تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
18

شورش در اردوگاه اصولگرایان

  • کد خبر : 108539
  • 29 فروردین 1400 - 1:02
شورش در اردوگاه اصولگرایان
کمتر از دو ماه تا انتخابات ریاست جمهوری، وحدت و معرفی کاندیدای واحد دورترین نقطه در این اردوگاه است

جمهوریت : سیما پروانه‌گهر در روزنامه سازندگی نوشت: منوچهر متکی روز گذشته در دو گفت و گو با سایت نامه نیوز و خبرآنلاین درباره آخرین وضعیت وحدت بین شورای وحدت و شورای ائتلاف یک پیام روشن مخابره کرده است.


پیامی که تاکید دارد علی رغم تمامی تعارفاتت درباره حصول وحدت با نزدیک شدن به زمان ثبت نام ها و بعد از آن برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ ، کاندیداهای اصولگرایان علیه هم شوریده اند و دو شورای اصلی انتخاباتی در این اردوگاه نیز کمتر از قبل وحدت را قند و نبات می دانند.
در روزهای پایانی تعطیلات نوروز در سال ۱۴۰۰


مصطفی پورمحمدی ، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز خبر از برداشتن گام های مهمی در راستای تحقق وحدت بین شورای ائتلاف و شورای وحدت داده بود حالا اما، منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت ضمن گلایه از شورای ائتلاف برای نپیوستن به فرایند وحدت به خبرآنلاین گفته است که تاکنون از سوی شورای ائتلاف، اقدام جدی عملی برای وحدت رخ نداده و از این رو ما – شورای وحدت- بر این باوریم که باید ظرفیت سازی‌ خودمان را به عنوان شورای وحدت پیش ببریم.متکی همچنین درباره اظهارات دو هفته پیش برخی از اصولگرایان درباره وحدت بین شورای ائتلاف و وحدت و تشکیل ساختار تازه ای با عنوان «شورای ملی» تاکید کرد که چنین مساله ای نیز مطرح نیست.

متکی اگرچه از چند کاندیدایی به عنوان آفت این جریان نام برده اما وحدت را حاصل اراده سیاسی و عملی خوانده و گفته شورای ائتلاف اراده عملی در این زمینه ندارد. او ابراهیم رییسی را کاندیدای اصلی شورای وحدت خوانده و تاکید کرده است که رد صورت عدم کاندیداتوری رییسی ، شورای وحدت گزینه های خود را بر اساس مانیفست تعریف شده ، بررسی می کند.
او در گفت و گو با نامه نیوز نیز تاکید کرده است که آنچه در انتخابات مجلس یازدهم رخ داد، منجر به تاشکیل شورای وحدت شد. وی در اینباره گفته است:« انتخابات مجلس یازدهم اوج به تصویرکشیدن رویکردی بود که قابل دفاع نیست. ما از نتیجه انتخابات مجلس یازدهم در تهران راضی هستیم؛ درواقع از منتخبین رضایت داریم اما شیوه‌های به ‌کار گرفته‌شده قابل دفاع نیست. ما باتوجه به شرایط حساس انتخابات مجلس یازدهم و این‌که یک‌سال قبل از آن قوه قضاییه دچار یک تحول مثبت شد، آمدن آقای رئیسی بارقه امیدی در دل مردم ایجاد کرد، این گام دوم را معتقد بودیم به هر شکلی شده باید برداشت و لذا به توصیه جامعه روحانیت، مجموعه احزابی که همکاری می‌کردند، نظرشان واحد شد و از خروجی نهایی شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس یازدهم حمایت کردند اما شیوه آنها قابل دفاع نبود. هر انتخاباتی دو-سه تا مؤلفه دارد؛ نامزدها، کمیته یا شورای تصمیم‌گیری، استراتژی ورود به انتخابات و رویکردها و برنامه‌هایی که باید وجود داشته باشند، معیارهای تعیین‌کننده هستند. نامزدها متنوع بودند، یک بخشی هم تعریف شد که بیایند و بنشینند، ۳۰۰ نفر کاندیدا بودند که در نهایت به۳۰نفر رسیدند اما روندتصمیم‌سازی برای رسیدن به ۳۰ نفر قابل دفاع نبود. در شب‌های منتهی به انتخابات دو-سه نفر تصمیم‌گیرنده لیست نهایی بودند. وقتی که جبهه پایداری در دو شب مانده به انتخابات برای همکاری اعلام آمادگی کرد من عضو شورای انتخاب بودم و آقایان هم من را انتخاب نکردند. آقایان یک رأی‌گیری در سطح مرتبطین با خودشان در سطح شهر تهران انجام دادند، ما ۱۰نفر رأی آوردیم و عضو شورای انتخاب شدیم. هیچ یک از ما ۱۰نفر برای بستن آخرین لیست، مورد مشورت قرار نگرفتیم. این اشکال است و مکانزیم آنها ایراد داشت.»
اختلافات دو شورا به اندازه ای جدی شده است که منوچهر متکی شورای ائتلاف را «بیمارستان صحرایی» خوانده و توضیح داده است که یک یک بیمارستان صحرایی حادثه‌ای پیش می‌آید مثل انتخابات، می‌آید چادرش را می‌زند، تشکیلاتش را می‌زند و شروع به کار می‌کند؛ در حالی که کار سیاسی در کشور یک کار نظام‌مند، مستمر و تشکیلاتی است.


او با تشبیه شورای ائتلاف به بیمارستان صحرایی درباره شورای وحدت گفته است که اکنون شورای وحدت تشکیلاتی است که فقط به صورت فصلی برای انتخابات کار نمی‌کند، بلکه بنایش ادامه مسیر در آینده است؛ لذا بحث ائتلاف تشکیلاتی بین این‌ها نیست، چون اساسا شورای ائتلاف یک تشکیلات مستمر حزبی نیست. شورای وحدت کارکرد حزبی و تشکیلاتی دارد. علی رغم همه این اظهارات صریح متکی او در بخش دیگری از این گفت و گو تاکید کرده است: « ما اگر با چندقرارگاه انتخاباتی وارد انتخابات شویم، نتیجه انتخابات را با دست خودمان واگذار کردیم»
متکی همچنین تاکید کرده است که تنها کسی که در شورای وحدت مورد بحث قرار گرفته، جناب آقای رئیسی است و درباره قالیباف نیز گفته است:« در شورای وحدت آقای قالیباف یا آقای رضایی و دیگر شخصیت‌هایی که در معرض نامزد شدن هستند غیر از آقای رئیسی که باره‌اش توضیح دادم، مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. و مشخصا درباره آقای قالیباف هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم. ما بخشی از بررسی‌مان همین جلسه‌ای است که با نامزدها برگزار می‌کنیم و بعد از این گفت‌وگوها در نشستی که داریم، مورد بحث و تبادل نظرقرار می‌دهیم.»
متکی همچنین با اشاره ارسال نامه اخیر به آقایان سیدابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، رستم قاسمی و امیرحسین قاضی‌زاده و علی نیکزاد، گفته است که به تازگی نیز به آقایان سعید محمد، حسین دهقان و عزت‌الله ضرغامی نیز نامه‌هایی از جانب شورای وحدت با امضای آیت الله موحدی کرمانی برای ارسال و بیان برنامه هایشان ارسال شده است.


علاوه بر گفته های منوچهر متکی، اظهارات روز گذشته اسدالله بادامچیان، دبیرکل موتلفه نیز شاهد دیگری بر موضوع جدی تر شدن فاصله ها بین شورای وحدت و شورای ائتلاف را دارد . روز گذشته دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در نخستین اجلاس دبیران استان‌ها و شهرستان‌های این حزب در سال ۱۴۰۰ که به‌شکل مجازی برگزار شد، گفته است که شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تجمیع با ما – حزب موتلفه و شورای وحدت- را نپذیرفته است. وی در اینباره گفته است:« در انتخابات مجلس یازدهم ما در شورای ائتلاف حضور داشتیم و این دوره نیز با نظر روحانیت قرار شد با آن‌ها تجمیع شویم، اما آن‌ها نپذیرفتند و به دلیل آنکه محور ما عدم اختلاف بود به‌رغم تلاش برخی برای ایجاد اختلاف، به دلیل تفکر وحدت ساختاری و تشکیلاتی شورای وحدت که منجر به وحدت فهرستی می‌شود در استان‌ها و تهران با مشکلی روبرو نشدیم.»
فارغ از اختلافات سیستمیک بین شورای وحدت و شورای ائتلاف در روزهای اخیر اختلافات کاندیداها نیز مشخصا با هم زیاد شده است.به طور مثال سایت دیده بان ایران نوشته است: « پس از اینکه برخی رسانه های اصولگرا از نامه حجت الاسلام حاجی صادقی به شورای نگهبان با موضوع ردصلاحیت سعید محمد خبر داده بودند، کانال های طرفدار سردار محمد با انتقاد شدید از نماینده ولی فقیه در سپاه نسبت به این خبر واکنش نشان دادند. هر چند پس از چند ساعت این خبر تکذیب شد اما برخی کانال های تلگرامی اصولگرا با قراردادن این خبر در کنار مصاحبه سردارجوانی با خبرگزاری فارس، اقرار می کنند که وجود این نامه صحت دارد.رسانه خبری «صابرین نیوز» که اخبار جبهه مقاومت و سپاه قدس را پوشش می دهد در همین رابطه و با اشاره به نامه حجت السلام حاجی صادقی به شورای نگهبان نوشت: “گویا حجت‌الاسلام حاج‌صادقی تمام هم‌وغم خود را گذاشته تا سعید محمد را از صحنه انتخابات خارج کند. اما باید پرسید مگر سعید محمد چه کرده که نماینده ولی فقیه در سپاه که باید تمام تلاش خود را برای منزلت‌افزایی سپاه به کار بگیرد از آبروی سپاه هم مایه می‌گذارد تا در مقابل محمد بایستد. آیا این دخالت در انتخابات و مهندسی انتخابات نیست. بر همگان آشکار و عیان است که به جز سردار سلامی و تعداد محدودی از بزرگان سپاه، الباقی، سودای ریاست جمهوری دکتر قالیباف را در سر دارند اما غافل از اینکه دکتر قالیباف نه وجهه عمومی در جامعه دارد و نه به دلیل مسایلی همچون فساد هلدینگ یاس، دیگر شورای نگهبان و نهادهای فسادستیز جامعه به ایشان اجازه حضور در انتخابات ریاست جمهوری را می‌دهند.»

*آیا رییسی شاه کلید وحدت است؟

بسیاری از چهره های اصولگرا و غیراصولگرا در طی ماه های گذشته تاکید داشتند که در صورت کاندیداتوری ابراهیم رییسی ، بسیاری از کاندیداها به احترام ایشان و به احترام وحدت حاصل شده از حضور ایشان در عرصه انتخابات حاصر نمی شوند. در این رابطه سید حسین نقوی حسینی ، رییس شاخه جوانان ستاد انتخابات سعید جلیلی در سال ۹۲ در ماه های گذشته در گفت و گوهای مختلفی تاکید کرده بود که در صورت کاندیداتوری آیت الله رییسی ، جلیلی وارد عرصه نمی شود و کاندیداتوری سعید جلیلی تنها در صورتی که رییس قوه قضاییه به هر دلیلی به این جمع بندی برسد که وارد عرصه انتخابات نمی شود. صحبت های روز گذشته سعید جلیلی در میان جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون انتخابات سال ۱۴۰۰ در دفتر جلیلی حضور پیدا کرده بودند، نشان از احتمال تخاذ تصمیم متفاوتی از سمت جلیلی دارد:« در انتخابات سال ۹۶ برادری به میدان آمد، اینکه فقط بگوییم ایشان را اصلح میدانیم و او را تایید می‌کنیم قطعا کافی نیست. در این عرصه وحدت هم شکل گرفت، اما چرا پیروزی لازم حاصل نشد؟ چرا ۱۶ میلیون اصلا در انتخابات شرکت نکردند؛ بنابراین یک کار اصلی، پاسخ به چنین سوالات مهمی است.»
با این حساب و اظهارات تازه جلیلی آیا می توان با اطمینان گفت که در صورت کاندیداتوری ابراهیم رئیسی، جلیلی کاندیدا نخواهد شد؟ در پاسخ به این سوال باید به اظهارات اخیر جلیلی استناد کنیم یا گفته های اطرافیانش درباره کناره گیری حتمی به نفع آیت الله رئیسی؟

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=108539

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰