تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
11

قالیباف تا روز ثبت‌نام درباره کاندیداتوری تصمیم می‌گیرد

  • کد خبر : 110153
  • 18 اردیبهشت 1400 - 12:55
قالیباف تا روز ثبت‌نام درباره کاندیداتوری تصمیم می‌گیرد
استراتژی نیروهای انقلاب تا دقیقه نود مشخص نیست ما پلان‌های را طراحی کرده‌ایم که به موقع از آن استفاده می‌کنیم و به گونه ای عمل نمی‌کنیم که باعث انشقاق در جبهه نیروی‌های انقلاب شود.

جمهوریت : سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درمورد حضور قالیباف در انتخابات ۲۸ خرداد، گفت: گرچه برخی از نزدیکان قالیباف اعلام کردند او منتظر شکل‌گیری فضای انتخابات و بررسی همه جانبه فضا است؛ ولی به نظر می‌رسد قالیباف تصمیم خود را در ایام ثبت‌نام داوطلبان خواهد گرفت.

«امیر ابراهیم رسولی» در گفت و گو با ایرنا، درباره فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات ۲۸ خرداد ریاست جمهوری، گفت: سردی فضای انتخابات پیوندی با جریان‌های سیاسی ندارد، وضعیت معیشت مردم در شرایط موجود و عملکرد برخی در کنار شیوع بیماری کرونا و عوامل دیگری باعث شده است که فضای انتخابات تا الان چندان پرشور نباشد.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب خاطرنشان کرد: باید اتفاقات سال‌های گذشته رصد و علت سردی فضای انتخابات بررسی شود و این شرایط نیاز به تغییر جدی دارد. هرچه جلوتر برویم فضای رقابت شفاف‌تر خواهد شد و این شفافیت می‌تواند برای خروج از این فضا تاثیر گذار باشد.

رسولی درباره غیبت چهره‌های شاخص برای انتخابات ۲۸ خرداد، یادآور شد: ما نیروهای انقلاب را درجه بندی نمی‌کنیم هرکس در حد خود توانمند است و برای اصلاح امور در عرصه رقابت حاضر می‌شود.

وی، حضور جمعی اصولگرایان در اعلام داوطلبی را نوعی وحدت و ناشی از شرایط موجود دانست و عنوان کرد: هرکس با توجه به پتانسیل و تجربه خود بر این تصور است که می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند و حاضر است انجام وظیفه کند.

این فعال اصولگرا افزود: ما در مجموعه ائتلاف نیروهای انقلاب از حضور همه داوطلبان استقبال می‌کنیم اما با شرایطی و معیارهایی می‌توانیم این داوطلبان را تقلیل دهیم و روی یک داوطلب به اجماع برسیم.

قالیباف تا روز ثبت‌نام تصمیم خود را می‌گیرد

رسولی درباره حضور احتمالی محمد باقر قالیباف در انتخابات ۲۸ خرداد ریاست جمهوری، گفت: گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره حضور یا غیبت آقای قالیباف در انتخابات صورت گرفته و او تا امروز به شکل رسمی تصمیمی برای ورود به انتخابات نگرفته است. گرچه برخی از دوستان حزبی قالیباف اعلام کردند او که منتظر شکل‌گیری فضای انتخابات و بررسی همه جانبه است. به نظر می‌رسد قالیباف تصمیم خود را در ایام ثبت‌نام خواهد گرفت.

مدیرکل هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از نزدیکان آقای قالیباف اعلام کرده است در صورتی که رییسی حضور پیدا کند او را کمک می‌کنیم و همه می‌دانیم که اجماع میان نیروهای انقلاب برای تغییر در شرایط موجود شکل گرفته است.

این فعال اصولگرا، شورای وحدت و جبهه پایداری را جدا از ائتلاف نیروهای انقلاب ندانست و گفت: در لیست مجلس یازدهم انشقاقی ایجاد نشد و یک لیست واحد در انتخابات شرکت کرد. ما به تفکیک قائل نیستیم. امروز در شورای ائتلاف افرادی را داریم که عضو شورای وحدت هستند ممکن است زمانی اختلاف سلیقه به وجود آید ولی ما ائتلاف هستیم و در این ائتلاف، نمایندگان اقشار دانشجویی، احزاب و شخصیت‌ها حضور دارند و از همکاری با نیروهای انقلاب استقبال می‌کنیم. بنابراین اختلاف عمیق و استراتژیکی میان ما وجود ندارد، اما ممکن است اختلاف سلیقه وجود داشته باشد.

نیروهای انقلاب برای رسیدن به گزینه نهایی به اجماع می‌رسند

رسولی با ابراز امیدواری از اجماع نیروهای انقلاب برای رسیدن به گزینه نهایی، گفت: همه باید جمع شویم و با اجماع روی یک گزینه‌ کمک کنیم تا این شرایط تغییر کند و بهبود نسبی حاصل شود.

سخنگوی ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: ممکن است به شکل استراتژیک اقداماتی را برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری انجام دهیم همانطور که اسحاق جهانگیری و حسن روحانی در سال ۹۶ این کار را کردند.

رسولی در مورد حضور نظامی‌ها در عرصه انتخابات ریاست جمهوری گفت: ملاک ائتلاف و اعضای شورای انقلاب، نظامی بودن یا نبودن نیست ما دنبال کارآمدی و تغییر شرایط هستیم هرکسی که توانمندی این کار را دارد و به ما کمک می‌کند حاضریم با او همکاری کنیم.

وی افزود: برای ائتلاف نیروهای انقلاب ملاک قانون است و اگر نامزدی شرایط داوطلب شدن را ندارد مورد تایید نیست و ملاک این است که فردی کارآمد بتوانند رضایت نسبی در این شرایط ایجاد کند.

رسولی افزود: طیف‌های مختلفی مجموعه منتسب به احمدی نژاد را تشکیل می‌دهند. مشاوری که تا چند ماه گذشته حلقه اول نزدیکان احمدی‌نژاد بود امروز منتقد سرسخت او است و موضوعاتی را افشا می‌کند که هیچکدام از اطرافیان احمدی‌نژاد این موضوع را تکذیب نکردند و جای سوال وجود دارد.

وی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درباره رد صلاحیت احمدی‌نژاد یادآور شد: در این زمینه نظر شوری نگهبان مهم است هرچند مرداد سال گذشته کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت که کسانی که رد صلاحیت شده‌اند خیلی تلاش نکنند. شورای نگهبان تشخیص شرایط تایید و رد صلاحیت داوطلبان را دارد و در این میان برخی از قانون تبعیت می‌کنند و برخی هم با ادله‌های دیگر اعتراض می‌کنند.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: اگر کسی از قطار نیروهای انقلاب پیاده شد مسوولیتش با خود اوست و باید پاسخگو باشد. ما در قبال احمدی‌نژاد موضعی نخواهیم داشت و مسیر خود را با منطق و استدلال جلو می‌بریم و مردم خود انتخاب می‌کنند.

رسولی با بیان اینکه شورای ائتلاف از مشارکت پرشور استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: مشارکت مردم در مجلس دهم چگونه بود و این مجلس چه رفتاری داشت که مردم سرخورده شدند؟ نتیجه سرخوردگی مردم از لیست امید را باید از کسانی سوال کرد که مسبب این شرایط بودند.

وی با بیان اینکه از حضور و مشارکت مردم در انتخابات استقبال می‌کنیم، خاطر نشان کرد: دنبال منافع شخصی نیستیم و از مشارکت پرشور حمایت می‌کنیم، مشارکت پرشور یکی از شروط مشروعیت سیاسی است.

رسولی با اشاره به تحرک انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلب با سوابق مختلف اعلام آمادگی کرده‌اند. حتی کسانی که در دایره اصلاح‌طلب جزو براندازان محسوب می شوند و همیشه مدعی بودند که رییس جمهوری اختیارات ندارد اعلام داوطلبی کرده‌اند. این افراد باید نگران تاییدصلاحیت خود باشند چرا که بارها اجزای قانون اساسی را زیرسوال برده‌اند

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: وزارت کشور اعلام کرده است که برای حضور پرشور مردم تدابیری را اتخاذ می‌کند که در فضای باز انتخابات برگزار شود. مردم برای حضور نگرانی نداشته باشند و جمهوری اسلامی هم فضای را ایجاد کرده که همه در حال گفت و گو هستند و این فضا پرشور خواهد شد و رسانه ملی هم بستری را فراهم می‌کند تا شور حضور در جامعه ایجاد شود که مردم نسبت به سرنوشت خود بی‌تفاوت نباشند.

رسولی اضافه کرد: استراتژی نیروهای انقلاب تا دقیقه نود مشخص نیست ما پلان‌های را طراحی کرده‌ایم که به موقع از آن استفاده می‌کنیم و به گونه ای عمل نمی‌کنیم که باعث انشقاق در جبهه نیروی‌های انقلاب شود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=110153

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰