تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
6

احتمال چرخش اصلاح‌طلبان از جهانگیری به سوی لاریجانی

  • کد خبر : 111841
  • 02 خرداد 1400 - 11:12
احتمال چرخش اصلاح‌طلبان از جهانگیری به سوی لاریجانی
تا این جای کار که حضور لاریجانی در گپ و گفت‌ها و بحث‌ها و مناظرات انتخاباتی پررنگ‌تر از جهانگیری بوده است. اظهارات چند شب پیش او در کلاب‌هاوس بازتاب بسیاری داشت و طعن و کنایه‌های دیروزش به جلیلی هم حاکی از آن بود که او حتی پیش از اعلام شورای نگهبان به مصاف کاندیداهای رقیب رفته است.

جمهوریت : جریان اصلاحات هنوز در اعلام کاندیدای نهایی سردرگم است و احتمال چرخش اصلاح‌طلبان از جهانگیری به سوی لاریجانی وجود دارد. بیش از هر چیز اما پیش‌بینی می‌شود که او به کاندیدای پوششی علی لاریجانی بدل خواهد شد.

در این گزارش می‌خوانید:

* اصلاح‌طلبان هم هنوز سردرگم هستند. در حالی که شورای وحدت اصولگرایان فرمان تشکیل ستادهای انتخاباتی را صادر کرده و بنا را بر حمایت گسترده و یکپارچه از رئیسی گذاشته و برای کسب رأی در روستاها هم برنامه تدارک دیده‌اند، اصلاح‌طلبان کماکان اندر خم کوچه «معرفی نامزد نهایی» خود هستند.

* تا این جای کار که حضور لاریجانی در گپ و گفت‌ها و بحث‌ها و مناظرات انتخاباتی پررنگ‌تر از جهانگیری بوده است. اظهارات چند شب پیش او در کلاب‌هاوس بازتاب بسیاری داشت و طعن و کنایه‌های دیروزش به جلیلی هم حاکی از آن بود که او حتی پیش از اعلام شورای نگهبان به مصاف کاندیداهای رقیب رفته است.

* چه‌بسا این زورآزمایی‌های لفظی و تبلیغاتی لاریجانی اصلاح‌طلبان را به این نتیجه برساند که او بیش از جهانگیری از پس جناح رقیب برخواهد آمد؛ به ویژه که آنچه او می‌گوید خوشایند جبهه اصلاحات است. از این رو ممکن است حتی از جهانگیری بخواهند که به نفع لاریجانی از میدان رقابت کنار بکشد.

* حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم به این موضوع اشاره کرده گفته است: «فکر می‌کنم آقای جهانگیری برای دفاع از وضع موجود به میدان می‌آید و در نهایت احتمال اینکه به نفع آقای لاریجانی کناره‌گیری کند، هست. به هر حال هر کدام از کاندیداها که تایید بشوند، فضای دو قطبی بین آقای لاریجانی و رئیسی شکل خواهد گرفت.»

* درصد این احتمال بالاست چراکه اگر چنین نشود، آرا میان لاریجانی و جهانگیری البته با نسبت نابرابر تقسیم خواهد شد؛ در حالی که با کناره‌گیری جهانگیری بخش زیادی از سبد رأی او به سوی لاریجانی روان می‌شوند. ممکن است کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان بعد از مناظره‌ها و نظرسنجی‌های ملی تعیین شود. جهانگیری به نوعی خود را نامزد جریان اصلاحات معرفی کرده اما به نظر می‌رسد بزرگان این جریان چنین نظری ندارند و تغییر نظر آنها هم منوط به اتفاقات پیش روست.

* خود اصلاح‌طلبان معتقدند که جهانگیری نخواهد توانست از عملکرد دولت دفاع کند و همین او را تاحدودی خلع سلاح می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد خود او با علم به این موضوع عزم خود را برای انتخابات جزم کرده است. شورای سیاستگذاری ستاد انتخاباتی خود را شکل داده و دیروز اعلام کرد که پس از تایید صلاحیت‌ها آمادگی مناظره با نامزدها در هر پلتفرم و هر زمانی را دارد. بیش از هر چیز اما پیش‌بینی می‌شود که او به کاندیدای پوششی علی لاریجانی بدل خواهد شد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=111841

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰