تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
15

قالیباف: پاسخی برای کم کاری‌ها در خوزستان نداریم

  • کد خبر : 120148
  • 05 مرداد 1400 - 11:19
قالیباف: پاسخی برای کم کاری‌ها در خوزستان نداریم
از شهریور سال گذشته می دانستیم که ۷۴۰ روستای خوزستان دچار تنش و بحران آب هستند اما با برنامه ریزی و تصمیمات درست می توانستیم تا تابستان امسال با کمترین هزینه، بسیاری از این مشکلات را برطرف کنیم، ولی امروز با هزینه ای دوچندان باید این بحران را حل کنیم.

جمهوریت : رئیس مجلس در جلسه بامدادی مجمع نمایندگان استان خوزستان برای پیگیری مسائل این استان با تاکید بر این که مقابل هرکس که در رفع مشکلات مردم کارشکنی کند می ایستم، گفت: با مقایسه شرایط استان در زمان جنگ و شرایط کنونی نسبت به کم کاری ها و سوء مدیریت هایی که در خوزستان انجام شده است به عنوان یک انقلابی هیچ پاسخی برای مردم استان ندارم.

محمدباقر قالیباف در نشست مجمع نمایندگان استان خوزستان که از ساعت ۵:۱۵ دقیقه صبح امروز (سه شنبه ۵ مردادماه) آغاز شد، با بیان اینکه با توجه به مردم وفادار این استان، من به اندازه کافی و فارغ از درخواست های مردمی و مطالبات این روزهای نمایندگان، انگیزه لازم برای پیگیری مسائل استان خوزستان را دارم، گفت: مخصوصاً این امور وقتی ثمربخش خواهد بود که هم افزایی کافی در دستگاه های مختلف برای انجام یک کار وجود داشته باشد.

مشکل اصلی کشور سرکش بودن نظام اداری و اجرایی است

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکل اصلی و درد اساسی امروز ما در کشور سرکش بودن نظام اداری و اجرایی کشور است و ظاهرا کسی مسئول مسائل و مشکلات به وجود آمده نیست.

کوتاهی دو دستگاه در تنش آبی ۷۴۰ روستای خوزستان

وی با اشاره به مسائل اخیر استان خوزستان با تاکید بر این که نباید نمایندگان را از جلسات کارشناسی مربوط به حل معضلات استان خوزستان حذف کرد، تاکید کرد: قطعاً نمایندگان مجلس از هر کس دیگری در انتقال پیام مردم محق تر هستند و نماینده می تواند حرف مردم را از مسئولان به صورت منسجم پیگیری کند. روز گذشته جلسه ای در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها برگزار شد، در آن جلسه به این نکته اشاره کردم که در موضوع رفع تنش آبی ۷۴۰ روستای خوزستان دو مجموعه در انجام وظایف خود کوتاهی کردند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به تعیین اعتبار هزار میلیارد تومانی برای حل بخشی از مشکلات تنش آبی خوزستان که در جریان نظارت میدانی سال گذشته از این استان نهایی شد، تاکید کرد: حداقل در بحث تخصیص این هزار میلیارد تومان که سازمان برنامه باید به این مناطق اختصاص می داد، سازمان برنامه و وزارت نفت کوتاهی کردند، در حالی که این مسئله با پیگیری به راحتی قابل حل و فصل بود.

وی با اشاره موانع جدی که در نتیجه سیستم بروکراسی اداری مقابل تامین این اعتبار ایجاد شد، گفت: از شهریور سال گذشته می دانستیم که ۷۴۰ روستای خوزستان دچار تنش و بحران آب هستند اما با برنامه ریزی و تصمیمات درست می توانستیم تا تابستان امسال با کمترین هزینه، بسیاری از این مشکلات را برطرف کنیم، ولی امروز با هزینه ای دوچندان باید این بحران را حل کنیم.

قالیباف با بیان این که در این سیستم بروکراسی ضرورت دارد که ما با پیگیری های منسجم بر این بروکراسی بی در و پیکر غلبه کنیم، گفت: متاسفانه شاهدیم در همین رابطه یکی از مدیران سازمان برنامه بیش از ۴۰ روز است که نامه مربوط به اعتبار هزار میلیارد تومانی را به جریان نینداخته است در حالی که در پیگیری های ما حتی صورت وضعیت برای صنایع نفتی نیز تعیین شده است.

مسئولیت صنایع متعدد فعال در خوزستان نسبت به برداشت آنها از آب های استان

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به وجود صنایع متعدد فعال استان خوزستان عنوان کرد: باید مشخص شود سهم این صنایع نسبت به برداشت آنها از آب خوزستان چیست؟. آیا این صنایع نمی خواهند آب استان خوزستان را با این درآمدهای هنگفت مدیریت کنند؟

وی با اشاره به افزایش بودجه استانی و ملی استان خوزستان در قانون بودجه ۱۴۰۰ اضافه کرد: برای تحقق این بودجه قطعاً نیاز به پیگیری است و نمایندگان مجمع استان باید این مهم را انجام دهند.

وی همچنین با اشاره به پیگیری هایی که در حوزه زمین های وقفی استان خوزستان انجام شده است، گفت: در بسیاری از موضوعات از جمله مشکلات اوقافی مطرح شده در نشست امروز با پیگیری و بدون نیاز به بودجه، می توان مسائل را حل کرد.

تدوین نظام مسائل ۱۶ استان در مجلس شورای اسلامی

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین نظام مسائل استان های مختلف در مجلس عنوان کرد: با تلاش ها و وقتی که گذاشته شد، در حال حاضر نظام مسائل ۱۶ استان به تفکیک تدوین شده و راهکارهای کوتاه و بلند مدت برای حل مسائل استان ها در مرکز پژوهش ها و قرارگاه محرومیت زدایی مجلس استخراج شده است.

وی تصریح کرد: مهم نیست که من چه مسئولیتی دارم، بنده حاضرم برای حل مشکلات مردم کفش هر کسی را واکس بزنم تا مسئله ای از مسائل مردم حل شود. خداوند به این کارها برکت می دهد. البته اگر فردی بخواهد در برابر حل مشکلات مردم کارشکنی کند، مقابل او می ایستم.

ضرورت پرداخت حقآبه به خوزستان

رئیس قوه مقننه کشورمان ضمن تاکید بر پرداخت حقابه به استان خوزستان یادآور شد: حقابه های مربوط به پروژه های انتقال آب ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان باید با پیگیری نمایندگان دنبال شود و اعتبارات آن به حوزه آب خوزستان اختصاص پیدا کند.

قالیباف با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: موضوعات ریشه ای و اساسی استان باید در برنامه هفتم دیده شود، اگر رقم ۳ میلیارد دلاری برای خوزستان دنبال می شود باید مشخص شود که این ارقام به تفکیک از چه منابعی می خواهد تامین و در چه محلی هزینه شود. حتی اگر لازم است می توانیم در مجلس برای این ارقام مصوبه داشته باشیم.

اقدامات صورت گرفته نباید جزیره‌ای باشد

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شهر اهواز عنوان کرد: اقدامات صورت گرفته در شهر یا استان نباید به صورت جزیره ای پیش برود. اگر پولی به استان و شهر اهواز تزریق می شود، این اعتبارات باید به صورت سیستمی هزینه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل ستاد راهبری با محوریت مجمع نمایندگان استان خوزستان در این استان، را ضروری برشمرد و گفت: بنده نیز به سهم خود این موضوع را پیگیری خواهم کرد، خوشبختانه امروز استان خوزستان یک نماینده در هیات رئیسه و یک رئیس کمیسیون دارد و می تواند مسائل مربوط به استان را از طریق مجلس پیش ببرد.

درد خوزستان از نداری نیست

قالیباف با بیان اینکه درد استان خوزستان از کمبود ظرفیت ها و نبود منابع مالی نیست، اضافه کرد: جنس محرومیت استان خوزستان با برخی دیگر از مناطق قابل قیاس نیست، چرا که در بین مردم خوزستان بیش از محرومیت، احساس تبعیض وجود دارد.

ماجرای دو عکس در خرمشهر

وی با اشاره به حضور خود در شهر خرمشهر در زمان جنگ عنوان کرد: سال ۵۸ در یکی از مناطق خرمشهر یک عکس یادگاری گرفتم، پس از سال ها در دوره ای که در شهرداری تهران مسئولیت داشتم، به خرمشهر رفته بودم و در همان نقطه مجدداً عکس گرفتم و وقتی به این دو عکس نگاه می کنم، به عنوان یک انقلابی در مقابل سوء مدیریت ها و کم کاری هایی که در این مناطق شده است هیچ پاسخی برای مردم خوزستان ندارم.

وی تاکید کرد: البته با پیگیری های منسجم می توانیم بسیاری از مسائل استان را حل و فصل کنیم.

ورود دیوان محاسبات به نحوه هزینه کرد اعتبارات در خوزستان

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل دولت جدید و تدوین برنامه هفتم، وجود ستاد راهبردی استان خوزستان را ضروری دانست و یادآور شد: یکی از مسائل مهمی که در استان باید پیگیری شود، این است که چرا با وجود حجم قابل توجه اختصاص اعتبارات برای استان خوزستان، اما خروجی کافی در استان دیده نمی شود.

وی تاکید کرد: این مسئله از طریق دیوان محاسبات نیز به طور ویژه پیگیری خواهد شد تا مشخص شود اعتبارات به چه نحو هزینه شده است.

قالیباف یادآور شد: به صورت سیستمی نیز موضوعات مربوط به نظارت میدانی در استان خوزستان نیز از طریق معاونت نظارت پیگیری خواهد شد تا این مسائل نیز به سرانجام برسد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=120148

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰