تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
3

چاه تحریمی که احمدی‌نژاد برای ایران حفر کرد

  • کد خبر : 108581
  • 29 فروردین 1400 - 11:40
چاه تحریمی که احمدی‌نژاد برای ایران حفر کرد
حتی در اوج مبارزه ایران با دولت‌های استعماری در زمان مصدق و در اوج هجمهٔٔ جهانی علیه ایران در دوران جنگ ۸ساله نیز هیچ قدرتی نتوانسته بود - این‌گونه که در زمان احمدی‌نژاد میسر شد - شورای امنیت و سازوکارهای بین‌المللی را علیه ایران بسیج کند!

رضا نصری، کارشناس سیاست خارجی و حقوقدان بین‌الملل در یادداشتی نوشت که کارنامه آقای احمدی‌نژاد به ایشان صلاحت نظریه‌پردازی در حوزه سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای را نمی‌دهد.

به‌گزارش انتخاب، نصری در ادامه نوشت: اگر ترامپ کشور را در دولت روحانی مجدداً در چاه تحریم هول داد، این چاه در زمان زمامداری آقای احمدی‌نژاد – و بعضاً به‌خاطر درک و تحلیل غلط ایشان از وضعیت – حفر شده بود. از سال ۱۹۷۹ تا سال ۲۰۰۵ – یعنی از زمان تسخیر سفارت آمریکا در تهران تا زمان ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد – کنگره‌ی آمریکا در طی ۲۵ سال در مجموع ۳قانون قابل ملاحظه علیه ایران به تصویب رسانده بود.

حال اینکه در حدفاصل سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲، یعنی صرفاً در عرض هفت سال زمامداری ایشان، بیش از ۸ قانون تحریمی – بعضاً با تاثیر فراسرزمینی – علیه ایران به تصوب رسید. ایضاً، در طی ۲۵ سال اول انقلاب، ۸ قانون اجرایی علیه ایران در سطح قوه مقننه آمریکا علیه ایران صادر شد؛ حال اینکه در هفت سال بعد، برابرِ ۲۵ سال قبل، همین تعداد فرمان اجرایی علیه ایران تصویب و به اجرا گذاشته شد. در سطح بین‌المللی نیز همین الگو قابل مشاهده است. یعنی حتی در اوج مبارزه ایران با دولت‌های استعماری در زمان مصدق و در اوج هجمهٔٔ جهانی علیه ایران در دوران جنگ ۸ساله نیز هیچ قدرتی نتوانسته بود – این‌گونه که در زمان احمدی‌نژاد میسر شد – شورای امنیت و سازوکارهای بین‌المللی را علیه ایران بسیج کند!

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=108581

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰