تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
14

نه آقا محمد ! ‘اف ای تی اف’ این نیست

  • کد خبر : 107543
  • 15 فروردین 1400 - 10:00
نه آقا محمد ! ‘اف ای تی اف’ این نیست
آقا محمد شخصیت همه چیزدان این سریال در توضیح چرایی مخالفت همفکرانش با اف ای تی اف خطاب به همکاران خود گفت: اف ای تی اف اساسا قراردادی استعماری است که توسط غرب برای رصد معاملات کشورهای مستقل ساخته شده است

جمهوریت</strong> : رضا امیری در نواندیش نوشت : شوری این آش جدید صدا و سیما دیگر از حد گذشته، از اتهامات بی پایه و اساسی که به یکسری افراد یا بهتر بگوییم نیروهای وزارت خارجه که بگذریم بعضا اطلاعاتی توسط شخصیت اصلی این درام به خورد مخاطبان داده می شود که سراسر دروغ و اشتباه است.

به عنوان مثال شب گذشته آقا محمد شخصیت همه چیزدان این سریال در توضیح چرایی مخالفت همفکرانش با اف ای تی اف خطاب به همکاران خود گفت: اف ای تی اف اساسا قراردادی استعماری است که توسط غرب برای رصد معاملات کشورهای مستقل ساخته شده است! این استدلال دقیقا مشابه استدلالی است که مخالفان اف ای تی اف مدام در بوق و کرنا می کنند و سراسر هم دروغ و بهتر بگوییم توهم است!

بارها در مورد اهمیت این لایحه گفته ایم اما باز هم جا دارد تکرار کنیم. اف‌ای‌تی‌اف (FATF) اساسا برخلاف آنچه آقا محمد دانا گفت یک سازمان فرادولتی است که سیاست‌ها و استانداردهای مبارزه با جرایم مالی را طراحی و ترویج می‌کند. این استانداردها، پولشویی، تامین مالی تروریسم و سایر تهدیدهای مربوط به سیستم مالی بین‌المللی را هدف قرار داده است.

کارگروه اقدام مالی FATF یا Financial Action Task Force، در سال ۱۹۸۹ و به‌دستور گروه هفت (G7) که اتفاقا متشکل از روسیه و چین نیز می باشد تاسیس شد. توصیه‌های این کارگروه از سوی بسیاری از کشورها از جمله روسیه و چین جدی گرفته می‌شود. اگر کشوری در لیست خاکستری و سیاه FATF قرار بگیرد، شانس ادغام در نظام بانکی جهانی را از دست خواهد داد. کاهش مبادلات تجاری بین‌المللی، تحریم‌های اقتصادی از سوی صندوق‌ بین‌المللی پول، بانک جهانی، ADB و البته سایر کشورها از دیگر پیامدهای قرار گرفتن در لیست سیاه و خاکستری است.

نکته جالب اینکه در حال حاضر ۱۸۸ کشور دنیا حداقل دو کنوانسیون اساسی اف‌ای‌تی‌اف را پذیرفته و به اجرا گذاشته‌اند، آیا می توان گفت همه این ۱۸۸ کشور اکنون تحت سیطره غرب بوده و آمریکایی ها همه مشغول رصد مبادلاتشان هستند؟!

در بخش دیگری از قسمت شب گذشته سریال، آقا محمد که مشغول توجیه و نشان دادن سره از ناسره به همسر وزارت خارجه ای خودش است با انتقاد از برجام می گوید: ما بعد از امضای برجام به سمت اتحادیه اروپا و آمریکا و انگلیس و این ها چرخیدیم و اصلا فراموش کردیم این ها ما را تحریم کرده بودند، همزمان از دوستان خودمان روسیه و چین غافل شدیم!

این بخش از دیالوگ های مطرح شده هم جای تعجب دارد، چطور آقا محمدی که از اف ای تی اف بد می گوید، مجیز گوی روسیه و چین است اما به این اشاره نمی کند که خود این دو کشور عضو آن هستند و صراحتا اشاره کردند در صورت عدم پذیرش لایحه از سوی ایران دیگر امکان تجارت نیست!

اگرچه گاندو با توجه به پایان کار دولت دوازدهم احتمالا دیگر ادامه نخواهد یافت، اما کاش دوستان توجه کنند که ظریف و به طور کلی کارکنان وزارت خارجه همه خدمتگذاران همین آب و خاک هستند، همچنین فراموش نکنند که رهبر انقلاب همواره در مورد وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده چه تاکیدی داشتند. به هر روی همه می دانیم که آقایان فقط عاشق توپ و دعوا و موشک اند اما در هر حال باید بپذیرند در کنار این ها دیپلماسی هم ضروری است و برخلاف میل باطنی شان در وزارت خارجه هرگز تخته شدنی نخواهد بود!

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=107543

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰