تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
7

گزینه هاى جدید ریاست صدا و سیما چه کسانی هستند؟

  • کد خبر : 117487
  • 14 تیر 1400 - 12:49
گزینه هاى جدید ریاست صدا و سیما چه کسانی هستند؟
در هر برهه که شایعه خداحافظی علی‌عسگری از صداوسیما مطرح می‌شود از افرادی به عنوان جایگزین او یاد می‌شود که از جمله آنها می‌توان به مهرداد بذرپاش، غلامعلی حدادعادل‌، علی فروغی، مرتضی میرباقری، علی دارابی، علی‌اصغر پورمحمدی،‌ رضا پورحسین و سید‌محمد حسینی اشاره کرد اما در این مقطع دو نام بیش از گذشته مطرح است؛ عبدالرضا رحمانی‌فضلی و محمدحسین صفارهرندی

جمهوریت : اتاق ریاست جام جم چهره عوض می‌کند؟ اردیبهشت سال ۹۵ بود که مقام معظم رهبری در حکمی عبدالعلی علی‏‌عسگری را به ریاست سازمان صداوسیما منصوب کردند. این تغییر در پی استعفای محمد سرافراز رخ داده بود. آن روزها مخالفت‌های درون‌‌سازمانی به عنوان دلیل استعفای سرافراز مطرح می‏شد و جنجال‌های یک کانال تلگرامی درباره شهرزاد میرقلی‌‏خان به حواشی دامن زده بود. پس از انتشار کتاب خاطرات سرافراز، دلایل تازه‏ای برای استعفا مطرح شد. علی‌عسگری از مدیران کهنه‌کار تلویزیون بود که البته بیشتر سمت‏‌های آموزشی مثل ریاست دانشگاه صداوسیما و فنی مثل معاونت توسعه و فناوری رسانه در کارنامه‌ اش به چشم می‏خورد اما به یک‌باره به ریاست سازمان صداوسیما رسید و به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران عملکرد قابل‌قبولی نداشته است. در صورت تغییر علی عسگری باید منتظر انتشار کتاب خاطرات او بود تا شاید به بسیاری از ابهامات پاسخ داده شود.


خداحافظ علی‌عسگری

این روزها گمانه‌زنی‌ها درباره تغییر ریاست سازمان صداوسیما زیاد است و افراد مختلفی به عنوان جانشین علی‌عسگری معرفی می‌شوند. با توجه به عملکرد صداوسیما و انتقاداتی که وجود داشته، بارها شایعه کنار رفتن علی‌عسگری از صداوسیما مطرح شده است. به عنوان نمونه سال ۹۶ برخی با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری خداحافظی علی عسگری با صداوسیما را جدی دانستند. سال ۹۸ هم این شایعه قوت گرفت؛ چنانکه برخی با انتفاد از عملکرد علی‌عسگری که نمونه بارز آن حذف فردوسی‌پور یا رشیدپور و دیگر چهره‌های محبوب بود، اینگونه عنوان کردند که علی‌عسگری به‌زودی از صداوسیما خداحافظی کرده و به ستاد اجرایی فرمان امام می‌رود.

فرید مدرسی، فعال توئیتری در آن زمان نوشت: «آنچنان ریاست را در صداوسیما بی‌تاثیر کردند تا خود در جلسات عالی به صراحت بگوید که به حرفم گوش نمی‌دهند؛ من گفتم، کاری دیگر کردند! حالا به بهانه نامدیریتی که خود آفریده بودند، می‌خواهند تغییرش دهند،؛ آیا معاونت سیاسی می‌گذارد». سال ۹۸ هم علی عسگری تغییر نکرد تا در سال ۹۹ باز هم بر لزوم خروج او از جام جم تاکید شود. در این سال سایت فارس من وابسته به خبرگزاری فارس در نامه‌ای به مقام معظم رهبری آورده است: «از جنابعالی تقاضا داریم بعد از پایان ریاست جناب علی عسگری، جناب دکتر علی‌اصغر پورمحمدی را به‌سمت ریاست سازمان صداوسیما منصوب کنید. دکتر پورمحمدی دارای سابقه درخشان مدیریت در سازمان صداوسیما و دارای روابط خوب با اصحاب هنر و ورزش هستند و بسیار خواهان پیشرفت تلویزیون در این دنیای رقابت هستند.» به هر حال صندلی علی عسگری هر سال لغزان‌تر از سال گذشته بود تا جایی که دیگر امیدی به بقای او در صداوسیما نیست. این ادعا با استناد به اظهارات مدیرکل روابط عمومی صداوسیما قوت بیشتری پیدا می‌کند. ‌مهر سال ۹۹ بود که محمدحسین رنجبران گفت: «عبدالعلی علی‌عسکری رئیس صداوسیما تا بعد از انتخابات ۱۴۰۰ در سازمان باقی می‌ماند.»

اکنون انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شده و با استناد به گفته مدیرکل روابط عمومی صداوسیما می‌توان اذعان داشت زمان برای بقای علی‌عسگری محدود است. به نظر می‌رسد علی‌عسگری دیگر مولفه‌های ماندن در اتاق ریاست صداوسیما را نداشته باشد و حواشی ایجاد شده از سوی سازمان تحت‌مدیریت او اجازه تعامل با نهادهای دیگر را نخواهد داد و از سوی دیگر اقشار زیادی از جامعه اعتماد لازم را به صداوسیما ندارند و از جهت‌گیری‌های یک‌طرفه رسانه‌ای که قرار است ملی باشد، گلایه‌مند هستند. بهمن ۹۹ بود که حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد جهان‌ بزرگی عضو هیات‌ علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که به عنوان مهمان در این برنامه تلوزیونی حضور یافته بود، گفت: «مسئولی که در خانه نشسته‌، جایی سر نمی‌زند و وزرایش نمی‌توانند با او تماس بگیرند، این مسئوله؟» همین حاشیه‌سازی علی‌عسگری در سال گذشته که منجر به ممنوع شدن حضورش در هیات دولت شد، دلیل خوبی برای پایان دادن به حضور علی عسگری در صداوسیما است.

چه کسی رئیس جام جم می‌شود؟

اکنون این سوال جدی مطرح است که چه شخصی قرار است بر کرسی ریاست صداوسیما تکیه کند. در هر برهه که شایعه خداحافظی علی‌عسگری از صداوسیما مطرح می‌شود از افرادی به عنوان جایگزین او یاد می‌شود که از جمله آنها می‌توان به مهرداد بذرپاش، غلامعلی حدادعادل‌، علی فروغی، مرتضی میرباقری، علی دارابی، علی‌اصغر پورمحمدی،‌ رضا پورحسین و سید‌محمد حسینی اشاره کرد اما در این مقطع دو نام بیش از گذشته مطرح است؛ عبدالرضا رحمانی‌فضلی و محمدحسین صفارهرندی! نامه نیوز در روز گذشته نوشت: «‌رحمانی‌فضلی متولد ۱۳۳۸ در شیروان است. او علاوه بر سابقه وزارت کشور، مسئولیت‌هایی چون جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی، رئیس شورای امنیت کشور، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، عضویت در شورای عالی جمعیت هلال‌احمر و نماینده رئیس‌جمهور در شورای نظارت بر صداوسیما هم مشغول بوده است. در دورانی که او به‌عنوان وزیر کشور به مجلس معرفی شد، رسانه‌ها از او به‌عنوان یکی از نزدیکان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی یاد می‌کردند. صفار‌هرندی هم اکنون یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ وزیر فرهنگ و ارشاد بوده است. او در سال ۱۳۷۲ دوره دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه و در سال ۱۳۷۳ دوره نظری مدیریت استراتژیک را به پایان رسانده است. صفار‌هرندی مدتی در روزنامه کیهان هم فعالیت می‌کرده و سپس به وزارت ارشاد رفته است. پس پایان دوره وزارتش دوباره به سپاه بازگشته و به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه مشغول به کار شد.ه است حالا گویا با رحمانی‌فضلی صحبت‌هایی درباره تصدی ریاست‌ صداوسیما شده است و همزمان نام صفار‌هرندی هم به جدیت به گوش می‌رسد و باید دید که سمت مهم ریاست‌ صداوسیما بر عهده چه کسی قرار می‌گیرد.»

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=117487

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰