تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
3

همسر آیت‌الله رئیسی: با کاندیداتوری آقای رئیسی موافق نبودم

  • کد خبر : 114364
  • 22 خرداد 1400 - 19:12
همسر آیت‌الله رئیسی: با کاندیداتوری آقای رئیسی موافق نبودم
اگرچه من هوادار آقای رئیسی هستم ولی به عنوان همسر ایشان با شرکت کردن در انتخابات موافق نبودم چرا که شاید این موضوع با آرامش داشتن و راحت بودن منافات دارد و شاید هم دردسرساز باشد، اما به هر شکل معتقدم آنچه اکنون در کلیپ سخنان مقام معظم رهبری درباره ویژگی‌های رئیس جمهور مطلوب پخش شد در کارنامه آقای رئیسی وجود دارد.

جمهوریت : همسر آیت‌الله رئیسی ضمن تشریح نگاه دولت احتمالی آیت الله رئیسی به مشکلات و مطالبات زنان در بخشی اظهار کرد: با کاندیداتوری آقای رئیسی موافق نبودم چرا که این موضوع با آرامش منافات دارد و ممکن است دردسرهایی هم داشته باشد.

جمیله علم الهدی همسر آیت‌الله رئیسی در نشست پرسش و پاسخ بانوان دانشگاهی با نمایندگان کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت روز ولادت حضرت معصومه (س) عنوان کرد: اگرچه من هوادار آقای رئیسی هستم ولی به عنوان همسر ایشان با شرکت کردن در انتخابات موافق نبودم چرا که شاید این موضوع با آرامش داشتن و راحت بودن منافات دارد و شاید هم دردسرساز باشد، اما به هر شکل معتقدم آنچه اکنون در کلیپ سخنان مقام معظم رهبری درباره ویژگی‌های رئیس جمهور مطلوب پخش شد در کارنامه آقای رئیسی وجود دارد.

وی اضافه کرد: بیشترین نگرانی‌ها حول محور توجه به الگوی سوم، خانواده‌گرایی در کنار تاثیرگذاری اجتماعی و فعالیت اجتماعی است. تصور می‌کنم در ابتدای انقلاب هم این موضوع مساله بود چرا که در آن زمان زنان هم در اتفاقات مهم انقلاب تاثیرگذاری زیادی داشتند. اگرچه اکنون فمنیست‌های ایران به الگوهای خانواده‌گرا اعتقادی ندارند اگرچه این جریان فمنیستی در کشورهای توسعه یافته خانواده‌گرا شده است، ولی متاسفانه جریان غرب‌گرایی در ایران عقب مانده است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: بانوان از همان ابتدای انقلاب در عرصه‌های مختلف چه کارمند، چه دانشجو، چه خانه‌دار تاثیر مهمی داشتند. در شهری مثل مشهد اولین راهپیمایی توسط زنان انجام شد. اگر امروز فمنیست‌های کشورهای توسعه یافته از خانواده‌گرایی حمایت می‌کنند باید بگویم که ما از همان ابتدا به این مهم توجه داشتیم و حضرت امام خمینی (ره) الگوی سوم را ابداع کرده بودند.

همسر آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: اما اگر اینگونه است چرا شرایط امروز جامعه ما تغییر کرده است؟ عوامل متعدد اجتماعی و اقتصادی هم دخیل است اما دلایل ریشه‌ای وجود دارد. باید این سوال را مطرح کرد اگر ما از ابتدای انقلاب شاهد خوبی‌هایی بودیم چرا باید توقع داشته باشیم که این موضوع ادامه پیدا کند. آیا باید تا آخر هم مانند ابتدای انقلاب باشیم؟ این نگاه کارخانه‌ای است که بر دانشگاه‌ها و مدارس ما هم حاکم است. این‌که همه زاهد و عابد و با حجاب باشند و همه مردم ایران انسان‌های خوبی باشند، ولی قرآن چنین چیزی نمی‌گوید چرا که تاکید دارد شک و تردید از ویژگی‌های اصلی آدمی است. چرا این توقع وجود دارد که حضرت امام خمینی (ره) و یا رهبری همه را به آدم‌های خوب تبدیل کنند. وظیفه راهبر صرفا هدایت است که اگر این نگاه وجود نداشته باشد برخی‌ها مدعی می‌شوند که پیامبران مدیریت خوبی نداشتند، اما نگاه اسلامی نگاه هدایت و تبلغ است.

وی ادامه داد: پس باید در این نقطه بایستیم و به عواملی که موجب چنین شرایطی شدند نگاهی بیندازیم. یکی از عوامل این است که دولت‌ها توتالیتر بودند و با یک بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم گره خورده بودند و البته بروکراتیک هم بودند. وقتی نگاه تکنوکرات و کارخانه بر مدارس و دانشگاه‌ها حاکم باشد تربیتی رخ نمی‌دهد و صرفا تغییر رفتار را شاهد هستیم. به ما می‌گفتند دموکراسی ضد دیکتاتوری است و می‌گفتند دموکراسی دارای پارلمان و تایید نخست وزیر است، اما امروزه شاهد هستیم که همین دموکراسی با دیکتاتوری کنار آمده است. در بریتانیا می‌گویند مهد دموکراسی است ملکه وجود دارد و نخست وزیر هم تعیین می‌شود. بسیاری از کشورهای اروپایی هم دارای پادشاهی هستند. البته در کشور ما امام خمینی (ره) تاکید کردند که این اسلامیت در کنار جمهوری می‌تواند از رخداد دیکتاتوری جلوگیری کند.

علم‌الهدی عنوان کرد: متاسفانه در شش برنامه توسعه و در این ساختار دولت‌ها اندیشه جمهوری اسلامی به خوبی ترجمه نشد. اگرچه رابطه میان ملت و رهبری مبتنی بر اسلامیت شکل گرفت ولی دولت‌ها با رهبری در جایگاه تناقض قرار گرفته‌اند. این‌که می‌گویند چند صدایی وجود دارد اینگونه نیست بلکه این تناقض است.

وی با انتقاد از سیستم آموزشی و علمی دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: دانشگاه‌ها هنوز به صورت مستعمره فعالیت می‌کنند و رویکرد تقلیدی دارند آن انقلاب فرهنگی که حضرت امام خمینی (ره) بر آن تاکید داشتند انجام نشد باید در تولید و توسعه علم نقش داشته باشند ولی صرفا به تقلید بسنده شده است دو راه وجود دارد یا این‌که قلب و ذهن جوانان و یا خود جوانان از کشور بروند و یا این‌که دست به کار شده و به تولید و توسعه علم بپردازند. رهبری معظم انقلاب بارها بر این مهم تاکید داشتند ولی صرفا هربار بعد از تاکیدات معظم له به مباحث به صورت اداری توجه شد و به ایجاد یک ستاد بسنده کردند.

همسر آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: انسان باید برای آزادی خود مبارزه کند، چون طاغوت‌ها تلاش می‌کنند بر آدمی مسلط شوند برای مثال تلاش می‌کنند یک سلطه جنسی علیه زنان وجود داشته باشد ولی زنان مبارزه می‌کنند تا آزاد باشند. بانوان نباید به فکر عدالت توزیعی باشند چرا که آزادی به کسی هدیه داده نمی‌شود پس خود بانوان باید عاملیت خود را حفظ کنند و آنگاه می‌توان انتظار داشت که حاکمیت در این مسیر کمک کند. جامعه عرصه بهره کشی است اولین صحنه‌ای که زنان هنگام ورود به جامعه با آن روبه‌رو می‌شوند همین موضوع است آزادی خانم‌ها به دست خودشان حفظ می‌شود و حجاب هم یکی از راهکارهای این موضوع است. در تاریخ ایران نگاهی بیندازید و ببینید هیچ برهه‌ای از تاریخ نبوده که زنان ایرانی برهنه باشند. اینگونه نیست که حجاب از اصول یا فروع دین باشد بلکه این مهم یک امر سیاسی است. بسیاری از جنبش‌های اخیر ایران هم حول محور این موضوع بوده است مانند موضوع گوهرشاد.

وی همچنین اضافه کرد: فکر می‌کنید چرا مدرنیته بدون حذف حجاب نمی‌توانست وارد ایران شود رضاخان هفت سال چادر را از سر زنان برداشت و آن موضوع را به فعالیت اجتماعی زنان گره زد.

علم الهدی اظهار کرد: نظام دیکتاتوری بریتانیا با ایران مشکل دارد اما ایران مقاومت می‌کند اگرچه مدارس و دانشگاه‌ها گاها از تفکر غرب‌گرایی پیروی کردند ولی خانواده‌ها شهید مدافع حرم پرورش دادند. برهمین اساس تلاش کردند که خانواده‌های ایرانی فروپاشی شود که اگرچه با شرایط کنونی نرخ تجرد تا مقداری توفیقاتی داشته‌اند.

وی در پایان عنوان کرد: باید بگویم هرچه در گفتمان رهبری وجود دارد در کارنامه آقای رئیسی دیده می‌شود ایشان در این حوزه که به آن پرداختیم به الگوی سوم توجه زیادی دارند اما این اعتقاد را دارد که اگر قرار است تحولی در حوزه زنان ایجاد شود حتما خود بانوان باید پیشقدم باشند. ایشان صرفا در حوزه حمایت از اقشار آسیب پذیر به عدالت توزیعی اعتقاد دارند و معتقدند در حوزه بانوان عدالت مشارکتی باید مورد توجه باشد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=114364

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰