تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
12

آخرین وضعیت کاندیداهای اصولگرا در انتخابات شوراها

  • کد خبر : 111760
  • 01 خرداد 1400 - 14:22
آخرین وضعیت کاندیداهای اصولگرا در انتخابات شوراها
درمورد نماینده میاندوره ای تهران هم شورای ائتلاف گزینه هایی بررسی کرده ولی هنوز جمع بندی نشده و ظرف دوهفته آینده گزینه میاندوره ای بررسی می‌شود.

جمهوریت : سخنگوی ائتلاف نیروهای انقلاب، درباره ادعای بسته شدن۷۰ درصدی لیست شورای شهر تهران از سوی این شورا، گفت: هرکس که مستند دارد ارائه کند، هیچ سهمیه ای به کسی که می‌خواهد خارج از فرایند عمل کند داده نمی‌شود.

امیر ابراهیم رسولی روز شنبه در نشست خبری با موضوع فرآیند فهرست نهایی شورای شهر تهران، گفت: ماهها تلاش شده است تا براساس عدالت، کارامدی و شایسته سالاری لیست شورای شهر تهیه شود.

سخنگوی ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی که در خبرگزاری فارس سخن می‌گفت در ادامه افزود: برنامه ریزی کردیم لیستی برای شورای شهر ارائه کنیم تا پاسخگوی مشکلات مردم باشد. یک منطق بر اساس سازو کار جدید ارائه کردیم تا در درجه اول مردم، اقشار و احزاب را درگیر این فرآیند کنیم و تلاش کردیم تا به سمت ایده‌آل‌ها پیش برویم.

رسولی عنوان کرد: به کسانی که این فرایند را بد قلمداد می‌کنند می‌گویم فرایند شما چیست؟ تلاش کردیم در فرآیند حرکت کنیم و هر تشکلی که ثبت نام کرده، در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب روی آن باز بوده است.

وی تصریح کرد: ما از ۶٨ حزب و تشکل در سایت ثبت نام کردیم و ٩٢ هزار نفر به نمایندگی از اقشار، احزاب، اصناف و تشکل‌های سیاسی در آن ثبت نام کرده‌اند. از ٨ صبح امروز ٣٠١ نامزد انتخاب می‌شود و به مدت ۴ روز مجمع عمومی ائتلاف از دل مجمع عمومی ۶٣ نفر را انتخاب می‌کند.

این فعال اصولگرا خاطرنشان کرد: معمولا تا قبل از این احزاب تعیین کننده بوده‌اند اما حالا مجمع عمومی تعیین کننده است. زمانی که به ۶٣ نفر رسید. مجمع عمومی متشکل از ١٠ عضو شورای ائتلاف منهای داوطلب را داریم. علاوه بر این مجمع عمومی هم ۱۰ شخصیت را تعیین و معرفی می‌کند.

رسولی افزود: مجمع از ٣٠ نفر با اسامی مازیار حسینی، اقبال شاکری، عطایی، پژمان پشمچی‌زاده، حسن خجسته، رضا روستا آزاد، سید علی ریاض، محمد حسین میرلوحی، علی صدری نیا، صدیقه حجازی، عباس سلیمی نمین، علی داوری، علی شمسی پور، قاسم نوده فراهانی، فهیمه فرهمندپور، کامران دانشجو، کیومرث هاشمی، محسن مهدیان، محمدرضا کاشفی، محمد ودود حیدری، محمد جواد جعفریان، محمد سرشار، محمود ایلخان، مصطفی آجرلو، نادر طالب‌زاده، وحید یامین پور و آقامیری تشکیل شده است.

وی تصریح کرد : در لیست حتما زیر ۴۵ سال در لیست مورد توجه است و انتخاب می‌شود و سه زن، یک چهره روحانی، ۵ نفر بالای ۴۵ سال انتخاب می‌شود.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره موضع و رویکرد جبهه پایداری انقلاب اسلامی نسبت به نزدیکی شورای ائتلاف به شورای وحدت، یادآور شد: جبهه پایداری جزو نیروهای ما و کنار مردم است. جبهه پایداری یا ایستادگی هر کسی می‌خواهد با ائتلاف همراه باشد باید در این فرایند قرار بگیرد. اینطور نیست که دقیقه ٩٢ وارد شوند و بخواهند کسی را حذف کنند. به عنوان مثال ما لیست را تعیین کرده ایم و بخواهند لیست را تغییر دهند به طور کلی ما ایستاده ایم تا از حق هرکسی که در فرایند ائتلاف قرار دارد دفاع کنیم.

رسولی در پاسخ به اینکه برخی می‌گویند ٧٠ درصد لیست از قبل تعیین شده است، اظهار کرد: مبتنی بر مستندات صحبت می کنم، برای این ادعا آنها مدرک ارائه کنند. این موضوعات ذات فضای مجازی است. همان افرادی که شایعه پراکنی می‌کنند لیست از قبل تهیه شده را ارائه کنند. این موضوع بی‌انصافی است. شورای ائتلاف ماهها است که تلاش می‌کند. برخی اسمشان در لیست نمی‌آید و عضو تشکیلات دیگری می‌شوند و با ما دشمنی می‌کنند و برخی با صفر سابقه ناراحت می‌شوند چرا اسمشان در لیست مجلس یازدهم نبود و شایعه پراکنی می‌کنند. هرکس که مستند دارد ارائه کند و ما مستند بر فرایند عمل می‌کنیم. به هیچ عنوان هیچ سهمیه ای به کسی که می‌خواهد خارج از فرایند عمل کند داده نمی‌شود.

وی بیان اینکه باید تلاش کنیم شورای شهر و حوزه شهری را سیاسی نکنیم و به سمت تخصص گرایی و حل مشکلات درون شهری ببریم، گفت: اینکه دوستان با چه شعاری آمدند و امروز عملکردشان پیش چشم مردم است؛ آن قدر واضح است که وارد مسائل ریز آن نمی‌شویم. در مقاطع مختلف حتی در انتخاب شهردار و نحوه انتخاب صلاحیت آن دیدیم که چگونه عمل کرده و این کاستی های به دلیلی سیاسی کردن شورای شهر است در حالی که شورا باید آمیخته ای از تخصص و تجربه باشد.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پاسخ به جزئیات سیاست «اشتراک صفر» و حضور مهدی چمران و پرویز سروری در لیست شورای ائتلاف، تاکید کرد: تا جایی که می‌شود با دوستان تعامل و سعی می‌کنیم با وفاق جلو برویم ولی باید در یک فرآیند، سیاستگذاری‌هایی اعمال شود. واژه‌ای به نام سیاست اشتراک صفر، سیاستی است که در صحن شورای ائتلاف به بحث گذاشته شد و موافقان زیادی هم دارد ولی هنوز تصویب نشده و فکر می‌کنم در یکی دو هفته آینده راجع به این سیاست جمع بندی و تصمیم‌گیری کنیم.


رسولی در توضیح چگونگی این سیاست گفت: سیاست اشتراک صفر در صورت تصویب بدین گونه است که کسی که در لیست شورای ائتلاف حضور دارد اعلام می کند که در لیست دیگری نخواهد رفت و پایبند به جریان نیروهای انقلاب است و طبق این قاعده حتما آقایان چمران و سروری که عضو شورای شهر بودند و دور میز ائتلاف نشسته اند طبق چیزی که مصوب می‌شود عمل خواهند کرد و حتما اعلام خواهند کرد که فلان جریان و تشکیلات از ما استفاده نکنند و ما سرلیست این لیست هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در شورای ائتلاف سیاست اشتراک صفر در حال بررسی است و ما فکر می کنیم دوستان بهتر است در چارچوب فرایند به مردم و همه جریان ها احترام بگذارند تا مجبور به این کار نشویم چون اگر شورای ائتلاف مصوب کند و این اتفاق بیفتد تقریبا اگر لیست دیگر بخواهد وارد عرصه شود اتفاقات خوبی برایش نمی افتد چون مجبور است سرلیستش را داماد فلان آقا و پسر فلان مسوول بگذارد و مردم از را دادن به لیست هایی با این ساز و کار رویگردان هستند.

رسولی درباره ارائه دو سرلیست توسط شورای ائتلاف اظهار داشت: در شورای ائتلاف رقابت های اینچنینی نداریم و چمران و سروری کنار هم حضور دارند و حال اگر سرلیست دو نفر باشد اتفاق خاصی نمی‌افتد و دغدغه ما سرلیست نیست بلکه مساله ما این است که افرادی در لیست قرار بگیرند که شاخص ها و نظر مردم در آن رعایت شده باشد.

سخنگوی شورای ائتلاف درباره اعلام گزینه‌های شورای ائتلاف برای شهرداری تهران اظهار کرد: علی رغم اینکه در ائتلاف با اعضای شورای شهر سیاستگذاری داریم ولی این انتخاب حق اعضای شورای شهر است و حتما در این باره مطالعاتی صورت گرفته و می‌گیرد ولی باید منتظر تشکیل شورای شهر باشیم.

رسولی درباره احتمال تکرار عملکرد گذشته در بستن لیست انتخابات مجلس، تصریح کرد: تمام تلاش شورای ائتلاف این است که مقاومت خواهد کرد و به هیچ عنوان اجازه تکرار اشتباه گذشته را نخواهیم داد و ملاک ما فقط فرآیند است و اگر کسی در فرآیند نباشد حق کسانی که در فرآیند هستند ضایع می‌شود.

وی درپاسخ به پرسشی درمورد زمان اراده لیست ۲۱ نفره توسط شورای ائتلاف خاطرنشان کرد: باید سیاست را در حوزه انتخابات در هرسطحی با یک پروتکل جلو ببریم و زمان‌بندی ما به این شکل است از امروز که رای گیری انجام شده تا ۵ خرداد می‌رویم و از ۵ خرداد تا ۱۲ خرداد تلاش می‌کنیم که هیات انتخاب از ۶۳ نفر به ۲۱ نفر برسد و فکر می‌کنیم نیمه خرداد لیست ما آماده خواهد بود از آن تاریخ باید به سمت چگونگی تبلیغات و معرفی این ۲۱ نفر برویم.

سخنگوی شورای ائتلاف درباره توانایی جسمی مهدی چمران برای فعالیت در شورای شهر تصریح کرد: چمران تحرک و حضور در جلساتش بیشتر از خیلی از جوانان است و هرچند تمرکز ما در شورای ائتلاف بر جوانگرایی است ولی حذف باتجربه ها نیز حتما کار غیرعقلانی ای هست و راجع به چمران آنچه می‌بینم جوانگرایی در عین ریش سفیدی هست.

رسولی با اشاره به اینکه ساز و کار شورای ائتلاف در استان‌ها به همین شکل تهران است ولی شورای ائتلاف در استان‌ها دخالت نمی‌کند و معتقد است که استان‌ها باید در کار خودشان تصمیم بگیرند، گفت: درمورد نماینده میاندوره ای تهران هم شورای ائتلاف گزینه هایی بررسی کرده ولی هنوز جمع بندی نشده و ظرف دوهفته آینده گزینه میاندوره ای بررسی می‌شود.

وی افزود: گزینه میان‌دوره‌ای باید به مجلس کمک کند نه اینکه باری به مجلس اضافه کند و دوم اینکه این گزینه مورد وفاق باشد و سر آن اختلاف نظر نباشد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=111760

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰