تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
3

نامزد نهایی اصلاح طلبان کیست؟

  • کد خبر : 109864
  • 15 اردیبهشت 1400 - 12:21
نامزد نهایی اصلاح طلبان کیست؟
روزنامه‌های اصلاح‌طلب پیش‌بینی می‌کنند که این جریان سیاسی از هر 14 گزینه عبور کرده و سراغ گزینه‌ای برود که شاید حتی اصلاح‌طلب هم نباشد.

جمهوریت : ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری از هفته آینده شروع می‌شود و وضعیت جریان‌های سیاسی هنوز معلوم نیست. اصلاح‌طلبان البته یک لیست چهارده نفره ارائه کرده‌اند و می‌گویند که گزینه نهایی یکی از این همین افراد است. نگاهی به اسامی منتشر شده اما حاکی از آن است که اصلاح‌طلبان چالش سختی پیش رو دارند و شاید هم نهایتا ناگزیر به انتخاب فردی خارج از لیست بشوند. اگرچه آذرمنصوری سخنگوی جبهه اصلات پیش‌تر تاکید کرده که چنین امکانی وجود ندارد.

به هرحال، اینکه گزینه نهایی این جریان کیست به زودی معلوم می‌شود و رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز این روزها را به گمانه زنی در این باره می‌گذرانند.

مثلا روزنامه «شرق» امروز در گزارشی با عنوان « نامزد دقیقه ۹۰ اصلاح‌طلبان کیست؟» می‌نویسد: « محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری و مصطفی تاجزاده شخصیت‌هایی هستند که بیشترین آرا را از سوی اعضای نهاد اجماع‌ساز به دست آورده‌اند و تا اینجای کار سه گزینه اصلی اصلاح‌طلبان محسوب می‌شوند.» در ادامه نیز به ذکر نقاط قوت و ضعف هرکدام از این افراد پرداخته و می‌نویسد: «اولا ظریف تا این لحظه هیچ ایده‌ای برای مدیریت کشور نداشته و حتی خود بارها گفته است که به غیر از کار دیپلماسی در هیچ موضوعی تخصص ندارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد اعتماد مردم به فردی که برنامه خاصی به‌جز دیپلماسی ندارد، سخت باشد. از سوی دیگر با سخنان اخیر مقام معظم رهبری مبنی ‌بر اینکه در حوزه سیاست خارجی، وزارت امور خارجه تصمیم‌گیر نیست، گفتمان دیپلماتیک ظریف دیگر کارایی لازم را در انتخابات ندارد … اسحاق جهانگیری، به‌عنوان معاون اول روحانی اگرچه در حوزه سیاست داخلی خاصه در دوره اول دولت توانست به دستاوردهای مناسبی دست یابد اما او به‌عنوان نماینده دولت شناخته می‌شود و در همین چند وقت اخیر زیر بیشترین فشارها از سوی اصولگرایان بوده است. جهانگیری یک نیروی کاملا اصلاح‌طلب با پایگاه حزبی کارگزاران سازندگی است اما تا این لحظه مورد اجماع تمام اصلاح‌طلبان قرار نگرفته است و حتی حزب متبوعش دو نامزد اصلی خود را ظریف و محسن هاشمی معرفی کرده است. … اگر تاجزاده واقعا می‌خواهد در انتخاباتی نامزد باشد و به رقابت بپردازد که خود می‌داند باتوجه به رویکرد شورای نگهبان بی‌تردید صلاحیتش تأیید نمی‌شود، یا برای تندترکردن فضای انتخابات به میدان آمده است یا می‌خواهد بالاترین سطح مطالبات عمومی را نه نمایندگی -که نمی‌تواند- بلکه کنترل کند که هردو اینها محل نقد است، زیرا تندکردن فضای انتخابات حتما به ضرر نیروهای اصلاح‌طلب خواهد شد و ممکن است زمینه ردصلاحیت‌های گسترده را فراهم کند و اگر هم برخلاف این حالت می‌خواهد مطالبات را کنترل کند».

گزارش‌نویس «شرق» در پایان نیز نتیجه گرفته است که « به نظر می‌رسد که فضای انتخاباتی در جبهه اصلاحات هنوز روشن نشده است و هیچ بعید نیست که آنها از تمام گزینه‌های مطرح‌شده عبور کنند و در روزهای منتهی به انتخاباتی ناگهان پشت‌سر نامزدی دیگر بایستند؛ ولو نامزدی که حتی اصلاح‌طلب هم نباشد.»

روزنامه «جهان صنعت» نیز امروز گزارشی مشابه دارد و به نتیجه‌ای مشابه می‌رسد. گزارش‌نویس این روزنامه بعد از اشاره به چالش‌های پیش روی سه گزینه برتر اصلاح‌طلبان یعنی ظریف، جهانگیری و تاجزاده سراغ بررسی شانس هر یک از یازده گزینه باقی‌مانده رفته و نوشته است: « سایر گزینه‌های لیست چهارده‌نفره را نیز نمی‌توان خیلی جدی گرفت. تکلیف صادق خرازی که با ۱۰ پیشنهاد از آخر، اول شده که معلوم است. رای اندک خانم‌ها مولاوردی و شجاعی نیز گویای ضعف آنان در لابی‌گری و بی‌مهری جریان مدعی برابری جنسیتی است. به اضافه اینکه سد شورای نگهبان را هم پیش‌رو دارند. … عباس آخوندی نیز اگرچه با لابی گسترده، ۱۱ پیشنهاد برای خود جور کرده اما با توجه به خصومتی که اصولگرایان با وی دارند و ماجرای پرونده اقتصادی پسرش که همین چند روز قبل تسنیم از آن نوشت، شانس تایید صلاحیت ندارد. … محمود صادقی نیز از جمله گزینه‌هایی است که احتمالا ردصلاحیت می‌شود. به اضافه اینکه در حد و اندازه ریاست جمهوری نیز نیست. … کواکبیان البته تا همین جای کار هم پیروز بوده و تصور نمی‌شود بیش از آن ۱۵ پیشنهاد، رای داشته باشد. صدر هم آنقدر برای مردم شناخته شده نیست که به عنوان نامزد نهایی معرفی شود. بر این اساس اصلاح‌طلبان باید از میان پزشکیان، عارف، محسن ‌هاشمی و محمد شریعتمداری یکی را برگزینند. شانس شریعتمداری کم نیست چون او در هفته اخیر به صورتی یکباره به لیست نامزدهای احتمالی اضافه شد و مورد حمایت چشمگیر روزنامه دولت قرار گرفت و بعد هم ۲۰ پیشنهاد در جبهه اصلاحات داشت که نشان داد لابی قدرتمندی پشت او است. با این حال چالش رای عارفی را پیش‌رو دارد. در این چالش اما تنها نیست و محمدرضا عارف نیز اگرچه طی یک فرآیند لابی‌گری قوی بیش از بیست رای- پیشنهاد- داشته است اما آنقدر محبوب نیست که نظر مردم را جلب کند.اینچنین است که اصلاح‌طلبان می‌رسند به دوراهی پزشکیان- محسن ‌هاشمی.»

در ادامه این گزارش آمده است: « اینکه اصلاح‌طلبان کدام را ترجیح می‌دهند نیز معلوم نیست زیرا هر کدام نقاط ضعف و قدرتی دارند. مثلا پزشکیان به اعتقاد برخی می‌تواند پدیده این انتخابات باشد. چهره سفیدی به شمار می‌رود و شانس آن را دارد تا رای‌های قومیتی را جذب کند. در مقابل نیز محسن ‌هاشمی از اعتبار نام پدر برخوردار است. پشتوانه حزبی و سابقه مدیریتی دارد و در عین حال احتمال رد صلاحیت نیز دارد.»
بند پایان این گزارش اما سناریو دیگری را مطرح کرده است. سناریویی که بر مبنای آن «احتمالا اصلاح‌طلبان بعد از حذف نیروهای اصلی خود، عطای انتخابات را به لقایش بخشیده و کنار می‌کشند تا بلکه سرمایه اجتماعی خود را بازیابی کنند. اما از آنجایی که وضعیت در جریان اصولگرایی نیز تعریفی ندارد، احتمالا با نیامدن رییسی با آفت چند کاندیدایی مواجه می‌شوند و رقابت نیز تنگاتنگ خواهد شد. در عین حال پیش‌بینی می‌شود که یکی از نامزدهای حاضر در این رقابت‌ها علی لاریجانی باشد و همراه یک گزینه اصولگرای دیگر به مرحله دوم برود. آنجاست که اصلاح‌طلبان ناگزیر به دخالت می‌شوند و به نحوی بدنه رای خود را متقاعد می‌کنند که در حمایت از لاریجانی وارد میدان شوند.»

ناگفته نماند که روزنامه «کیهان» نیز این لیست را ناشی از بضائت ناچیز اصلاح‌طلبان می‌داند. کیهان می‌نویسد: «مرور اسامی ۱۴ نامزد مطرح‌شده در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان (ناسا) از تهی‌دستی و آشفتگی در این جمع ائتلافی حکایت می‌کند. برخی از این افراد، فارغ از این که شایستگی مدیریت یک اداره جزء را ندارند- تا چه رسد به نامزدی ریاست جمهوری- دارای سوابق محکومیت یا در شرف محکومیت هستند و پرونده‌شان مفتوح است؛ از جمله مولاوردی، محمود صادقی و مصطفی تاج‌زاده. شماری دیگر از این افراد نیز کارنامه ناموفقی در زمان مدیریت خود بر جای گذاشته یا متهم سوءمدیریت یا ترک فعل هستند؛ از جمله عباس آخوندی، اسحاق جهانگیری و ظریف. البته ظریف اساسا اعلام کرده نامزد انتخابات نیست و بنابراین معلوم نیست اصلا چرا نام وی در میان ۱۴ نامزد ناسا آمده است؟! محسن هاشمی نیز از جمله نامزدهای این طیف است که به همراه سایر اعضای شورای شهر تهران، کارنامه ناموفقی بر جای گذاشتند. عارف، پزشکیان، کواکبیان و محمود صادقی نیز به حضور در مجلس دهم شناخته می‌شوند؛ کارنامه‌ای که موجب شد مجید انصاری سرلیست گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس یازدهم، زیر ۷۰ هزار رأی در تهران را کسب کند. دیگر افراد حاضر در این فهرست، محمد شریعتمداری وزیر صمت در دولت روحانی است که در آستانه استیضاح مجلس، توسط به عنوان وزیر رفاه و کار معرفی شد و توانست از مجلس دهم رأی اعتماد بگیرد. او رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در سال ۹۶ بود و به خاطر سوءمدیریت بازار پس از تصدی وزارت صمت، مورد انتقادهای جدی مردم و کارشناسان قرار داشته است. محمد صدر، زهرا شجاعی و صادق خرازی، سه نفر باقی‌مانده در فهرست ۱۴ نفری نامزدهای «ناسا» هستند. در واقع، مرور این فهرست، بضاعت ناچیز طیف مدعی اصلاحات را نشان می‌دهد و مهم‌تر این که فهرست مذکور با زبان بی‌زبانی می‌گوید مدعیان اصلاح‌طلبی بنا ندارند تغییری در رویه دولت انجام دهند؛ چنان که خانم زهرا شجاعی صراحتا گفته اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات پیروز شوند مجددا از ربیعی، زنگنه، آخوندی و جهانگیری استفاده می‌کنند(!) ضمنا به نظر می‌رسد بخشی از این اسامی، صرفا برای رد صلاحیت شدن و مظلوم‌نمایی بعدی در فهرست نامزدهای طیف مدعی اصلاحات مطرح شده‌اند تا مشکل مردودی کارنامه و سیاهی سابقه این طیف را به حاشیه ببرند.»

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=109864

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰