تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
9

پیشنهاد جدید دولت بایدن به ایران در مورد برجام

  • کد خبر : 107259
  • 10 فروردین 1400 - 9:06
پیشنهاد جدید دولت بایدن به ایران در مورد برجام
دو نفر از افراد آشنا به اوضاع به پولتیکو گفتند، مقامات دولت بایدن، قصد دارند این هفته پیشنهاد جدیدی را برای شروع مذاکرات ارائه دهند. در این پیشنهاد از ایران خواسته شده است تا برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود مانند کار بر روی سانتریفیوژ‌های پیشرفته و غنی سازی اورانیوم تا خلوص ۲۰ درصد را در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده متوقف کند.

جمهوریت : تارنمای پولتیکو دوشنبه شب در گزارشی اعلام کرد که ایالات متحده تلاش می کند با پیشنهاد جدیدی به تهران، بن بست توافق هسته ای ایران را بشکند.

دو نفر از افراد آشنا به اوضاع به پولتیکو گفتند، مقامات دولت بایدن، قصد دارند این هفته پیشنهاد جدیدی را برای شروع مذاکرات ارائه دهند.

در این پیشنهاد از ایران خواسته شده است تا برخی از فعالیت های هسته ای خود مانند کار بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی سازی اورانیوم تا خلوص ۲۰ درصد را در ازای کاهش تحریم های اقتصادی ایالات متحده متوقف کند.

یکی از این افراد تأکید کرد هنوز جزئیات در دست بررسی است.

به هیچ وجه قطعی نیست که ایران این پیشنهاد را بپذیرد. در اوایل سال جاری، تهران پیشنهادی از سوی ایالات متحده را غیرقابل قبول دانست و آن را رد کرد و سپس ایده خود را ارائه داد که تیم بایدن اعلام کردند چنین پیشنهادی شانسی برای موفقیت ندارد.

مقامات در هر دو کشور آگاه هستند که اگر در چند هفته آینده هیچ پیشرفتی حاصل نشود، احتمالاً تا اوایل سپتامبر اتفاق قابل توجهی رخ نخواهد داد و این در صورتی است که بتوان توافق را تا آن زمان کاملاً حفظ کرد. این هشدارها در حالی است که ترقی خواهان در حزب دموکرات آمریکا، بایدن را برای پیوستن مجدد به برجام تحت فشار قرار می دهند و برخی مقامات و تحلیلگران می پرسند که آیا بایدن در مورد اعلام تمایل خود برای احیای مجدد توافق هسته ای با ایران صادق است؟


داریل کیمبال، مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحات، سازمانی که مذاکرات هسته ای مربوط به ایران را از نزدیک پیگیری کرده است، گفت: “ایران آماده است تا در چند هفته آینده محدودیت های مازاد توافق هسته ای را از بین ببرد. این دوره ای حساس برای جلوگیری از تشدید اوضاع است. ”

یکی از دلایل احساس فوریت در میان برخی از مقامات آمریکایی و همچنین کسانی که خارج از دولت آمریکا هستند این است که ایران انتخابات ریاست جمهوری را در ماه ژوئن برگزار می کند، فصل مبارزات انتخاباتی در ماه مه آغاز می شود و سیاست های پیرامون برجام در ایران بسیار حساس است، بنابراین بعید به نظر می رسد که نظام ایران در آن زمان بتواند در میان کارزارها اقدامات اساسی را برای توافق انجام دهد.

علاوه بر این، یک توافق مهم موقت که ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی منعقد کرده است، در اواخر ماه مه به پایان می رسد. این توافق موقت تلاش ایران را برای محدود کردن دسترسی آژانس انرژی هسته ای به تأسیسات هسته ای ایران متوقف کرد. اگرچه آژانس هنوز به برنامه ایران دسترسی خواهد داشت، اما کمتر از آنچه قدرت های جهانی می خواهند، خواهد بود.

یکی از افراد آشنا به شرایط گفت پیشنهاد آمریکا که قرار است در این هفته ارائه شود، “بیش از هر چیز در مورد تلاش برای شروع گفتگو” بین ایالات متحده و ایران است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=107259

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰