تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
11

پیش بینى انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٠ : کاندیداهای مطرح اصلاح طلبان رأی آور نیستند

  • کد خبر : 109337
  • 09 اردیبهشت 1400 - 0:20
پیش بینى انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٠ : کاندیداهای مطرح اصلاح طلبان رأی آور نیستند
اگر یکی از اصلاح طلبان به صورت واقعی و عملیاتی، یک برنامه خوب ارائه بدهد و به صورت محکم و صادقانه پای آن بایستد، نمی خواهم بگویم توانمند است یا نیست، رأی خواهد آورد. تاکنون هیچ کدام از کاندیداهای اصلاح طلب، برنامه ای ارائه نداده اند

جمهوریت : مصطفی هاشمی طبا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که چرا اصولگرایان از لغو تحریم ها و بازگشت آمریکا به برجام دچار نگرانی شده اند گفت: این رفع تحریم ها به نظر می رسد تاثیر چندانی نداشته باشند چرا که اگر این رفع تحریم ها و همچنین گشایش های اقتصادی صورت گیرد تنها به پای اصلاح‌طلبان نوشته نمی شود.

هاشمی طبا در گفتگو با خبرنگار نواندیش افزود: لغو تحریم ها در کوتاه مدت به نظر می رسد تاثیر عملی چندانی نخواهد داشت و آقای روحانی هم که در مجموع دارای پیشینه اصولگرایی است و سابقه اصلاح طلبی ندارد.

هاشمی طبا ادامه داد: در واقع یا اصولگرایان بی جهت و بدون دلیل از این لغو تحریم ها ناراحت هستند یا اینکه واقعا سخن آنها، این نیست. از نگاه بنده اگر گشایش اقتصادی رخ دهد به پای اصلاح طلبان نوشته نمی شود.

این چهره سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که اصلاح طلبان آیا روزنه امیدی در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ دارند یا خیر؟ عنوان کرد: از نگاه بنده خیر، به این دلیل که نه در اردوگاه اصولگرایان و نه در اردوگاه اصلاح طلبان، شخصیت برجسته ای وجود ندارد. آنها کسی را ندارند که از آن رونمایی کنند تا بخواهند بگویند چه برنامه ای دارند.

او اضافه کرد: به هر حال اگر فردی هم باشد باید بگوید چه خواهد کرد و چه برنامه ای دارد. متاسفانه افراد از اینکه بگویند چه برنامه ای دارند و چه اقداماتی انجام خواهند داد الکن هستند.

کاندیدای پیشین ریاست جمهوری بیان کرد: به بیانی دیگر کاندیدای شاخص و برجسته ای در دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا وجود ندارد که بتواند قاطبه مردم را راضی کند اگر به همین ترتیب هم وضعیت پیش برود به نظر نمی رسد عموم مردم علاقه ای به شرکت در انتخابات نشان بدهد.

این چهره سیاسی اصلاح طلب درباره اجماع نظر اصولگرایان بر سر ابراهیم رییسی نیز اشاره کرد: اگر انتخابات ریاست جمهوری مانند انتخابات مجلس با اقبال کم مردم مواجه شود ممکن است ابراهیم رییسی انتخاب شود. وقتی اقبال کم باشد و طرفداران اصلاح طلبان یعنی آراء خاکستری به میدان نیایند تعداد کمی شرکت خواهند کرد و کاندیدای اصولگرایان هر فردی باشد رأی می آورد.

او در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان، چهره ای مانند رییسی دارند؟ گفت: به نظر بنده در حال حاضر چنین شخصیتی در میان اصلاح طلبان وجود ندارد مگر اینکه معجزه ای رخ دهد مبنی بر اینکه کسی بیاید که حرفی برای گفتن داشته باشد و بگوید چه برنامه ای دارد و چه اقداماتی می خواهد انجام دهد نه اینکه صرفا کلی گویی کنند.

این کاندیدای پیشین ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا کاندیداهای مطرح اصلاح طلبان، رأی آور هستند؟ تاکید کرد: چهره های که در حال حاضر مطرح هستند از نگاه بنده رأی آور نیستند.

هاشمی طبا در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر نگاه مردم به حضور و شرکت در انتخابات تغییر کرده یا همان نگاه قبلی شرکت نکردن حاکم است؟ تصریح کرد: هنوز هیچ تغییری در نگاه مردم رخ نداده است اگر منفی تر نشده باشد مثبت نشده است.
این چهره سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که دولت آینده را اصولگرا می دانید یا اصلاح طلب یا اینکه باید منتظر پدیده انتخاباتی باشیم؟ اظهار کرد: چیزی شبیه این وضعیت خواهد بود و تفاوت زیادی نخواهد کرد. اظهارنظرهایی زیادی مطرح می شود اما سیاست های کلی شبیه چنین وضعیتی است. چه دولت اصلاح طلب بیاید و چه اصولگرا، تفاوتی در شرایط و وضعیت ایجاد نمی کند چرا که با هم فرقی ندارند.

او با بیان اینکه آنچه مردم می خواهند هنوز مشخص نیست چیست، ابراز کرد: چیزی که مردم می خواهند با آنچه نظام حاکمیتی ما می گوید متفاوت است در همه جای دنیا همین گونه است لزوما این گونه نیست که هر چه مردم بخواهند آنها انجام دهند هر چند منتخب مردم باشند در واقع دولت یا هیئت حاکمه، همه چیز را به پای مردم می نویسند مبنی بر اینکه مردم خواستند.

هاشمی طبا درباره بلاتکلیفی اصولگرایان و کاندیداهای آنها بر سر آمدن یا نیامدن رییسی و اینکه آیا قالیباف می تواند در صورت آمدن به انتخابات رای بیاورد؟، تاکید کرد: اگر هر دو بیایند آرا اصولگرایان شکسته خواهد شد اما آقای رییسی بیشتر رأی می آورد. اگر آقای رییسی قبول نکند بیاید باید دید چقدر قالیباف مورد حمایت قرار می گیرد همچنین باید دید آنهایی که صدایشان بلند است از چه کسانی حمایت می کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان در این وضعیت بلاتکلیفی اصولگرایان شانسی دارند؟ بیان کرد: اگر یکی از اصلاح طلبان به صورت واقعی و عملیاتی، یک برنامه خوب ارائه بدهد و به صورت محکم و صادقانه پای آن بایستد، نمی خواهم بگویم توانمند است یا نیست، رأی خواهد آورد. تاکنون هیچ کدام از کاندیداهای اصلاح طلب، برنامه ای ارائه نداده اند

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=109337

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰