تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
16

پیش بینی یکسال قبل جمهوریت درباره انتخابات ۱۴۰۰ چه بود؟

  • کد خبر : 115590
  • 29 خرداد 1400 - 13:37
پیش بینی یکسال قبل جمهوریت درباره انتخابات ۱۴۰۰ چه بود؟
ابراهیم رئیسی منتخب مردم برای ریاست دولت سیزدهم شد

جمهوریت : یک سال و سه روز قبل و در ایامی که تازه ابراهیم رئیسی بر کرسی ریاست دستگاه قضا تکیه کرده بود و برنامه ۵ ساله برای اداره دستگاه دادگستری ارائه و اجرا می کرد ، سایت جمهوریت در تحلیلی با تینر ” چرا ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری بعدی ایران است ” تاکید کرد که رئیس جمهور دولت سیزدهم کسی جز سید ابراهیم رئیس السادات نخواهد بود.

مطلب مذکور را اینجا بخوانید:

چرا ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری بعدی ایران است

جمهوریت: سیما پروانه گهر – لیست نامزدهایی که خود را برای نشستن بر کرسی حسن روحانی آماده می کنند هر روز بلندتر می شود.

در حالی که اصلاح طلبان به واسطه عملکرد دولت روحانی و نارضایتی های مردم در حوزه معیشت ، گرانی و … انتخابات مجلس یازدهم را بصورت کامل واگذار کردند و کم ترین شانس برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را دارند ، جریان اصولگرا خود را برای فتح قوه هم اجرایی آماده می کند.
در مورد انتخابات ۱۴۰۰ نکاتی چند قابل تامل است:

۱ – دولت روحانی و جریان اعتدال گرای حامی دولت ممکن است با نامزدهایی از قبیل سورنا ستاری ، محمد جواد آذری جهرمی و محمد جواد ظریف پا به عرصه رقابت بگذارد. فارغ از تایید یا عدم تایید صلاحیت این افراد ، بزرگ ترین مانع بر سر راه این افراد ، انتساب به دولت های یازدهم و دوازدهم است.
در شرایط فعلی بسیار بعید و دور از ذهن است که مردم به کاندیداهای جناح دولت اقبالی نشان دهند.

۲- محمد باقر قالیباف اخیرا بر رفیع ترین کرسی پارلمان تکیه زد و در شرایطی که قوه مقننه را لااقل برای ۴ سال در اختیار دارد ، تنها در شرایطی که احتمال پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را بسیار بالا بداند ، ممکن است اسب خود را برای ورود به این میدان نفسگیر زین کند.
خاطره رئیس مجلسی که وارد عرصه رقابت های ریاست حمهوری می شود ، در سپهر سیاسی ایران دو بار قابل یادآوری است:
نخست آیت الله هاشمی رفسنجانی که پس از مدتی نسبتا طولانی حضور در پارلمان، رئیس جمهور شد و دیگری حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری که در دوران ریاست مجلس ، عزم صندلی ریاست جمهوری کرد و در مصاف با سید محمد خاتمی شکست خورد و ترجیح داد برای همیشه خود را بازنشسته سیاسی کند.

۳- برخی چهره های اصولگرا مانند محسن رضایی و سعید جلیلی که قبلا خود را در معرض آرای مردم قرار داده اند و البته توفیقی نداشتند، این بار بواسطه نبود رقیب ، شانس خود را بیشتر می دانند. اما در مورد این افراد و البته گزینه هایی مانند مهرداد بذرپاش که با وجود جوانی ، مناصب مهم انتخابی و انتصابی را تجربه کرده است اجماعی در اردوگاه اصولگرایی حاصل نخواهد شد.

۴- اما چرا آیت الله ابراهیم رئیس السادات ، مشهور به رئیسی ، بیشترین شانس را برای انتخابات ۱۴۰۰ دارد:

الف: رئیسی در انتخابات ۱۳۹۶ با رئیس جمهور مستقر ( حسن روحانی ) به رقابت پرداخت. روحانی در پایان دور اول ریاست جمهوری اش ، قهرمان برجام بود و مشکل تاریخی ایران و آمریکا را حل کرده بود و شرکت های اروپایی برای حضور در اقتصاد ایران صف بسته بودند. رشد اقتصادی قابل توجه بود و معیشت مردم و افتصاد امید بخش بود . در این شرایط دولت تدبیر و امید پیروز شد اما نباید فراموش کرد که در همان شرایط هم ابراهیم رئیسی علیرغم همه شرایط ، بیش از ۱۶ میلیون رای آورد. رایی که نشان دهنده وجود بدنه اجتماعی قابل اعتنایی بود.

ب : رئیسی بعد از انتخابات به آستان قدس رفت و جایگزین آیت الله واعظ طبسی شد که ۴ دهه تولیت حرم امام هشتم (ع) را عهده داربود. آیت الله رئیسی در مدت کوتاه حضور در مشهد الرضا با سامان دهی موقوفات ، زمین ها ، شرکت ها و کارخانه های وابسته به آستان ، توزیع نذورات و هدایای امام هشتم شیعیان میان مستمندان و مردم محروم و اقدامات رفاهی و تسهیلات برای مجاورین و زوار ، خاطره ای خوش از خود به یادگار گذاشت.

ج: رئیسی هنگام نشستن بر صدر دستگاه قضا ؛ تحول در دادگستری ، مبارزه با فساد و حل مشکلات مردم را سرلوحه قرار داد و تا امروز اقدامات موثری داشته است. آیت الله رئیسی در همین مدت با سرکشی های مکرر و زدودن ضوابط دست و پاگیر توانسته دستگاه ثقیل و کند قضایی را به حرکت وادار کند.

د: ابراهیم رئیسی هنوز پله های طی نشده دارد. رئیس نسبتا جوان دستگاه قضا ، اغلب در بالاترین مناصب انتصابی حضور داشته است و برای او ، کسب رای و اعتماد مردم از طریق صندوق رای ، حائز اهمیت است.

ه : اصلاح طلبان بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ دست از تخریب رئیسی کشیدند و حتی زبان به مدحش گشودند. به نظر نمی رسد اصلاح طلبان در این شرایط ، تمایل و توان کافی برای مقابله با او داشته باشند.

برای تشکیل صف کاندیداها در ستاد انتخابات وزارت کشور هنوز فرصت باقی است. سیاسیون آمدن یا نیامدن ابراهیم رئیسی را گمانه زنی و تایید و تکذیب می کنند . با آنچه در این مجال گفته شد ، به نظر می رسد تکیه بر کرسی دستگاه اجرایی به عنوان هشتمین رئیس جمهوری ایران ، برای ابراهیم رئیسی دور از دسترس نیست اگر …

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=115590

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰