تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
8

گرمای ویرانگر بی‌سابقه در راه است

  • کد خبر : 120307
  • 05 مرداد 1400 - 17:59
گرمای ویرانگر بی‌سابقه در راه است
دانشمندان می گویند آمادگی برای این موج های بی سابقه هوا بسیار اهمیت دارد، زیرا می تواند باعث مرگ زودهنگام هزاران تن شود.

محققان در یک مطالعه جدید پیش بینی کردند موج های گرمای حتی وخیم تر از آنچه که به تازگی در شمال و غرب آمریکا بروز کرده است، در راه است و تنها با بکار بستن اقدامات متقضی آب و هوایی می توان جلوی آن را گرفت.

به گزارش ایرنا، روزنامه گاردین نوشت: تحقیقات جدید درباره تشدید سریع خطر تغییرات آب و هوایی علیه جان انسان ها هشدار می دهد.

دانشمندان می گویند گرمای شوک آور هوا در غرب و شمال منطقه اقیانوس آرام و استرالیا که بین سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ مشاهده شده است، دقیقا همان چیزی است که درباره آن صحبت می شود اما ممکن است گرمایش هوا حتی شدیدتر از آنچه که تاکنون اتفاق افتاده رخ دهد.

این تحقیقات نشان می دهد که مناطق بشدت پرجمعیت در آمریکای شمالی و اروپا و چین جزو مناطقی هستند که ممکن است موج مرگبار گرمای بی سابقه را تجربه کنند. موج گرمای به تصویر کشیده شده با استفاده ازمدل های رایانه ای که در این تحقیق از آنها استفاده شده نشان می دهد که در برخی مناطق شمال آمریکا دمای هوا ۱۸ درجه سانتی گراد بالاتر از متوسط گرما بوده است.

دانشمندان می گویند آمادگی برای این موج های بی سابقه هوا بسیار اهمیت دارد، زیرا می تواند باعث مرگ زودهنگام هزاران تن شود.

این تحقیق نشان داده که موج گرما که رکودهای گذشته را با افزایش ۵ سانتیگرادی گرمای هوا می شکند به میزان دو تا هفت برابر بیشتر ممکن است در سه دهه آینده رخ دهد و سه تا ۲۱ برابر بیشتر ممکن است در سالهای ۲۰۵۱ و ۲۰۸۰ رخ دهد مگر این که میزان انتشار گاز دی اکسید کربن کاهش یابد. این موج شدید گرما بدون گرمایش زمین غیرممکن است.

مسئول اصلی این تحقیق که از کشور سوئیس گفت، آسیب پذیری آمریکای شمالی، اروپا و چین تکان دهنده است و ما اکنون شاهد بزرگترین جهش ها در شکسته شدن رکود گرما هستیم و این کاملا نگران کننده است.

این تحقیقات جدید که در مجله نیچر منتشر شده نتیجه می گیرد که گرمای بی سابقه مرگبار در حال حاضر به ندرت ممکن است رخ دهد اما انتظار می رود احتمال آن در سه دهه آینده افزایش یابد.

دانشمندان از سناریویی استفاده کرده اند که در صورت عدم کاهش انتشار گازهای کربنی بروز خواهد یافت. برخی از کارشناسان چنین استدلال می کند که این سناریو غیرواقع گرایانه است و اگر اقدامات آب و هوایی مناسبی به کار بسته شود بروز نخواهد کرد. اما انتشار گاز دی اکسید کربن هنوز هم کاهش نیافته و در نتیجه بروز همه گیری کرونا ،جلوی اقدامات جلوگیری از تغییرات اب و هوایی گرفته شده است.

محققان می گویند گرمای بی سابقه در گذشته تاثیرات بسزایی را داشته است و از جمله به موج گرمای روسیه در سال ۲۰۱۰ اشاره می کنند که ۵۵ هزار نفر را به کشتن داد و هزینه ای ۱۵ میلیارد دلاری برای محصولات کشاورزی داشت. در اروپا نیز در سال ۲۰۰۳ موج گرما باعث مرگ زودهنگام ۷۰ هزار نفر شد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=120307

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰