تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
10

دوربین‌های آژانس انرژی اتمی در مراکز هسته ای ایران خاموش می‌شود

  • کد خبر : 110163
  • 18 اردیبهشت 1400 - 13:26
دوربین‌های آژانس انرژی اتمی در مراکز هسته ای ایران خاموش می‌شود
اگر توافقات در چارچوب برجام باشد و موضوعی به آن اضافه نشود نیازمند این نیست که در مجلس به تصویب برسد، اما هر بند جدید اگر بخواهد به برجام اضافه شود باید در مجلس تصویب شود.

جمهوریت : رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر تا سوم خرداد مذاکرات برجامی به نتیجه نرسد طبق قانون لغو تحریم ها دوربین های آژانس در مراکز هسته ای خاموش می شود.


حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی،با اشاره به ادامه مذاکرات برجامی در وین گفت: تاکنون اتفاق جدیدی رخ نداده و مذاکرات فرسایشی شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم قفل مذاکرات شکست شود و مسیر با سرعت ادامه پیدا کند،ادامه داد: اگر این قفل شکسته نشود طبق قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها،سوم خرداد ماه فرصت غربی ها برای عمل به تعهدات خود به پایان می رسد و جمهوری اسلامی ایران بر اساس این قانون اقدامات خود را انجام خواهد داد.

نماینده قم در مجلس با تاکید بر اینکه اولین اقدام در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات تا سوم خرداد عدم اجرای قطعی پروتکل الحاقی از سوی ایران است، اضافه کرد: در حال حاضر دوربین‌های آژانس آفلاین در حال فعالیت در مراکز هسته ای کشورمان هستند، اگر تا سوم خرداد قفل مذاکرات باز شود آژانس می تواند به محتوای این دوربین ها دسترسی داشته باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اگر تا سوم خرداد مذاکرات به نتیجه نرسد محتوای دوربین ها امحا و دوربین ها نیز خاموش خواهند شد.

ذوالنور با بیان اینکه پس از تاریخ تعیین شده ایران پروتکل الحاقی را که داوطلبانه اجرا می کرد دیگر اجرا نخواهد کرد اما بازرسان آژانس می توانند به بازرسی های خود ادامه دهند، اظهار داشت: این بازرسی ها در قالب NPT انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه هر توافقی در وین انجام شود مجلس باید در جریان آن باشد ،عنوان کرد: اگر توافقات در چارچوب برجام باشد و موضوعی به آن اضافه نشود نیازمند این نیست که در مجلس به تصویب برسد، اما هر بند جدید اگر بخواهد به برجام اضافه شود باید در مجلس تصویب شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه طبق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها در صورت اجرای تعهدات از سوی غربی‌ها باید دولت به مجلس گزارشی ارائه کند،گفت: پس از راستی‌آزمایی از سوی مجلس به دولت اجازه داده خواهد شد تا به تعهدات برجامی خود بازگردد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=110163

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰