تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
11

پاسخ پزشکان به شایعات درباره واکسن کرونا

  • کد خبر : 117153
  • 12 تیر 1400 - 11:13
پاسخ پزشکان به شایعات درباره واکسن کرونا
بر اساس تحقیقات و بررسی‌های زیادی که توسط دانشگاه‌ها و گروه‌های مورد تائید انجام شده است واکسن‌های مورد تائید کرونا برای کسانی که به پدر یا مادر شدن فکر می‌کنند، قصد بارداری دارند، باردار هستند و یا به نوزاد خود شیر می‌دهند کاملا امن است.

جمهوریت : افسانه‌ها، سوءتفاهم‌ها و تئوری‌های توطئه درباره واکسن‌های ویروس کرونا با سرعتی مثال‌زدنی در حال تکثیر هستند. فلان سلبریتی می‌گوید واکسن‌ها اثری ندارند و یک کانال تلگرامی پر طرفدار از این صحبت می‌کند که واکسن کرونا حاوی یک چیپ برای کنترل مغز شماست. بیشتر این شایعات فاقد تحقیقات آزمایشگاهی استاندارد و قابل قبول هستند، اما متاسفانه همین افسانه‌های بدون مدرک هم باعث کاهش سرعت واکسیناسیون و دست یافتن به ایمنی جمعی در کشوری مانند ایران می‌شود.

متخصصان مربوطه به بعضی از این ادعا‌ها واکنش نشان دادند.

افسانه: واکسن کرونا اثری ندارد

دکتر رابرت املر رئیس دانشکده پزشکی نیویورک می‌گوید تحقیقات انجام شده در این زمینه حاوی نتایج به شدت امیدوار کننده‌ای از تاثیر واکسن‌هایِ مورد تائید در کاهش فراگیری این بیماری می‌باشند.

دکتر املر می‌گوید:” در گذشته هم حرف‌هایی اینچنینی در مورد واکسن‌های سایر بیماری‌ها زده می‌شد و جالب است که در همان زمان واکسیناسیون به سلطنت سیاه فلج اطفال و آبله پایان داد. در مورد واکسن کرونا هم نتایج و داده‌ها از کاهش دلگرم کننده فراگیری در فصل دوم ۲۰۲۱ خبر می‌دادند.”

تا زمان نگارش این مقاله ۱۷۰ میلیون دوز واکسن کرونا مصرف شده است و کاهش موارد ابتلا و مرگ تاثیر این واکسن‌ها را اثبات می‌کند.

افسانه‌: واکسن‌‌ کرونا دلیل تغییر شکل ویروس است

پروفسور شفنِر در اینباره می‌گوید:”در حقیقت خود ویروس کرونا و نه واکسن‌ها دلیل تغییرات زیاد این ویروس هستند. ویروس‌ها در بدن انسان تولید مثل کرده و زیاد می‌شوند و در همین روند، ویروس‌هایی از نظر ژنتیکی متفاوت تولید می‌شود. بیشتر این تغییرات ژنتیکی بی‌خطر هستند، اما در مواردی نادر ممکن است بر اثر یک یا چند جهش ژنتیکی، ویروسی ماندگارتر بوجود بیاید و این اتفاق در نتیجه رفتار ویروس است و نه واکسن.”

این استاد دانشگاه پزشکی فاندربیلتِ نشویل همچنین اضافه می‌کند:” اتفاقا در حال حاضر تنها سلاح ما در برابر این جهش‌های ویروس کرونا، همین واکسن است و خوشبختانه واکسن‌های مورد تایید در مقابل این تغییرات موثر نشان دادند. بررسی‌ها نشان می‌دهد انواع جدید و تغییر شکل داده ویروس کرونا عمدتا در کشور‌هایی بوجود می‌آید که از روند جهانی واکسیناسیون عقب هستند.”

افسانه: واکسن کرونا شما را نابارور می‌کند

دکتر شفنر می‌گوید این افسانه نادرست است چرا که واکسن درون سلول به دی‌ان‌ای شما نزدیک نمی‌شود.
او توضیح می‌دهد: “حتی واکسن‌های mRNA هم فقط به سلول‌های ما نحوه ساخت نوعی پروتئین (یا تنها بخشی از آن) را آموزش می‌دهند و با این کار سیستم ایمنی بدن ما را راه می‌اندازند. محلول واکسن پس از انجام وظیفه به سرعت بدن را ترک می‌کند و این‌گونه نیست که تا ابد در بدن باقی بماند.”

بر اساس تحقیقات و بررسی‌های زیادی که توسط دانشگاه‌ها و گروه‌های مورد تائید انجام شده است واکسن‌های مورد تائید کرونا برای کسانی که به پدر یا مادر شدن فکر می‌کنند، قصد بارداری دارند، باردار هستند و یا به نوزاد خود شیر می‌دهند کاملا امن است.

افسانه: تزریق میکروچیپ از طریق واکسن!

حتما چشمتان به تئوری‌های توطئه درباره نقشه خبیثانه دولت‌ها مبنی بر وارد کردن میکروچیپ زیر پوشش واکسن کرونا افتاده است و جالب اینکه پای افراد سرشناسی مانند بیل گیتس و ایلان ماسک هم وسط کشیده شد.

دکتر شفنر می‌گوید:” از نظر فیزیکی میکروچیپ‌ها هنوز آنقدر کوچک نیستند که بوسیله سوزن تزریق شوند. واکسیناسیون کرونا همان بهداشت عمومی مورد نیاز شماست. بیماری بد است و واکسن خوب است. به همین سادگی. باور کنید همه‌چیز به همین سادگی است.”

افسانه: واکسن J&J از جنین انسان تشکیل شده است

به‌طور کلی رابطه واکسن و جنین انسان سوءتفاهمی است که تنها مقدار اندکی حقیقت در خود دارد. دکتر شفنر ادامه می‌دهد:” چند سال قبل از رشته سلولی که از جنین مرده انسان خارج می‌شد در ساخت واکسن برای بیماری‌های مرتبط با ویروس کرونا (مانند سرماخوردگی) استفاده می‌شد، اما امروز ارتباطی بین واکسن‌های ویروس کووید ۱۹ و جنین انسان نیست.”

شفنر اضافه کرد: “رهبران مذهبی مسلمان، مسیحی، یهودی و سایر ادیان همگی دریافت واکسن را بدون اشکال اعلام کردند و هر کدام به نوعی مردم را برای پایان دادن به این بیماری دعوت به واکسن زدن کرده‌اند.”

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=117153

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰