تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
5

واردات واکسن کرونا آزاد شد/ پولدار‌ها واکسینه می‌شوند

  • کد خبر : 106861
  • 04 فروردین 1400 - 20:58
واردات واکسن کرونا آزاد شد/ پولدار‌ها واکسینه می‌شوند
فقط دهک هشتم، نهم و دهم می‌توانند با درآمد ماهانه خود واکسن کرونا را با دلار آزاد تهیه کنند.

جمهوریت : رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اجازه واردات واکسن کرونایی به شرکت‌های خصوصی به شرط اخذ تأییدیه سازمان غذا و دارو کشور داده شده است.

اظهار امیدواری برای تسریع واکسیناسیون

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت چندی پیش با بیان این‌‌که واردات واکسن کرونا از طریق بخش خصوصی به شرط اخذ تأییدیه سازمان غذا و دارو امکان پذیر است، گفت: واکسن ایرانی کرونا از واکسن خارجی ارزان‌تر خواهد بود.

وی افزود: با توجه به کمبود واکسن کرونا در همه کشورها و رقابت بسیار زیاد در این زمینه، تأمین واکسن کرونا به صورت متمرکز توسط دولت پیگیری می‌شود. همچنین بر اساس دستور رئیس جمهور و وزیر بهداشت، تأمین ارز برای تأمین واکسن در اولویت قرار دارد.

لاری با بیان این‌‌که به تازگی مجوز مصرف اضطراری واکسن کرونا ساخت روسیه نیز از طرف سازمان غذا و دارو کشورمان صادر شده است، اظهار امیدواری کرد که با تلاش‌های انجام شده و با واردات هرچه بیشتر واکستن های خارجی واکسیناسیون کرونا به زودی و بر اساس اولویت‌ها انجام شود.


تاثیر واردات واکسن بر چرخ اقتصادی کشور

محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران نیز در جمع انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که ماه گذشته به صورت مجازی برگزار شد، به مسائل مبتلا به نظام سلامت در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم زنجیره بیماری را قطع کنیم، تنها راه ما تسریع در انجام واکسیناسیون است.

وی تاکید کرد: هر کشوری که زودتر بتواند بیماری کووید ۱۹ را کنترل کند، چرخ اقتصادی آن کشور زودتر راه می‌افتد.

وی با تاکید بر تسریع در واردات واکسن با مشارکت بخش خصوصی، تصریح کرد: واکسن‌های وارداتی با نظر مراجع علمی و انجمن‌های علمی باشد.

وی در پایان گفت: سیاست وزارت بهداشت در انجام واکسیناسیون، بهترین برنامه‌ای است که آماده شده است و ما خوب می‌دانیم هر شهر و استان، چه تعداد واکسن کرونا نیاز دارد.

آزادسازی واکسن کرونا؛ پولدار‌ها واکسینه می‌شوند


صدور مجوز واردات واکسن توسط سازمان غذا و دارو

همچنین طی خبری که امروز منتشر شد سازمان غذا و دارو مجوز واردات واکسن توسط شرکت های خصوصی را صادر کرد.

دکتر سید حیدر محمدی مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل این سازمان در این باره گفت: به اطلاع کلیه شرکت‌های محترم وارد کننده دارو و فرآورده‌های بیولوژیک ثبتی و فوریتی می‌رساند، چنانچه قادر به تامین واکسن covid-۱۹ از منابع معتبر مورد تایید این سازمان می‌باشند، به قید فوریت درخواست خود را به همراه اصل مستندات لگالایز شده به اداره بازرگانی اداره کل دارو و مواد تحت کنترل ارئه نمایند.

چه کسانی می‌توانند واکسن کرونا را بخرند؟

برای مثال شرکت مدرنا در آمریکا یکی از دو شرکتی است که موفق به ساخت واکسن کرونا شده. مدیر این شرکت اعلام کرده دولت‌ها برای تهیه هر دوز این واکسن باید بین ۲۵ تا ۳۴ دلار هزینه کنند. بر این اساس قیمت دو دوز واکسن کرونا بین ۵۰ تا ۷۴ دلار می‌شود.


آزادسازی واکسن کرونا؛ پولدار‌ها واکسینه می‌شوند

اما قیمت این واکسن در ایران بستگی به این دارد که قرار است این واکسن با چه ارزی وارد کشور شود؛ دلار ۴۲۰۰ تومانی یا نیمایی و آزاد؟

نکته قابل توجه این است که اگر این واکسن با هزینه دلار آزاد محاسبه شود و تحت پوشش بیمه نباشد، تنها سه دهک بالای درآمدی جامعه می‌توانند آن را بخرند.

به عبارت دیگر هفت دهک اول جامعه اگر هیچ هزینه دیگری در ماه نداشته باشند توان تهیه واکسن کرونا را با درآمد یک ماه خود نخواهند داشت.

در این میان فقط دهک هشتم، نهم و دهم می‌توانند با درآمد ماهانه خود واکسن کرونا را با دلار آزاد تهیه کنند.

اما اکنون مهم‌ترین سوالی که وجود دارد این است که واکسن دو شرکت فایرز و مدرنا چه زمانی به تولید انبوه می‌رسد و ایران چه زمانی می‌تواند این واکسن را تهیه کند

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=106861

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰