تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
18

معاون اول دولت ابراهیم رئیسی کیست؟

  • کد خبر : 117987
  • 19 تیر 1400 - 11:53
معاون اول دولت ابراهیم رئیسی کیست؟
باید منتظر ماند و دید چه کسی معاون اول ابراهیم رئیسی می‌شود. سعید جلیلی، علی نیکزاد، محمد مخبر؟ یا نه گزینه دیگری.

جمهوریت : گمانه‌های بسیاری درباره کابینه دولت سیزدهم مطرح می‌شود. اما یکی از مهم‌ترین سوالات این است که معاون اول ابراهیم رئیسی کیست و چه کسی این سمت را از آن خود می‌کند؟

تاکنون چند نام برای تصدی پست معاون اولی ابراهیم رئیسی عنوان شده‌است. سعید جلیلی، علی نیکزاد و محمد مخبر سه گزینه محتمل هستند. گزینه‌هایی که تاکنون گمانه‌ها و اخباری درباره این افراد منتشر شده است. اما معاونت اولی به کدام یک از این افراد می‌رسد؟

سه پست برای سعید جلیلی

از همان زمانی که سعید جلیلی به نفع ابراهیم رئیسی از انتخابات ریاست جمهوری کناره گرفت، گمانه معاون اولی وی در دولت رئیسی قوت گرفت. بسیاری معتقد بودند چنین حمایتی، حتما باید با چنین پستی جبران شود.

اما نام سعید جلیلی همان زمان به‌عنوان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم هم مطرح می‌شد. به خصوص که سعید جلیلی در دولت محمود احمدی‌نژاد فرمان مذاکرات هسته‌ای را در دست داشت. اما برخی دیگر همان زمان می‌گفتند سعید جلیلی نه وزارت امور خارجه را می‌خواهد و نه معاون اولی دولت را.

او می‌خواهد به شورایعالی امنیت ملی برود. به خصوص که سعید جلیلی نامه انصراف خود از انتخابات را در سربرگ شورای‌عالی امنیت ملی نوشته بود و نه سربرگ ستاد انتخاباتی خود. به همین دلیل برخی می‌گفتند جلیلی با این کار تلویحا اعلام کرده که می‌خواهد در دولت جدید چه پستی بگیرد.

دو گزینه پیش روی علی نیکزاد

گزینه دیگر برای معاون اولی دولت رئیسی، علی نیکزاد است. نائب رئیس فعلی مجلس. نیکزاد هم در انتخابات سال ۹۶ و هم امسال، جزو اعضای کلیدی ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود. سال ۹۶ هم بسیاری می‌گفتند اگر رئیسی، پیروز شود، نیکزاد معاون اول او می‌شود.

اما پست دیگری هم برای نیکزاد وجود دارد؛ وزارت راه و شهرسازی. درست مانند سمت او در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد. ابراهیم رئیسی وعده داده که سالانه یک میلیون مسکن بسازد. کاری کاملا مرتبط با سابقه کاری علی نیکزاد در دولت محمود احمدی‌نژاد.

اما مساله این است که نزدیکی نیکزاد به رئیسی در حدی است که بسیاری بعید می‌دانند سهم او از کابینه سیزدهم، وزارت راه و شهرسازی باشد. از طرف دیگر، علی نیکزاد هم ثابت کرده اهل درجا زدن نیست. او در دولت اول احمدی‌نژاد استاندار اردبیل بود و بعد وزیر راه شد و بعد نائب رئیس مجلس. حالا احتمالا پله بعدی، معاون اولی دولت است.

مخبر، ستاد را انتخاب می‌کند یا پاستور را؟

سومین گزینه برای معاون اولی ابراهیم رئیسی، محمد مخبر است. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام. ستادی که شاید تا قبل از کرونا، نام و فعالیت‌هایش در سایه بود اما حالا با ساخت واکسن کرونا، در صدر اخبار قرار گرفته است.

تحرکات مخبر در ماه‌های منتهی به انتخابات به قدری زیاد بود که برخی می‌گفتند او حتما یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری است. اما حالا گفته می‌شود شاید او به پاستور برود و جای جهانگیری بنشیند.

حتی گفته شده که مخبر با اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی هم دیدار داشته. اگرچه روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام اعلام کرد که دیدار جهانگیری و مخبر برای پیگیری پروژه‌های ستاد اجرایی در شورای اقتصاد بوده و نه چیز دیگری.

اما سایت نامه‌نیوز، گزارشی منتشر کرد که در آن گفته می‌شود مخبر ترجیح می‌دهد به جای دولت، در ستاد اجرایی فرمان امام بماند. چراکه مخبر «در سمت فعلی به اندازه چندین وزارتخانه اختیار و امکانات و مسئولیت دارد». همچنین گویا او گفته «اگر قرار است معاون اولی او همچون معاون اولی اسحاق جهانگیری باشد، نمی‌پذیرد که با دولت بعدی همکاری کند».

پس با این تفاسیر شاید اگر معاون اول دولت سیزدهم، قدرت و اختیارات بیشتری از معاون اول دولت دوازدهم داشته باشد، مخبر به دولت برود.

با این تفاسیر همچنان باید منتظر ماند و دید چه کسی معاون اول ابراهیم رئیسی می‌شود. سعید جلیلی، علی نیکزاد، محمد مخبر؟ یا نه گزینه دیگری.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=117987

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰