تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
11

فرد خائن در حادثه نطنز شناسایی شده است

  • کد خبر : 108330
  • 24 فروردین 1400 - 15:40
فرد خائن در حادثه نطنز شناسایی شده است
وزارت اطلاعات و متخصصان ضد جاسوسی ما در ماه‌های گذشته و پس از شهادت شهید فخری زاده چندین تیم ترور و خرابکاری وابسته به سرویس‌های امنیتی اسرائیل را دستگیر و هم اکنون پرونده این افراد در مراحل بررسی قضایی قرار گرفته است.

جمهوریت : سخنگوی دولت تصریح کرد: در حادثه نطنز، فرد خائن به ملت شناسایی و هویت او مشخص شده و اقدامات لازم در دست پیگیری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت آقای ربیعی در نشست خبری امروز در پاسخ به سوالی در خصوص جزییات حادثه روز یکشنبه در مجتمع نظنز و حجم خسارات آن گفت: روز یکشنبه خرابکاری در کانال کابل‌های برق رسان به سامانه ماشین‌های سانتریفیوژ رخ داد. این یک حمله بیرونی نبوده و محل خرابکاری نیز کاملا مشخص شده است. خسارت وارد شده به سرعت قابل رفع و جبران است و پرسنل غیور سازمان انرژی اتمی در حال تلاش شبانه روزی هستند.

وی افزود: مقرر شد به جای سانتریفیوژ‌های IR۱ سانتریفیوژ‌های IR۶ مجددا نصب شود. قطعا هدف این تخریب‌ها از کار انداختن سانتریفیوژ‌ها بوده است و من امروز اعلام می‌کنم براساس یک تصمیم ملی و یک خواست مدنی چرخ سانتریفیوژ‌های ما برای همیشه خواهد چرخید، هر روز بهتر از دیروز.

سخنگوی دولت گفت: هدف اصلی این خرابکاری سیاسی است تا نگذارند دستیابی مردم ایران به حقوق خود در عرصه جهانی به ثمر بنشیند.

وی تصریح کرد: تجربه به ما نشان می‌دهد هرگاه در عرصه جهانی گام‌های موثری بر می‌داریم دشمن استراتژیک ایران و مردم ایران کینه‌توزانه علیه منافع ملت به اعمال تروریستی ناجوانمردانه دست می‌زند. هدف این گونه تخریب‌ها هم حمله به توانایی‌های فنی و هم حمله به توانایی‌های سیاسی ایران است. آن‌ها به دنبال تضعیف روحیه جوانان غیور در صنعت هسته‌ای و ایجاد یاس و ناامیدی در مردم هستند.

اقای ربیعی تاکید کرد: ما قطعا پاسخ محکم خواهیم داد. ایران در پاسخ به این گونه اقدامات، استراتژی پاسخ سه گانه را دنبال می‌کند. اول حق خود را برای اقدام علیه عاملین و آمرین و مباشرین محفوظ دانسته و مجازات خواهند شد. کانون این پاسخ نیز در سرزمین متجاوز خواهد بود.
وی افزود: پاسخ دوم ما پیشرفت و گسترش فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای در کشور است. پاسخ سوم در عرصه سیاسی است. با عقب راندن تحریم‌ها و تلاش مضاعف برای کسب حقوق ملت ایران اهدف تروریست‌ها را ناکام خواهیم گذاشت. ما در دام عملیات تحریکی دشمن ایران قرار نمی‌گیریم، به مسیر درست خود در عرصه بین المللی ادامه داده، تحریم را خواهیم شکست و به تامین و گسترش صلح و امنیت جهان و منطقه کمک خواهیم کرد، اجازه نمی‌دهیم به زندگی ننگین شما که مثل انگل فقط در فضای ناامن ممکن است ادامه دهید.

سخنگوی دولت گفت: شواهدی بسیار قوی از دست داشتن رژیم صهیونیستی در این حادثه وجود دارد. اول آنکه مقامات این رژیم از ترس پاسخ قاطع ایران با اظهارات دو پهلو شادمانی می‌کنند. دوم اینکه خوشبختانه وزارت اطلاعات و متخصصان ضد جاسوسی ما در ماه‌های گذشته و پس از شهادت شهید فخری زاده چندین تیم ترور و خرابکاری وابسته به سرویس‌های امنیتی اسرائیل را دستگیر و هم اکنون پرونده این افراد در مراحل بررسی قضایی قرار گرفته است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چقدر امکان رفع تحریم‌ها وجود دارد گفت: ما تا امروز برای آمریکا هیچ جای ابهامی باقی نگذاشته ایم که برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات راهی جز لغو تمام تحریم‌هایی که در دوره ترامپ اعمال شده وجود ندارد. نوبت آمریکاست که ثابت کند برای بازگشت به برجام جدی است.

اقای ربیعی گفت: مذاکرات انجام گرفته در کمیسیون مشترک برجام تا امروز سازنده و در مسیر درستی به پیش می‌رود. منتظریم آمریکا به جای بازی با کلمات، با گام‌های عملی برای اثبات حسن نیت خود بردارد. دولت ترجیح می‌دهد که میراثی بدون تحریم را به دولت بعدی واگذار کند، اما در عین حال مایل هم نیستیم که شتابزده رفتار کنیم. اگر آمریکا آماده انجام تعهداتش باشد، ما هم متقابلاً آماده انجام تمام تعهدات خودمان هستیم در غیراینصورت، گذشت زمان ممکن است احیای برجام را بسیار دشوارتر کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره مستقیم با آمریکا برای بازگشت به برجام و اعلام مطالبات ایران به صورت مستقیم راه‌کار منطقی‌تر و عملی تری نیست؟ گفت: سخت گیری ما برای امتناع از مذاکره با آمریکا خارج از چارچوب برجام پیام روشن و سختگیرانه‌ای دارد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه مذاکره با آمریکا خارج از موضوع برنامه‌های هسته‌ای و بیرون از چارچوب برجام را به رسمیت نمی‌شناسد و ضرورتی برای انجام چنین گفتگو‌هایی قائل نیست. این سیاست و سختگیری مبتنی بر سال‌ها تجربه است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که آمریکا هنوز به برجام بازنگشته نمی‌تواند از ساختار مذاکراتی آن با ایران از جمله در کمیسیون مشترک استفاده کند. بعلاوه، از نظر ما مذاکره تنها زمانی لازم است که با مسئله پیچیده‌ای رو به رو باشیم در حالیکه نحوه بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات روشن و تعیین شده در متن توافق برجام بسیار ساده بوده و نیازمند مذاکره نیست.

اقای ربیعی گفت: اگر آمریکا می‌خواهد طرف مذاکره با ایران در کمیسیون مشترک قرار بگیرد باید به برجام بازگردد و برای بازگشت به برجام راهی جز لغو یکباره و تمامی تحریم‌های ناقض توافق که دوره ریاست جمهوری ترامپ اعمال شده وجود ندارد. اگر این اتفاق صورت بگیرد، ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بعد از راستی آزمایی، به همه تعهدات خود مطابق برجام بازخواهیم گشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که مواضع روسیه در مذاکرات وین را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: دوستان روسی ما با مواضع ایران به خوبی آشنایی دارند و همانند سال‌های گذشته نقش سازنده‌ای را در این گفتگو‌ها ایفا می‌کنند. ایران و روسیه هر دو قربانی تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا بوده اند و در تلاش برای مقابله با این نوع اقدامات خودسرانه مواضع مشترکی دارند.

وی افزود: ما به رایزنی‌های مداوم با هدف اطمینان از اجرای کامل تعهدات توسط همه طرف‌های ۴+۱ ادامه می‌دهیم. سفر آقای لاوروف هم در ادامه این رایزنی‌ها و مشورت‌ها مرسوم میان دو کشور نه تنها درباره اطمینان از اجرای کامل برجام بلکه در سایر موضوعات مورد علاقه طرفین از جمله در حفظ و گسترش روابط تجاری و همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای است.

سخنگوی دولت گفت: در جریان این سفر تمدید ۵ ساله سند همکاری دو جانبه (موافقتنامه تاسیس و چارچوب فعالیت مراکز فرهنگی) بین ایران و روسیه به امضای وزرای امور خارجه دو کشور خواهد رسید.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=108330

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰