تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
4

ارجاع شکایت نمایندگان از رئیس جمهور به قوه‌قضاییه

  • کد خبر : 109690
  • 13 اردیبهشت 1400 - 11:16
ارجاع شکایت نمایندگان از رئیس جمهور به قوه‌قضاییه
پرونده استنکاف از قانون تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها به قوه‌قضاییه ارجاع می‌شود

جمهوریت : عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به پایان مهلت قانونی برای اجرای قانون تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها گفت: به‌زودی پرونده این استنکاف به جلسه علنی ارجاع می‌شود تا به قوه قضائیه فرستاده شود.

هادی بیگی نژاد عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه اخیر این کمیسیون،گفت:رسیدگی به درخواست تعدادی از نمایندگان برای اعمال ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس به دلیل تاخیر رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در اجرای کامل قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی در دستورکار جلسه روز(۲۳ فروردین ماه) اعضای کمیسیون انرژی قرار داشت.

وی در توضیح اشکال مطرح شده در این جلسه، گفت: در این نشست مطرح شد که چرا نشست هیئت امنای صندوق توسعه ملی، تنفس خوراک الزامی مندرج در این قانون را تصویب نمی‌کند تا تکلیف طرح‌های منتخب برای اجرای قانون و تأسیس پتروپالایشگاه‌ها تعیین شود، هرچند هنوز هم خبری از تصمیم‌گیری اجرایی نهایی صندوق توسعه ملی برای این قانون به گوش نمی‌رسد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی در ادامه اظهار داشت: تعلل بیش از یکساله دولت در اجرای این قانون در نهایت نمایندگان مجلس را مجبور کرد که با فعال کردن ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس از رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه بابت تاخیر در اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها شکایت کنند.

بیگی‌نژاد با بیان اینکه نمایندگان دولت از سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و هیات امنای صندوق توسعه ملی نیز در این جلسه حضور داشتند،خاطر نشان کرد: نمایندگان دولت عنوان کردند که قبول داریم قانون باید کامل اجرا شود و تلاش خود را نیز در این مسیر می‌کنیم و قول دادند هرچه سریع تر قانون اجرایی شود.

وی بیان کرد:در جلسه مذکور با توجه به تأکید کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مبنی بر ضرورت تصویب اعطای تنفس خوراک از سوی هیأت عامل صندوق توسعه برای احداث پترو پالایشگاه‌ها و با توجه به مهلت ۱۰ روزه مندرج در آیین نامه، فرصت ۱۰ روزه به کمیسیون انرژی داده شد تا این کمیسیون نظرش را در مورد اعمال ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به هیأت رئیسه مجلس اعلام کند و این کمیسیون هم همین مهلت را در نظر گرفت تا ظرف ۱۰ روز آینده جلسه هیأت امنای صندوق توسعه ملی برای اعطای مجوز تنفس خوراک برای احداث پترو پالایشگاه‌ها در نظر گرفت.

**پرونده استنکاف از قانون تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها به قوه‌قضاییه ارجاع می‌شود

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به پایان مهلت ۱۰ روزه مجلس به دولت برای اجرای تنفس خوراک در قانون حمایت از صنایع نفت‌خام و میعانات گازی در هیئت امنای صندوق توسعه، یادآور شد:با توجه به برگزاری جلسات مشترک، مجلس فرصتی ۱۰ روز به دولت برای اجرای این قانون داد و نمایندگان دولت قول اجرای قانون را دادند اما اکنون که این مهم اجرایی نشده است طبق قرار قبلی کمیسیون در نخستین جلسه کمیسیون پس ازسرکشی نمایندگان به حوزه انتخابیه،پرونده این تخلف بر اساس ماده ۲۳۴، به هیئت رئیسه ارائه می‌شود تا پس از بررسی در جلسه علنی، در صورت تصویب نمایندگان این پرونده به قوه قضاییه ارجاع شود.

بیگی‌نژاد دلیل آغاز نشدن فرآیند تأمین مالی پتروپالایشگاه‌ها از بورس را تشکیل نشدن جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی به ریاست رئیس‌جمهور دانست.

**دولت اراده‌ای برای ساخت پتروپالایشگاه و بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی ندارد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ضرورت توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور گفت: قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات گازی جز قوانینی است که در مجلس دهم به تصویب رسیده و ابلاغ شده است، ولی تا به الان اجرایی نشده است. برای نماینده‌ها جای سوال باقی‌ مانده است که چرا قانونی که منجر به بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی می‌شود و اجرای آن باید در اولویت قرار بگیرد، توسط دولت به نوعی کنار گذاشته شده است.

نماینده ملایر در مجلس در پایان تصریح کرد: خود دولتی‌ها معتقدند که برای اجرای این قانون انرژی و وقت گذاشتند، ولی آنچه در عمل قابل مشاهده است، گویای این موضوع نیست. برداشت نمایندگان مجلس از توضیحات دولتی‌ها این است که آنها اراده‌ای برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها با اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها ندارد.

طبق ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس هرگاه حداقل ده‌ نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد.

کمیسیون حداکثر ظرف مدت ده ‌روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

تبصره ۱- چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=109690

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰