تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
16

توضیح گمرک درباره عوارض خروج از کشور مسافران

  • کد خبر : 117762
  • 16 تیر 1400 - 9:42
توضیح گمرک درباره عوارض خروج از کشور مسافران
برخی منابع آگاه از افزایش ترددهای مسافری در مرز نوردوز میان ایران و ارمنستان برای سفر ایرانیان به این کشور با هدف زدن واکسن کرونا خبر می‌دهند.

جمهوریت : سخنگوی گمرک تردد مسافری به ارمنستان را اندک توصیف کرد و گفت: گمرک از عوارض خروج مسافران درآمدی ندارد و این عوارض به حساب خزانه واریز می‌شود.

برخی منابع آگاه از افزایش ترددهای مسافری در مرز نوردوز میان ایران و ارمنستان برای سفر ایرانیان به این کشور با هدف زدن واکسن کرونا خبر می‌دهند.

برخی مدیران مرزی نوردوز، از ورود اتوبوس‌ها و مینی بوس های دریافتی به مرز جلوگیری کرده و همه مسافران را ملزم به تردد پیاده تا مرز می‌کردند که سبب بروز برخی تنش‌ها و درگیری‌ها به صورت اعتراض از سوی مسافران ایرانی در مرز نوردوز شده بود؛ با وساطت برخی دیگر از مدیران سازمان راهداری، اجازه ورود اتوبوس‌ها و مینی بوس های دربستی یا با تور تا نزدیکی مرز با ارمنستان بار دیگر فراهم شده است.

سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک گ درباره افزایش ترددهای مسافری میان ایران و ارمنستان اظهار داشت: از یک ماه قل امکان تردد مسافری در مرز زمینی ایران با ارمنستان که از اواخر سال ۹۸ به دلیل کرونا متوقف شده بود، بار دیگر باز شده است؛ از یک ماه قبل روزانه ۲۰ تا ۳۰ نفر تردد می‌کردند که به دلیل افزایش تقاضای زدن واکسن کرونا در ارمنستان، به روزی ۳۹۰ تا ۴۰۰ نفر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: دیروز سه شنبه ۱۵ تیر ماه ۳۹۰ نفر از مرز نوردوز خارج و ۳۶۰ نفر از ارمنستان وارد کشور شدند که مجموعاً به ۷۵۰ تردد مسافری می‌رسد.

سخنگوی گمرک گفت: مسافرانی که برای زدن واکسن به ارمنستان می‌روند، باید فاصله ۴ تا ۵ ساعته مرز نوردوز تا ایروان را طی کرده و دو تا سه روز نیز باید بعد از زدن واکسن در پایتخت ارمنستان بمانند؛ امکان اینکه بلافاصله برگردند، به دلیل مسائل پزشکی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: درآمد عوارض خروج به حساب گمرک واریز نمی‌شود و به اسم پلیس گذرنامه، به خزانه داری کل واریز می‌شود؛ بنابراین گمرک از عوارض خروج هیچ درآمدی ندارد؛ عوارض خروج از مرز زمینی برای بار نخست (دوز اول واکسن کرونا) ۴۰۰ و بار دوم (برای تزریق دوز دوم واکسن کرونا) ۶۰۰ هزار تومان و مجموعاً یک میلیون تومان محاسبه شده است.

به گفته لطیفی، درآمد گمرک از محل دریافت عوارض کالاهای تجاری مازاد بر سقف کالای همراه مسافر است و هیچ درآمدی از محل عوارض خروج از کشور ندارد. ولی مسافران عادی هیچ عوارض نمی‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: ارمنستان واکسن انگلیسی آسترازنکا وارد کرده ولی مردم ارمنستان استقبال نکرده اند که روی دست دولت ایروان مانده است؛ اما با این کار دولت ارمنستان، سبب شده تا گردشگران وارد این کشور شوند و حتی دو ماه بعد نیز برای دریافت دوز دوم وارد ایروان شوند؛ به عبارت دیگر ارمنستان با این اقدام، گردشگران را وادار کرده تا برای دریافت یک واکسن ۲۰ دلاری، هزینه‌ای ۲ هزار دلاری کنند.

لطیفی گفت: به نظر می‌رسد در یک ماه اخیر به دلیل نداشتن ویزا و روادید میان ایران و ارمنستان، حدود ۵ تا ۶ هزار نفر ایرانی به ارمنستان رفته باشند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=117762

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰