تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
10

عطریانفر: رضایی سطحی بود و زاکانی نماد خشونت/ قاضی‌زاده‌هاشمی منصف‌ترین نامزد

  • کد خبر : 113634
  • 17 خرداد 1400 - 10:57
عطریانفر: رضایی سطحی بود و زاکانی نماد خشونت/ قاضی‌زاده‌هاشمی منصف‌ترین نامزد
آقای جلیلی سعی می‌کرد خود را حزب‌اللهی‌ترین نامزد معرفی کند، آقای قاضی‌زاده‌هاشمی منصف‌ترین نامزد در صحنه بود، آقای مهرعلیزاده خود را بااخلاق‌ترین و با تجربه‌تر از دیگران نشان داد و درنهایت آقای همتی هم موفق‌ترین نامزد و البته مظلوم‌ترین در مناظره بود. البته من پیش‌بینی می‌کنم رفتار نامزدها در دو مناظره آینده منطقی‌تر شود.

جمهوریت : محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه شرق، ارزیابی خود را از مناظره اول کاندیداهای ریاست جمهوری بیان کرد.

بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

*آقای رضایی در این گفت‌وگو بسیار سطحی رفتار کرد، آقای زکانی نماد خشونت بود، آقای رئیسی از موضع بالا حرف می‌زد، آقای جلیلی سعی می‌کرد خود را حزب‌اللهی‌ترین نامزد معرفی کند، آقای قاضی‌زاده‌هاشمی منصف‌ترین نامزد در صحنه بود، آقای مهرعلیزاده خود را بااخلاق‌ترین و با تجربه‌تر از دیگران نشان داد و درنهایت آقای همتی هم موفق‌ترین نامزد و البته مظلوم‌ترین در مناظره بود. البته من پیش‌بینی می‌کنم رفتار نامزدها در دو مناظره آینده منطقی‌تر شود.

*مناظره‌های گرم و هیجانی تا جایی قابل احترام است که مرزهای ادب شکسته نشود. نباید برای گرم‌کردن فضا، اخلاق زیر سؤال برود و می‌شود هم درعین‌حال مناظره گرمی را شاهد باشیم و هم برنامه‌های نامزدها را بشنویم. افراد اگر نقدی هم نسبت به یکدیگر دارند، باید در چارچوبی منطقی حرف بزنند و بحث‌ها شخصی و موردی نباشد و از همه مهم‌تر به یکدیگر توهین نکنند و افترا نزنند.

*شخصیت‌ها باید وعده‌های واقعی بدهند نه آنکه برای مثال آقای رضایی ادعا می‌کند به زنان خانه‌دار می‌خواهد نفری ۵۰۰ هزار تومان بدهد. فرض کنیم که حدود ۳۰میلیون زن خانه‌دار داشته باشیم که یا مادر هستند یا مادر می‌شوند و بخواهیم به هرکدام ۵۰۰ هزار تومان بدهیم، با یک ضرب ساده می‌توان دریافت که دولت آقای رضایی قرار است ماهی ۱۵هزار میلیارد تومان به زنان خانه‌دار بدهد؛ درواقع چهاربرابر آنچه اکنون دولت یارانه می‌دهد. درحالی‌که دولت در همین پرداخت ۴۵ هزار تومان ماهیانه هم مانده است. این وعده‌ها فریب افکار عمومی است.

* اکثریت نیرومندی از نامزدهای اصولگرا در مناظره شنبه با همفکری هم علیه آقای همتی حمله کردند و حتی اشاره نکردند که بخش عمده مشکلات اقتصادی ناشی از فشارهای داخلی و البته تحریم‌های خارجی بود. دلیل چنین رویکردی از سوی آنها هم معلوم است؛ آنها با حمله به همتی و دولت می‌خواهند دست بالا را در افکار عمومی پیدا کنند.

*کاملا معلوم بود که تعدادی از چهره‌ها، نامزد پوششی برای جناب آقای رئیسی بودند و می‌کوشیدند برای او کار کنند. شیوه‌ای که شورای نگهبان در پیش گرفت حکایت از حذف همه نیروهایی بود که شانس پیروزی داشتند.
در این میان صرفا دو نامزد نه‌چندان مشهور و اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت شدند، زیرا تصور آن بود که آنها هیچ کنش خاصی در انتخابات نمی‌توانند داشته باشند. در برآورد اولیه تصور می‌کردند آقایان همتی و مهرعلیزاده نیروهایی بی‌اثر هستند و اصولگرایان در هر شرایطی دست بالا را خواهند داشت اما ناگهان دیدند که نه، این‌طور نیست و آقایان همتی و مهرعلیزاده با قدرت وارد مواجهه و دفاع انتخاباتی شدند؛ بنابراین محاسبات آنها برهم خورد و حالا می‌کوشند یکسره علیه آن دو و مشخصا همتی سخن بگویند تا نامزدهای اصلاح‌طلب را در نگاه عمومی تخریب و امکان پیروزی را از آنان سلب کنند.

*دوستان ما در مجمع روحانیون مبارز که همه آنها از عزیزان و بزرگان معنوی و سیاسی ما هستند و احترامشان برای‌مان واجب است، در باره حمایت نکردن از کاندیداها قدری عجولانه بیانیه دادند و نیاز نبود به این سرعت بگویند اصلاح‌طلبان نامزدی ندارند. به‌هرحال این دو نامزد اصلاح‌طلب هستند و روا نیست بگوییم اینها نمی‌توانند نامزد اصلاح‌طلبان باشند. ما در کارگزاران هم موافق این هستیم که عملکرد شورای نگهبان به برخی نامزدها جفا بود؛ همان‌طورکه رهبری هم به آن اشاره کردند و واقعا درست نبود که نیروهای معتدل از عرصه رقابت حذف شوند اما به‌هرحال در عالم سیاست باید واقع‌بین بود. ما در مقاطع مختلف با همین سیاست حذفی شورای نگهبان و همین تنگ‌نظری‌ها توانسته‌ایم توفیقات چشمگیری داشته باشیم. ضمن اینکه عدم معرفی نامزد در انتخابات دقیقا خواسته افراطی‌هایی است که همیشه آرزویشان حذف ظرفیت‌های جبهه اصلاحات در حضور سیاسی و مدیریتی کشور بوده است. ما نباید زمینه تحقق خواسته آنها را فراهم کنیم.

* آقای بهزاد نبوی، پیر دیر و سیاست‌مرد کهنه‌کار و زجرکشیده انقلاب و اصلاحات است که بسیار تلاش می‌کند تا نظر همه اعضای نهاد برای حمایت از یکی از نامزدها را جلب کند و امیدواریم که هفته منتهی به انتخابات با توجه به نظرسنجی‌ها از دو نامزد اصلاح‌طلب دعوت شود و آن شخصیتی که شانس کمتری در انتخابات دارد، به نفع دیگری کنار برود و همه اصلاح‌طلبان هم از گزینه نهایی حمایت کنند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=113634

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰