تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
13

درس های انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ برای اصولگرایان در ریاست جمهوری ۱۴۰۰

  • کد خبر : 108680
  • 30 فروردین 1400 - 12:59
درس های انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ برای اصولگرایان در ریاست جمهوری ۱۴۰۰
شورای وحدت در مقابل شورای ائتلاف نیست و دو ظرفیتی هستند که می‌توانند تجمیع شوند. ادامه تلاش‌ها برای وحدت و یکی شدن و دوم پرهیز از اختلاف در دو نکته مورد تاکید ما است. با شورای ائتلاف و جبهه پایداری قطعا در مقوله انتخابات اشتراکات بسیار زیادی داریم که می‌تواند به ما کمک کند هم اردوگاه واحدی را طراحی کنیم و هم به نامزد واحد برسیم.

جمهوریت :

سخنگوی شورای وحدت گفت: اصلح بودن برای ما مهم است، هر فردی اصول هشت گانه مقام معظم رهبری را مد نظر داشته باشد در شورای وحدت مورد حمایت خواهد بود.

آقای منوچهر متکی در ادامه نشست خبری خود درباره مذاکرات برجام افزود: آقایان اصرار کردند که باید مذاکره کنیم؛ مقام معظم رهبری به طور ضمنی مذاکرات را تائید کردند، اما فرمودند با چشم باز و دل مطمئن و اینکه مذاکرات فرسایشی نباشد باید به برجام وارد شد.

وی تصریح کرد:، اما در گذشته هم مقام معظم رهبری رهنمود می‌کردند و آقایان در میدان حاضر می‌شدند و می‌گفتند این مسائل امکان پذیر نیست؛ فضایی ایجاد شد که گفته شود برجام خسارت محض است.

سخنگوی شورای وحدت تاکید کرد: علی رغم چنین نگاهی باز هم داریم به مذاکرات می‌رویم؛ اگر از دل این مذاکرات تحقق فرمایشات رهبری دربیاید باید به دولت خسته نباشید و دست مریزاد بگوییم.

وزیر اسبق خارجه افزود:، اما با توجه به صحبت‌هایی که معاون مدیر کل اتحادیه اروپا اظهار کرده و اظهارات نماینده روسیه که می‌گویند خوشحالیم که همه حمایت کردند طرف دیگر به برجام برگردد خوشبین نیستیم، زیرا اتحادیه اروپا و ۴+۱ به راه افتادند تا داماد و عروس را به فرش قرمز برگردانند شک برانگیز است.

سخنگوی شورای وحدت درخصوص اصلی‌ترین دغدغه مردم در حوزه اقتصادی، تصریح کرد: بار‌ها از سوی رهبری، دولتی‌ها و… گفته شده که مشکل ملموس جامعه، مشکل اقتصادی است، باید به رویکرد اساسی در این زمینه برسیم و یکی از مشکلات اساسی کشور این است که در موضوعات مختلف اجماع نداریم، کارگزاران جمهوری اسلامی در موارد مختلف باید به اجماع برسند.

آقای متکی افزود: آمریکا هر ماه و هر هفته موضوع یک سخنرانی در ایران بوده است و همچنین موضوع سخنرانی آمریکایی‌ها هم بوده است، آمریکا برای برخورد با ایران نقشه راهی را تعریف کرده است و براساس آن عمل می‌کند، اما در ایران اینطور نیست به جز امام خمینی (ره) و رهبری، هیچکس درخصوص آمریکا در کشور به اجماع نظر نرسیده است.

وی ادامه داد: اقتصادی مقاومتی مثال دیگری است که می‌گویم ۱۶ سال است که رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنند، رهبری فرمودند که اقتصاد مقاومتی راهی برای برون کرد اقتصاد است، اما دولت فعلی اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد و این در کشور ما موجب بروز تحول جدی نمی‌شود.

سخنگوی شورای وحدت گفت: مشکل اصلی در کشور ما اقتصاد است در شورای وحدت هیات اجرایی طراحی شده و ۲۰ کمیته در این هیات اجرایی تعریف شده است و باید ۳ سوال اصلی درخصوص وضعیت اقتصادی را بررسی کنند، مشکل اصلی چیست؟ آسیب‌ها و چالش‌ها کدام است؟ و راهکار‌هایی را ارائه دهیم که از وضعیت موجود خارج و به وضعیت مطلوب برسیم. وظیفه این کمیته‌ها بررسی این موضوعات است که بعد از رسیدن به نتیجه نهایی، به عنوان برنامه نامزد‌های ما در انتخابات مطرح خواهد شد.
آقای متکی با تاکید بر اینکه رهبری دو ما قبل در این رابطه اظهار نظر کردند که عجله‌ای نداریم آمریکا به برجام برگردد، گفت: آمریکا نتوانست عملیات ماشه را اجرا کند، چون از برجام بیرون رفته بود. دستاورد برجام باید لغو تحریم باشد و اگر این خواسته محقق نشود یعنی باز هم موفق نبوده ایم.

وی درباره منحصر بودن لیست شورای وحدت به ۱۰ نفر اعلامی توضیح داد: لیست شورای وحدت به این ۱۰ نفر منحصر نیست و ممکن است کسانی به این لیست از جریان ارزشی و انقلابی اضافه شوند.

سخنگوی شورای وحدت درباره اینکه آیا اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ به یک گزینه واحد می‌رسند یا خیر و آیا انتخابات ۹۲ تکرار می‌شود؟ گفت: دو مدل و عملکرد را در انتخابات ۹۲ و ۹۶ داشتیم. در مدل سال ۹۲ تعداد نامزد‌های اصول گرایان یا نیروی‌های ارزشی دلیل شکست آن‌ها بود و انتخابات برده را باختیم. مدل ۹۶ مدلی بود که نیرو‌های ارزشی و اصول گرا نشان دادند که می‌توانند به وحدت برسند و این مدل اگر چه حرف و حدیث داشت و اگرچه منتهی به انتخاب نامزد واحد نشد، اما ۱۶ میلیون رای از تجمیع جریان‌های مختلف قابل اعتنا است و مدل مورد تائید ما مدل ۹۶ است و با نامزد‌های مختلف وارد می‌شویم. اما بر یکپارچه عمل کردن و رسیدن به یک نامزد واحد را شرط لازم را برای موفقیت در انتخابات می‌دانیم.

آقای متکی درباره تحلیل جریان اصولگرایی و نقد به شورای وحدت گفت: شورای وحدت در مقابل شورای ائتلاف نیست و دو ظرفیتی هستند که می‌توانند تجمیع شوند. ادامه تلاش‌ها برای وحدت و یکی شدن و دوم پرهیز از اختلاف در دو نکته مورد تاکید ما است. با شورای ائتلاف و جبهه پایداری قطعا در مقوله انتخابات اشتراکات بسیار زیادی داریم که می‌تواند به ما کمک کند هم اردوگاه واحدی را طراحی کنیم و هم به نامزد واحد برسیم.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=108680

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰