تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
8

نقش برجام و رابطه با آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

  • کد خبر : 107730
  • 17 فروردین 1400 - 11:15
نقش برجام و رابطه با آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
سالک عضو شاخص جامعه روحانیت مبارز پیش بینی می کند آمریکا در آستانه انتخابات ایران، گشایش هایی را برای تاثیرگذاری بر انتخابات و دوقطبی کردن فضا ایجاد کند.

جمهوریت : حجت الاسلام احمد سالک می گوید: هم شورای ائتلاف و شورای وحدت باید به یک نقطه نظرات مثبت و قوی برسند.

«اگر گذشت در جریان اصولگرایی باشد وحدت، قطعی است» این گزاره‌ای است که حجت الاسلام احمد سالک از اعضای جامعه روحانیت مبارز مطرح می‌کند؛ وحدتی که در فاصله نزدیک تا ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم هنوز حاصل نشده است و برخی آن را دور و برخی آن را نزدیک می بینند.

سالک در گفت و گو با خبرآنلاین نسبت به هرگونه دوقطبی سازی در انتخابات پیش رو هشدار می دهد و می گوید این دوقطبی سازی ها منجر به شکاف در جامعه می شود.

این عضو شاخص جامعه روحانیت مبارز پیش بینی می کند آمریکا در آستانه انتخابات ایران، گشایش هایی را برای تاثیرگذاری بر انتخابات و دوقطبی کردن فضا ایجاد کند.

مشروح مصاحبه با حجت الاسلام احمد سالک نماینده ادوار مجلس و از اعضای جامعه روحانیت مبارز را می‌خوانید؛

***

*آقای سالک! در فاصله کوتاه باقیمانده تا ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری، ارزیابی شما از وضعیت فعالیت‌ها و تحرکات انتخاباتی اصولگرایان چیست؟ احتمال وحدت وجود دارد یا …

آنچه مربوط به مجموعه نظام و انقلاب است حضور پرشور و حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی برای تعیین سرنوشت دولت آینده است؛ خواسته مقام معظم رهبری دولت جوان، انقلابی و حزب‌اللهی است البته این بدین معنا نیست که هر جوانی وارد صحنه انتخابات شود در واقع این جوان باید هم رجل سیاسی باشد، پختگی مدیریتی داشته باشد و در عین حال، براساس ۱۰ بندی که رهبری در آن شاخصه‌های یک رئیس جمهور را بیان کردند دارای سوابق عملکردی باشد.
باید روی وحدت نیروهای انقلابی پافشاری کرد

نکته دیگر اینکه آنچه در شرایط کنونی مهم است وحدت مجموعه نیروهای انقلابی و ارزشی در صحنه انتخابات ۱۴۰۰ است و روی این موضوع باید پافشاری کرد. متاسفانه شاهدیم که برخی از طریق فضای مجازی، بیگانگان و برخی عناصر داخلی تلاش می‌کنند ضربه‌ای به نیروهای ارزشی وارد کنند.
شورای ائتلاف و شورای وحدت باید به یک نقطه نظرات مثبت و قوی برسند

بنابراین مدیریت این موضوع، بسیار اساسی و مهم است و این اتفاق رخ نمی‌دهد مگر در سایه وحدت نیروهای انقلابی و ارزشی. هم شورای ائتلاف و هم شورای وحدت باید به یک نقطه نظرات مثبت و قوی برسند و این نکته‌ مهم قابل توجهی است. مسئله بعدی که باید به آن دقت کرد حول محور دو موضوع است. یک موضوع خصوصیات ویژه یک رئیس‌جمهور است که قدرت حل موضوعات و مشکلات را داشته باشد و این معیارها و شاخصه‌ها از سوی مقام معظم رهبری در ابتدای سال ۱۴۰۰ بیان شد.

نکته دوم این است که رئیس جمهور آینده باید، کشور را به طور نسبی در ابعاد مختلف اعم از ابعاد اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، خدمات، مسائل بین‌المللی، سیاسی و ارتباطات با ۱۵ کشور همسایه بتواند بشناسد و به بیانی شناخت جامعی از این ابعاد داشته باشد در واقع این شناخت جامع، حاصل نمی‌شود مگر اینکه دارای سابقه مدیریتی در همه این ابعاد به صورت نسبی باشد.
برجام عامل دوقطبی شدن فضای انتخابات نشود

نکته دیگر، رصد حرکت بیگانگان نسبت به انتخابات ۱۴۰۰ است یعنی باید از هرگونه قطب سازی یا دوقطبی کردن نظام پرهیز کرد. به بیان دیگر نمی‌توان یک قطب، بحث برجام و بازگشت آمریکا به برجام را مطرح کند و قطب دیگر مقاومت و مقابله با این حرکت را در دستور کارش قرار دهد. در واقع این دوقطبی‌سازی در ابعاد مختلف داخل کشور به نفع انتخابات ۱۴۰۰ نخواهد بود.

بنابراین آنچه مهم است حضور پرشور و حداکثری است. ما مردم خود را می‌شناسیم مردمی با بصیرت، آگاه و پای کار هستند. رئیس جمهوری که با رقم بالای حضور مردم انتخاب شود اعتبار کشوری و جهانی‌اش قابل توجه است. بنابراین انتظاری که از توده مردم یعنی مردمی که همواره در صحنه حاضر بوده‌اند داریم این است که دشمن را در این ناحیه و از این طریق مأیوس کنند که انشاءالله این اتفاق رخ خواهد داد.

دوقطبی کردن انتخابات باعث شکاف در جامعه می شود

*به بحث دوقطبی کردن اشاره کردید برخی این دوقطبی سازی را موجب افزایش رغبت مردم برای مشارکت می‌دانند.

خیر. بحث دوقطبی‌ کردن با رقابت فاصله بسیاری دارد در واقع باید رقابتی منطقی، معقول و صحیح و در تراز ملت ایران و انقلاب اسلامی به وجود آید بنابراین با این موضوع مخالفتی وجود ندارد اما ایجاد نوعی دوقطبی که موجب شکاف در جامعه شود تا حدود زیادی نگران‌کننده است. متاسفانه کم و بیش شاهد این گونه دوقطبی‌ها هستیم و شواهد این موضوع را در گوشه و کنار جامعه و رسانه‌ها شاهدیم.
احتمالا آمریکا در آستانه انتخابات، گشایشی ایجاد کند

در واقع این نوع دوقطبی می تواند بهانه‌ به دست دشمنان دهد و مورد سوءاستفاده آنان قرار گیرد. پیش بینی بنده این است که آمریکا در مقطعی، بعضی از تحریم‌ها را بردارد و یک گشایشی ایجاد کند و به تعبیری، دون بپاشد برای اینکه بتواند به اهداف و نیرویی که در انتخابات مدنظر دارد برسد اما ملت ما بیدار هستند و اگر آمریکا در مقطعی گشایش مختصری ایجاد کند متوجه می‌شوند که در پشت آن گشایش، فشارهای سنگین است. به تعبیری این گشایش‌ها همان چکش چدنی است که روکش آن از مخمل است بنابراین باید مراقب بود و نباید فریب این اقدامات و حرکات آمریکایی‌ها را خورد.

*نقش جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب را در ارتباط با این دوقطبی‌سازی‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر این دو قطبی‌سازی در قالب یک رقابت سالم باشد مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما اگر تخریب صورت گیرد و یک سری حرکات اجتماعی را ایجاد کنند به نفع کل کشور نخواهد بود.
هنوز شور و هیجان انتخاباتی رخ نداده است

*فکر می کنید مشارکت خوبی را شاهد باشیم یا …؟

در واقع آن شور و هیجانی که برای انتخابات باید ایجاد شود رخ نداده است امیدواریم طی روزهای آینده و با ماه مبارک رمضان، برکتی در این راستا حاصل شود.

* آقای سالک! با توجه به اینکه زمان زیادی به ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری باقی نمانده، روند وحدت در جریان اصولگرایی و همچنین رایزنی با کاندیداها از جمله آقای رییسی به کجا رسیده است؟

امیدواریم وحدت در جریان اصولگرایی به زودی به نتیجه برسد. با توجه به اینکه تا زمان ثبت نام کاندیداها باقی نمانده است باید صبر کرد تا ببینیم مصادیق چه کسانی هستند در حال حاضر نمی‌توان درباره مصادیق سخن گفت انشالله بعدا سخن خواهیم گفت. ما از تمام کسانی که در تهران برای انتخابات تلاش و فعالیت می‌کنند درخواست می‌کنیم این وحدت را حفظ کنند چراکه رقابت بین خودی معنا ندارد بلکه رقابت باید با غیرخودی باشد. بنابراین این مسئله را باید حل کنند تا وحدت ایجاد شود.
اصولگرایان چگونه می توانند به وحدت برسند؟

*به نظر می‌رسد این کم کردن اختلافات هنوز نتیجه‌ای نداده و اختلافات شورای وحدت و شورای ائتلاف در جریان اصولگرایی همچنان پابرجاست….

یقینا می‌توانند به وحدت برسند بنده بر این باورم اگر تا حدودی گذشت و ایثار باشد مشکل وحدت حل می‌شود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=107730

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰