تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
4

جلیلی: نباید با اعداد و ارقام بازی کنیم

  • کد خبر : 114924
  • 26 خرداد 1400 - 0:17
جلیلی: نباید با اعداد و ارقام بازی کنیم
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: می‌توان تورم را حتی در یک مدت کوتاه به یک عدد یک رقمی هم رساند، اما این چه وقت ارزشمند است؟ وقتی که پایدار باشد نه اینکه دوباره مثل فنر ۴۰ درصد برسد.

جمهوریت : نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نباید درباره مسائلی چون کاهش نرخ تورم و بیکاری با اعداد و ارقام بازی کنیم.

سعید جلیلی امشب در ادامه برنامه های تبلیغاتی خود در شبکه خبر در پاسخ به پرسشی در خصوص چگونگی کنترل نرخ تورم، اظهار کرد: نرخ تورم در ایران بسیار قابل تأسف است. متوسط نرخ تورم در دنیا کمتر از ۵ درصد است اما نرخ تورم ما ۴۶ درصد است. کاهش نرخ تورم باید پایدار باشد و برآورد ما این است که نرخ تورم در یک سال آینده باید به نصف رسیده و سپس با برنامه‌ریزی، نرخ تورم در کشور به متوسط جهانی برسد.

وی ادامه داد: در دولت اول روحانی تورم زیر ۱ رقمی هم شد اما براساس پرداختن به علت نبود و این مثل یک فنری دوباره در می‌رود و می‌شود ۴۰ درصد که امروز با آن مواجه هستیم. فکر می‌کنیم برای نرخ تورم باید به علت اصلی پرداخت و علت اصلی خلق نقدینگی است.

جلیلی خاطرنشان کرد: تورم وقتی ایجاد می شود که پول از کالا بیشتر باشد. در ۴۷ سال گذشته پول در ایران ۴۲ هزار برابر شده، اما تولید کالا چند برابر شده است؟ یک آمار می‌گوید یک و هفت دهم برابر و ۴۲ هزار کجا – یک و هفت دهم کجا؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: می‌توان تورم را حتی در یک مدت کوتاه به یک عدد یک رقمی هم رساند، اما این چه وقت ارزشمند است؟ وقتی که پایدار باشد نه اینکه دوباره مثل فنر ۴۰ درصد برسد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ای برای کاهش نرخ بیکاری دارید، تصریح کرد: ما نباید درباره مسائلی چون کاهش نرخ تورم و بیکاری با اعداد و ارقام بازی کنیم. ما باید بگوییم که چگونه و با چه برنامه‌هایی می‌خواهیم بیکاری و یا نرخ تورم را کاهش دهیم. ما باید به صورت دقیق بگوییم که چگونه می‌توانیم نرخ اشتغال را افزایش دهیم و در جهت اشتغال‌زایی گام برداریم.

جلیلی در ادامه با بیان اینکه در بازار مسکن دو کار اساسی باید صورت بگیرد، گفت: یکی سیاست اقتصادی مسکن است که باید شما حتما یک برنامه و سیاست را دنبال کنید که مسکن یک کالای مصرفی باشد نه کالای سرمایه ای؛ چون اگر مردم به عنوان کالای سرمایه‌ای خریدند و مدام رشد قیمت پیدا کرد، شما همیشه عقب خواهید ماند؛ این روند را باید تصحیح کرد که ما برنامه‌های جدی داریم.بحث ما در بخش مسکن این است که برای ایجاد تحول باید برای کسانی که این امکان را ندارند بخشی از پول تسهیلات را تامین کنیم، زمین که در اختیار دولت است که باید تامین شود و بعد مدلی از ساخت مسکن که در مسکن مهر دنبال شد، اما به شکل جدید که نواقص مسکن مهر رفع شود، مد نظر خواهد بود.
این نامزد ریاست جمهوری درباره مقابله با گران فروشی، افزود: باید حتما برای چرخه تولید تا چرخه توزیع برنامه و نظارت کامل داشته باشیم. با کمک دولت الکترونیک می توان این کار را انجام داد.ما بررسی کرده و جلساتی را تشکیل دادیم که چگونه می‌توان کالا را در چرخه تولید تا چرخه توزیع به گونه‌ای قرارداد که همه چیز شفاف تحت نظارت باشد و این گونه نباشد که هرکس با یک قیمت متفاوت همان کالا را بخواهد بفروشد.

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی برایجاد اشتغال اظهار کرد: ما نباید با مردم چه در موضوع نرخ تورم یا نرخ بیکاری با آمار بازی و اعداد بازی کنیم. ممکن است یکی بگوید من نرخ را اینقدر می‌آورم پایین و سوال این است که چگونه می‌آورد پایین؟ممکن است بگوید این عدد را به نصف رسانده ام در تعریف شغلش این است که یک ساعت در هفته هم شغل حساب شود که این شوخی است باید دقیق بگوید این چیست. ما بررسی کردیم که چگونه می‌توانیم این را کاهش دهیم و ایجاد اشتغال با گلخانه‌های جدید با تولید باغی و بخش کشاورزی با صنایع تبدیلی و تکمیلی با تولیدات دامی تولیدات زراعی و شیلات هر کدام از این‌ها باید برآورد دقیقی داشته باشد.

وی ادامه داد: یا ایجاد اشتغال را در صنعت نفت، پتروپالایشگاه، طرح‌های پتروشیمی، بهینه سازی مصرف انرژی، توسعه معادن، ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن می توان اشتغال ایجاد کرد. ما این‌ها همه را مشخص کردیم که با همه این‌ها چه میزان شغل پایدار و قابل اتکا برای خانواده ایجاد می‌شود.این کارها نشان می‌دهد که شما در یک روند چهار ساله چه میزان شغل می‌توانید ایجاد کنید که مشخص است در هر بخش چه کاری است که قابل اتکا باشد و نه شغل یک ساعت در هفته.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=114924

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰