تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
9

شهریه کمک‌هزینه تحصیل است/ طلاب مهارت بیاموزند

  • کد خبر : 117147
  • 12 تیر 1400 - 11:01
شهریه کمک‌هزینه تحصیل است/ طلاب مهارت بیاموزند
طلاب می‌توانند با آموختن مهارت‌هایی مانند ترجمه، مقاله‌نویسی، پژوهش، ویراستاری و برخی فعالیت‌های هنری و رسانه‌ای در کنار تحصیل درآمد کسب کنند و اینگونه مشکل معیشتی نداشته باشند.

جمهوریت : مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه گفت: شهریه پرداختی به طلاب کمک هزینه‌ای برای تحصیل است و بهتر است طلاب برای حل مشکل معیشتی دنبال مهارت‌آموزی باشند.

به گزارش فارس موضوع رسیدگی به معیشت طلاب و افزایش شهریه آنها یکی از موضوعات مطرح شده در سامانه فارس من خبرگزاری فارس بود که ثبت این مطالبه واکنش‌های مختلفی از سوی کاربران این رسانه داشت.

عده‌ای موافق این امر بودند و خواهان کمک بیشتر به طلاب بودند و عده‌ای هم مخالف بودند و شرایط طلاب را با دانشجویان نخبه کشور قیاس می‌کردند. برخی که خود طلبه بودند می گفتند ما با علم به مشکلات وارد حوزه شدیم و این‌گونه طلب کمک کردن در شأن طلاب نیست.

برخی هم خواهان اشتغال طلاب بودند و می‌گفتند باید طلاب هم مانند دیگر اقشار جامعه برای خود منبع درآمدی داشته و در کنار تحصیل در حوزه برای امرار معاش کار کنند.

شهریه طلاب کمک هزینه‌ای است که مراجع از محل وجوهات شرعی پرداخت می‌کنند

حجت‌الاسلام سیدعلی میرمطلبی مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با فارس درباره شهریه طلاب گفت: شهریه طلاب کمک هزینه‌ای است که مراجع عظام تقلید از محل وجوهات شرعی مسلمین به طلاب پرداخت می‌کنند و با توجه به اوضاع مالی و درآمد مردم این مبالغ متغیر است. یعنی اگر اوضاع اقتصادی و درآمد مردم خوب باشد وجوهات بیشتری پرداخت می‌کنند و دست مراجع برای کمک به طلاب بازتر است.

تضمینی وجود ندارد کسی که طلبه می‌شود هزینه‌های زندگی‌اش تأمین شود

وی ادامه داد: برخی گمان می‌کنند که مراجع برای شهریه طلاب بودجه دریافت می‌کنند در حالی که این‌گونه نیست و اصلاً بودجه‌ای برای این کار وجود ندارد و منبع مالی شهریه طلاب سهم امام زمان (عج) در وجوهات شرعی مسلمین است. همچنین شهریه یک کمک هزینه برای تحصیل است و تضمینی وجود ندارد که کسی که طلبه می‌شود همه هزینه‌های زندگی‌اش هم تأمین خواهد شد.

میرمطلبی درباره نحوه تخصیص شهریه به طلاب گفت: مبلغ شهریه پرداختی به طلاب بسته به تأهل و تجرد و پایه تحصیلی متغیر است که در مجموع مبلغی نیست که بتوان برای امرار معاش و هزینه جاری خانواده روی آن حساب کرد.

برخی خدمات طلاب را سازمان‌ها انجام می‌دهند

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه درباره درآمد‌های طلاب گفت: سال‌ها قبل یک سری خدمات دینی مانند کفن و دفن اموات، ثبت تولد، ثبت وفات و بسیاری از کار‌های این‌چنینی را روحانیون انجام می‌دادند و مردم هم بابت این خدمات به آنها مبالغی پرداخت می‌کردند اما امروز برخی سازمان‌ها متکفل خدماتی از این دست شده‌اند و همین‌ها باعث کم شدن درآمد طلاب شده است.

ارتباط بیشتر طلاب با مردم سبب کمک بیشتر مردم به آنها می‌شود

وی ارتباط بیشتر طلاب و روحانیون در بطن جامعه و در کنار مردم را یکی از عوامل کاهش مشکلات مالی طلاب دانست و گفت: اگر طلاب در کنار مردم حضور فعال داشته باشند و به آنها خدمات دینی خوبی ارائه کنند، مطمئناً مردم به آنها کمک می‌کنند و چه بسا این‌گونه می‌توان موقوفاتی را هم برای کمک به طلاب دست و پا کرد.

مهرت‌آموزی مهم‌ترین راه برای حل مشکلات معیشتی طلاب

میر مطلبی مهارت‌آموزی توسط طلاب را مهم‌ترین راه برای حل مشکلات معیشتی این قشر دانست و گفت: طلاب می‌توانند با آموختن مهارت‌هایی مانند ترجمه، مقاله‌نویسی، پژوهش، ویراستاری و برخی فعالیت‌های هنری و رسانه‌ای در کنار تحصیل درآمد کسب کنند و اینگونه مشکل معیشتی نداشته باشند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=117147

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰