تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
3

ممنوعیت رای اتوبوسی و خرید و فروش رأی

  • کد خبر : 115048
  • 26 خرداد 1400 - 12:38
ممنوعیت رای اتوبوسی و خرید و فروش رأی
صدور دستورات برای ممانعت از تردد اتوبوس‌های حامل رای دهندگان و برگزاری هرگونه مراسم در ۴۸ ساعت مانده به ساعت برگزاری انتخابات

جمهوریت : پنجمین و آخرین نشست «ستاد پیشگیری و مقابله با جرایم انتخاباتی استان البرز» با حضور رئیس کل دادگستری استان، رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرج، دادستان عمومی و انقلاب کرج و مدیران کل دستگاه‌های عضو و دیگر اعضا برگزار شد.

در این نشست حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری البرز، با تاکید بر اهمیت انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان مظهر مردمسالاری و جمهوریت گفت: انتخابات اخیر از چندین منظر اهمیت فراوانی دارد که انتخاب عالی‌ترین مقام اجرایی کشور و اعضای شورای شهر و روستا از دلایل این اهمیت است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به برخی انتقادات که در خصوص تایید صلاحیت‌های نامزدهای شهر و روستا وجود دارد تصریح کرد: معیار در تعیین صلاحیت‌ها قانون است و دادگستری به عنوان دستگاه حاکمیتی مجری قانون است و برگزاری انتخابات سالم و پرشور را پیگیری خواهد کرد.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با بیان اینکه قوه قضائیه مطابق سنت همیشگی، ماه‌ها پیش از برگزاری انتخابات با بخشنامه ۱۸ بهمن سال گذشته رئیس قوه قضائیه اقدام به تشکیل ستاد ملی، استانی و شهرستانی ستاد پیشگیری و مقابله با جرایم و تخلفات انتخاباتی کرده است متذکر شد: این ستاد در استان البرز و کلیه حوزه‌های قضایی تشکیل شده که در ستاد استانی تاکنون پنج جلسه در این خصوص برگزار شده است.

ثبت کمترین آمار تخلفات انتخاباتی در استان البرز

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری بر رسیدگی به تخلفات انتخاباتی مقدم است متذکر شد: ثبت کمترین میزان آمار تخلفات انتخاباتی در استان البرز به نسبت سایر استان‌های کشور، نشان می‌دهد که سیاست‌های مصوب ستاد استانی پیشگیری و مقابله با جرایم و تخلفات انتخاباتی به خوبی در البرز اجرایی شده که مرهون زحمات دستگاههای عضو ستاد و نیز مدیران واحدهای قضایی دادگستری کل استان و رصد و پیگیری دبیرخانه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان است.

رئیس کل دادگستری استان البرز، تعیین شعب ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی، تشکیل کمیته رصد و پایش فضای مجازی در استان و شهرستان ها، نظارت و پیگیری از دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها برای ممانعت از استفاده از اموال دولتی و عمومی برای تبلیغ نامزدها توسط اداره کل بازرسی استان را بخشی از اقدامات مهم این ستاد برشمرد.

منع مدیران دادگستری از حضور در ستادهای انتخاباتی

وی از صدور بخشنامه‌ای برای کلیه مسئولان قضایی و مدیران دادگستری کل استان برای پرهیز از حضور در ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری خبر داد و افزود: در حوزه انتخابات شورای شهر و روستا نیز جلسات توجیهی با نامزدها برای تاکید بر رعایت قوانین و مقررات توسط دادستان‌ها برگزار شده است.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز برخی از خطوط قرمز تبیین شده برای نامزدهای شورای شهر و طرفداران آن‌ها را تشریح کرد و گفت: تضعیف دستاوردهای نظام؛ افترا، توهین و نسبت دروغ به نهادهای انقلابی؛ بزرگنمایی مشکلات و مسائل؛ انتشار مطالب خلاف قانون اساسی؛ استفاده از امکانات دولتی و عمومی؛ زیر سئوال بردن تقسیمات کشوری؛ تشکیک در روند انتخابات از خطوط قرمز دستگاه قضایی استان است.

وی ویژگی مهم انتخابات امسال را پررنگ تر شدن نقش فضای مجازی در تبلیغات و اعلام برنامه های نامزدها دانست و بیان کرد: این ویژگی نقش مهمی در کاهش هزینه‌های نامزدها و جلوگیری از ترددهای غیرضروری در شرایط شیوع ویروس کرونا داشته است.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز تاکید کرد: نباید در رسانه‌های رسمی از عناوینی مانند «رئیس ائتلاف» یا «سخنگوی ائتلاف» استفاده شود و فرمانداری ها در اعطای مجوز به سخنرانان حتما چارچوب های قانونی را رعایت کنند؛ همچنین اداره کل ارشاد بر چاپخانه ها نظارت داشته باشد و اپراتورهای مخابراتی نیز در خصوص پیامک‌های انبوه مورد نظارت قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری شفاف و حضور حداکثری مردم انتخابات، هدف دادگستری استان است تاکید کرد: هرگونه خرید و فروش آرا در صندوق های اخذ رای به دقت مورد رصد قرار گرفته و برخورد سریع و قانونی با متخلفان انجام خواهد شد همچنین با طرح کنندگان مباحث قومیتی در شهرهای استان برخورد می شود.

ممنوعیت رای اتوبوسی

در این نشست دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با مطلوب ارزیابی کردن شرایط استان برای برگزاری انتخابات ریاست جموری و شوراهای شهر و روستا ، گفت: فرمانداری‌ها با تشکیل کمیته بهداشتی بر رعایت نکات بهداشتی در صندوق های اخذ رای نظارت کنند تا مراجعان با اطمینان از رعایت پروتکل های بهداشتی در شعب اخذ رای حاضر شوند.

وی افزود: برای نظارت بر روند انتخابات، کلیه دادستان‌های استان توجیه شده‌اند و این نظارت میدانی بر حسن اجرا و روند برگزاری متمرکز خواهد بود.

حسن مددی از صدور دستورات برای ممانعت از تردد اتوبوس‌های حامل رای دهندگان و برگزاری هرگونه مراسم در ۴۸ ساعت مانده به ساعت برگزاری انتخابات خبر داد و تاکید کرد: تاکنون پرونده قضایی مهمی در استان تشکیل نشده است هرچند بداخلاقی‌هایی در فضای مجازی رصد و مورد پیگیری قرار دارد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=115048

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰