تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
11

محسن هاشمی کاندیدای اصلاح طلبان برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ؟

  • کد خبر : 109011
  • 05 اردیبهشت 1400 - 10:46
محسن هاشمی کاندیدای اصلاح طلبان برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ؟
موقعیت آقای ظریف نسبت به آقای هاشمی در بین اصلاح طلبان موفق‌تر است و آقای محسن هاشمی بعد از ظریف قرار دارد

جمهوریت : عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: حضور لاریجانی به عنوان نماد جریان اصولگرایی و ظریف بعنوان نماد جریان اصلاح طلبی رقابت تنگاتنگ و معنادار بین خوب و خوب‌تر است.

محمد عطریانفر
در گفتگوی با صدا و سیما، یادآور شد: اگر اصلاح طلبان نتوانند چهره شاخصی را از درون خود به عنوان نامزد اجماعی معرفی کنند و در عین حال حضور آقای لاریجانی قرین به پیروزی باشد، چه بسا برخی از چهره‌های اصلاح طلب از ایشان حمایت کنند. هر کدام از این دو گزینه اگر پیروز و مدیر اجرایی کشور شوند مورد احترام و استقبال طرف مقابل هستند.



کاندیداتوری محسن هاشمی منوط به اجماع اصلاح طلبان

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: محسن هاشمی علاقه ای به کاندیداتوری ندارد و زمانی حضور در عرصه رقابت را می پذیرد که جبهه اصلاحات او را به عنوان نماینده مورد توافق همه اصلاح طلبان به رسمیت بشناسد.
وی ادامه داد: چرا نباید سطح رقابت‌های سیاسی در کشور را ارتقاء دهیم و اسیر رفتار‌های کودکانه باشیم که هرکسی خود خوانده برای خود وزنی قائل باشد؟ با کدام برنامه و شناخت می‌خواهید حضور پیدا کنید؟
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی همچنین در خصوص اخباری مبنی بر احتمال اجماع اصلاح طلبان بر علی طیب نیا با شعار دولت طیب نیز گفت: چنین چیزی نشنیده ام، اما آقای طیب نیا جزو چهره‌های پر نبوغ اقتصاد ملی است که به راحتی می‌تواند در عرض دیگران قرارگیرد، اما ما باید به جایگاه ریاست جمهوری نگاه کلان تری داشته باشیم، لذا کسی که بتواند در چشم انداز ۴ یا ۸ سال آینده افق روابط ایران و جهان را به ویژه در حوزه برجام بهتر پیش ببرد می‌تواند وضعیت اقتصاد را با حضور امثال طیب نیا ساماندهی کند.
عطریان فر در پایان خاطر نشان کرد: چنانچه ظریف به ریاست جمهوری برسد، آلارمی به جهان داده می‌شود که مردم ایران کسی را پذیرفتند که قصد دارد در خط تنش زدایی و استقرار و امنیت ایران در منطقه و جهان گام بردارد.

محمد عطریانفر با تاکید بر تحرک و نقش آفرینی بیشتر احزاب سیاسی در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ تصریح کرد: فضا بسیار سرد و بی تحرک است، فرصت زیادی تا برگزاری انتخابات نداریم، این درحالی است که جدای از ۲۵۰ حزب دارای مجوز و البته کم اثر، حتی سه چهار حزب اصلی جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی نیز تحرکی ندارند، لذا ذهن را به این موضوع معطوف می‌کنند که ما دچار یک ابهام بزرگ هستیم و باید آن را مرتفع کنیم.

وی افزود: نهاد‌های حزبی حلقه‌های واسطی بین حکومت و مردم هستند که در تقویت اعتماد عمومی نسبت به نظام نقش بسیار مهمی دارند.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: امروز افرادی به صورت خود خوانده و فردی در عرصه انتخابات حضور پیدا می‌کنند، اما برنامه، شعار‌های درست، پشتوانه حزبی و همراهی جامعه را با خود ندارند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب؛ حزب کارگزاران سازندگی را یکی از کلیدی‌ترین مولفه‌های حزبی جبهه اصلاحات خواند و گفت: حزب کارگزاران تبار تاریخی و نقش روشنی در مناسبات سیاسی کشور دارد، اما متاسفانه نتوانسته کار تشکیلاتی انجام دهد و نسبت به گزینه‌های مورد حمایت خود در انتخابات‌های پیشین پاسخگو باشد، ریشه این ناتوانی نیز نا مشخص بودن جایگاه احزاب در مدار سیاست و نسبتش با نهاد‌های حقوقی جامعه و حاکمیت است.

با توجه به گستردگی احزاب سیاسی، باید جبهه‌ای حرکت کنیم

عطریانفر با ایجاد تمایز نسبت به نگاه حزبی و نگاه جبهه‌ای در انتخابات تصریح کرد: در نگاه حزبی همه می‌خواهند شخصیت مورد نظر حزب متبوع شان را مطرح کنند، اما باور ما بر این است که با توجه به گستردگی احزاب سیاسی، باید جبهه‌ای حرکت کنیم، لذا از جبهه اصلاحات انتظار داریم تا شخصیتی را مطرح کند که مورد اجماع نخبگانی باشد.
وی تصریح کرد: حزب کارگزاران از موضع نگاه حزبی خود بر این باور است که چندین شخصیت می‌توانند مطرح شوند که حیثیت کافی برای مشارکت و صلاحیت‌های کافی برای حضور دارند که از این بین می‌توان از چهره‌هایی، چون آقایان جهانگیری، ظریف، پزشکیان و عارف می‌توان نام برد، ولی از میان این چهره‌ها کسی که بتواند «اعتماد و ارتباط با رهبری»، «اجتماع نخبگان با او» و «رأی منفی کمتر از جامعه» را داشته باشد آقای ظریف است؛ از نظر حزب کارگزاران آقای محمدجواد ظریف شاید تنها شخصیتی باشد که نسبت به چهره‌های هم‌عرض خود و یا در سطوحی بالاتر از او که می‌توانند صلاحیت اداره کشور را داشته باشند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: از آنجایی که اصلاح طلبان انفعال را سم مهلک انتخابات می‌دانند، طبیعی است که روی چهره های، چون آقایان جهانگیری، ظریف، عارف، پزشکیان و… مطالعه و موقعیت آن‌ها را برای نامزدی بررسی کنند.
عطریانفر خاطرنشان کرد: حزب کارگزاران سازندگی در کمیته سیاسی خود بر روی آقای ظریف توافق کرده است.
عضو حزب کارگزاران سازندگی همچنین گفت: توصیه کارگزاران به جبهه اصلاحات تمرکز بر آقای ظریف است، البته در این بین مخالفت شخصی ظریف نیز وجود دارد، اما اگر نامزد مورد نظر اصلاح طلبان منحصرا آقای ظریف باشد وی از موضع فردی خود پایین آمده و همراهی خواهد کرد.
وی افزود: تاکنون به صورت فردی با آقای ظریف برای دعوت به حضور در انتخابات گفتگو شده، اما به صورت رسمی دیدار و گفت و گویی انجام نگرفته است.
عطریانفر ادامه داد: اگر جبهه اصلاحات نتوانست شخصیت فراگیر و مورد اجماع نخبگان را معرفی کند، آقای محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب از چهره‌های مطرح ما به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری است، اما، چون آقای هاشمی نسبت به تایید صلاحیت خود مطمئن نیست و از طرفی نیز هیچ علاقه‌ای به حضور انتخاباتی ندارد، لذا زمانی حضور در عرصه رقابت را می‌پذیرد که جبهه اصلاحات او را به عنوان نماد و نماینده مورد توافق همه اصلاح طلبان به رسمیت بشناسد.

آقای محسن هاشمی بعد از آقای ظریف قرار دارد

وی افزود: فکر می‌کنم که موقعیت آقای ظریف نسبت به آقای هاشمی در بین اصلاح طلبان موفق‌تر است و آقای محسن هاشمی بعد از ظریف قرار دارد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: اگر آقای ظریف با حمایت اصلاح طلبان پیروز شد، باید کابینه ملی تشکیل دهد و از نیرو‌های فراگیر هر دو جناح کشور استفاده کند تا پیام مثبتی به جامعه مخاطب خارج از ایران صادر شود، یعنی به عنوان کسی که کارگزار دیپلماسی کشور بوده و موضوع برجام را دنبال می‌کرد، امروز نیز در پیوند سرنوشت اقتصاد ملی با دیپلماسی باید در سطح تنش زدایی با جهان کار را پیش ببریم.
این عضو کارگزاران سازندگی همچنین در خصوص وضعیت دیگر نامزد‌های احتمالی تصریح کرد: شخصیت محترمی، چون آقای قالیباف که ریاست مجلس را برعهد دارد و دارای موقعیتی مهم، موثر و کلیدی است، سه بار در انتخابات شکست خورده لذا معنا ندارد که شانس خود را بار دیگر تجربه کند؛ فکر می‌کنم مصلحت ایشان در این باشد که این دغدغه را از ذهن خود بیرون کند چرا که به نفع خود و هم فکرانش است.
وی افزود: بحث‌هایی نیز در خصوص حضور آقای رئیسی مطرح است که تجربه رقابتی بسیار موفق، ولی شکست خورده در سال ۹۶ داشته است؛ با وجود احترام ویژه‌ای که نسبت به شخصیت ایشان و عملکردشان در جایگاه قوه قضائیه قائل هستم، اما وقتی ایشان از سوی رهبری برای این جایگاه انتخاب می‌شود و ایشان از وی برنامه ۵ تا ۱۰ سال طلب می‌کنند، لذا مصلحت آقای رئیسی در این نیست که نسبت به توقع رهبری بی توجهی نشان دهند و بر اساس خاص اطرافیان و علاقمندانشان این موقعیت را رها و مجدداً شانس خود را در ریاست جمهوری امتحان کند.
عطریانفر همچنین با اشاره به احتمال کاندیداتوری چهره های، چون سعید جلیلی و برخی اصولگرایان ادامه داد: حضور احمدی نژاد هم در انتخابات شباهت به اعلام مشارکت احتمالی آقای تاجزاده دارد؛ یک حضور منفرد که از هیچ پشتوانه جبهه‌ای و تشکیلاتی برخوردار نیست.
وی خاطر نشان کرد: جریان اصولگرایی شخصیتی معقول و معتدل به نام علی لاریجانی را دارد که سابقه ۱۲ سال مدیریت موفق مجلس، ۱۰ سال تجربه اداره صدا وسیما و همچنین وزارت در دولت آقای هاشمی رفسنجانی را دارد و هم اکنون نیز در موقعیت کلیدی پیشبرد قرارداد ۲۵ سال ایران و چین را پیگیری می‌کند و مورد علاقه معتدلین جریان اصولگرایی نیز است، اما مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و باید گوشه‌ای بنشیند و نسبت به ایشان هیچ تحریکی صورت نمی‌گیرد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=109011

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰