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کند.


فرش قرمز اصولگرایان برای رئیسی

اصولگرایان با دو نهاد «شورای وحدت» و «ائتلاف نیروهای انقلاب» در حال تلاش برای دستیابی به اجماع و معرفی گزینه واحدی به مردم هستند. جامعه روحانیت نیز برای این انتخابات فعال شده است. اصولگرایان مشتاق به حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات هستند و اعلام کرده اند که در صورت حضور او در انتخابات، همه گزینه های آنها کنار می روند. گفته می شود قالیباف نیز منتظر تصمیم رئیسی است، هرچند هیچ اظهارنظر رسمی از سوی رئیس قوه قضاییه درباره حضوردر انتخابات مطرح نشده، اما اصولگرایان می گویند تا این لحظه رئیسی حاضر به رها کردن قوه قضاییه و سکونت در پاستور نشده است. قالیباف هم فعلا اظهارنظر انتخاباتی نداشته است.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، علی نیکزاد، رستم قاسمی نیز از سایر گزینه های اصولگرایان هستند. هیچ نشانه ای از تمایل جریان اصولگرا به علی لاریجانی دیده نشده است هرچند لاریجانی هم فعلا اظهارنظری درباره حضورش در انتخابات نداشته است.


اصلاح طلبان، برجام و ظریف؟

اصلاح طلبان هم که بهزاد نبوی را به ریاست نهاد اجماع ساز انتخاب کرده اند، فعلا اظهارنظر رسمی درباره گزینه های اصلی خود اعلام نکرده اند، اما از سیدحسن خمینی، محمدجواد ظریف، محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری به عنوان گزینه های اصلی این نهاد نام برده شده است.سید حسن خمینی و اسحاق جهانگیری تاکنون هیچ اظهارنظر رسمی درباره مطرح شدن نام شان در انتخابات نداشته اند. ظریف اعلام کرده است که قصدی برای حضور در انتخابات ندارد، ولی باید دید که تا پایان در برابر اصرار اصلاح طبان بر مواضع قبلی خود خواهند ماند یا نظر خود را تغییر می دهد، البته که سرنوشت برجام هم در آینده سیاسی ظریف کاملا تاثیرگذار خواهد بود. به نظر می رسد جهانگیری به دلیل نارضایتی عمومی از عملکرد دولت جزء گزینه رده اول اصلاح طلبان نباشد. نقطه ضعف سیدحسین خمینی نداشتن کارنامه در حوزه اجرایی است. محسن هاشمی برای حضور در انتخابات اظهار بی میلی کرده است هرچند منتظر چگونگی شکل گیری حمایت از خود است.

گفته می شود محمدرضا عارف از گزینه های نهاد اجماع ساز نبوده و او قصد حضور مستقل در انتخابات دارد، البته نزدیکان عارف می گویند او در حال بررسی شرایط است و هنوز تصمیمی برای حضور در انتخابات نگرفته است و اعلام حضور مستقل فعلا موضوعیتی ندارد.

برخی احزاب اصلاح طلب هم نامزدهای مدنظر خود را معرفی کرده ند. حزب مردمسالاری مصطفی کواکبیان را معرفی کرده و ندای ایرانیان گزینه اول خود را ظریف و گزینه دوم خود را صادق خرازی اعلام کرده است. کارگزاران از ظریف، محسن هاشمی و جهانگیری و اعتمادملی از الیاس حضرتی، محمدعلی افشانی و محمدجواد حق شناس نام برده اند. البته کارگزاران نیم نگاهی هم به علی لاریجانی دارد که در صورت تایید صلاحیت نشدن گزینه های اصلاح طلبان از او حمایت کند. بیشتر اصلاح طلبان مخالف این رویکرد بوده و معتقدند اگر نامزد آنها تایید نشد، از فرد غیر اصلاح طلب حمایت نخواهند کرد. محسن رهامی نیز رسما اعلام کاندیداتوری کرده است.

انتظار چکمه پوشان برای ورود به پاستور

سردار سعید محمد رئیس سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و سردار حسین دهقان مشاور فرماندهی کل قوا و وزیر دفاع دولت اول حسن روحانی از جمله افرادی هستند که رسما اعلام کرده اند در انتخابات شرکت می کنند. دهقان اعلام کرده است که فردی فراجناحی است، اما محمد هنوز درباره نسبت خود با جریان های سیاسی کشور اظهارنظری نکرده است. با این حال احتمال حمایت جریان اصولگرا از این دو سردار سپاه وجود دارد. در مقابل اصلاح طلبان منتقد جدی حضور نظامیان در انتخابات هستند. احتمال حضور محسن رضایی به عنوان یک نظامی دیگر هم در این انتخابات وجود دارد.


لشکر یک نفره

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق کشور هم فرد دیگری است که به نظر می رسد به صورت مستقل از جریان های سیاسی کشور وارد انتخابات خواهد شد. مصاحبه های فراوان او با رسانه های داخلی و خارجی، انتقاد از شرایط کشور، دیدار روزانه با مردم شهرهای مختلف و فعالیت زیاد در فضای مجازی همگی شواهدی بر قصد حضور او در انتخابات است. صلاحیت او در سال ۹۶ توسط شورای نگهبان تایید نشد. بگومگوهای اخیر احمدی نژاد با حدادعادل و اظهارات باهنر علیه رییس جمهور سابق نشانه ای از فاصله زیاد او با اصولگرایان است. تحلیلگرن معتقدند که احمدی نژاد همچنان برای طبقات پایین جامعه جذابیت دارد و اگر در انتخابات باشد، می تواند آرای زیادی به سمت خود جذب کند. فاصله گیری از جریان های سیاسی شاید برای مردمی که از جناح بازی خسته شده اند، امتیاز بزرگی محسوب شود.

به اسامی مطرح شده می توان عزت الله ضرغامی، حمیدرضا حاجی بابایی، سعید جلیلی، مسعود پزشکیان، عباس آخوندی، محمدجواد آذری جهرمی، سورنا ستاری، رضا اردکانیان را نیز افزود.

روز ۲۸ خرداد انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود. ثبت نام از نامزدهای این انتخابات هم در فاصله روزهای ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت انجام خواهد گرفت. فعلا فضای انتخابات غبارآلود است اما پس از پایان ثبت نام ها می توان تصویر دقیق تری از آرایش نیروهای سیاسی برای انتخابات بدست آورد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=106855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰