تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
16

نقشه راه سعید جلیلی برای شهرداران

  • کد خبر : 120350
  • 05 مرداد 1400 - 21:06
نقشه راه سعید جلیلی برای شهرداران
شهرداران باید وضع مطلوب را در نظر داشته و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنند.

جمهوریت : عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در موضوعات مختلف شهر، نباید صرفا با اتکا به وضع موجود، تصمیم‌گیری حداقلی صورت بگیرد بلکه شهرداران باید وضع مطلوب را در نظر داشته و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنند.

سعید جلیلی، عضو شورایعالی امنیت ملی پس از بازدید از رصدخانه شهری تهران، گفت: بدست آوردن اطلاعات و آمار دقیق از مولفه‌های گوناگون شهری و تشخیص ارتباط میان این داده‌ها می‌تواند به بهبود روند مدیریت شهری کمک کند.

جلیلی افزود: برخی کتاب‌های انتقادی درباره کارآمدی علم سیاست بویژه در نیم قرن اخیر منتشر شده که اکتفای دانش سیاست به تحلیل داده‌ها را انفعالی دانسته است؛ چرا که این روند لزوما نمی‌تواند جوامع را به وضع مطلوب برساند.

وی در این زمینه تصریح کرد: در صورتیکه هدف علم سیاست این است که وضعیت مطلوب را ترسیم و تعریف کند و وضع موجود را به آن نزدیک کند اما امروز با حکمرانی داده‌ها، مدیران نیز مقهور وضع موجود شده و بدون تصویر از وضع مطلوب و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن، به مدیریت می‌پردازند.

جلیلی خاطرنشان کرد: در موضوعات مختلف شهر، نباید صرفا با اتکا به وضع موجود، تصمیم‌گیری حداقلی صورت بگیرد بلکه شهرداران باید وضع مطلوب را در نظر داشته و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنند. حتی اگر وضع موجود به خوبی اداره شود اما تصویری از وضع مطلوب وجود نداشته باشد، پیشرفت واقعی رخ نمی‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تاکید کرد: هنگامی که داده‌های شهری مبنای تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند، باید درصد بالایی از اطمینان درباره صحت و جامعیت اطلاعات و داده‌های جمع‌آوری شده احراز شود؛ هر چقدر داده‌های دریافتی، قابل اتکا تر باشد، تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری و تخصیص بودجه درباره آنها دقیق‌تر خواهد بود؛ بنابراین سازوکار جمع‌آوری داده‌ها باید علمی باشد.

وی در این راستا افزود: برای مثال در جمع‌آوری داده‌های مربوط به معضلات اجتماعی نظیر آمار زنان بدسرپرست، کودکان کار و … معیار ارزیابی نیز باید مبتنی بر واقعیت و دارای تعریف درست باشد و این مستلزم یک سازوکار علمی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد: به همان میزان که به داده‌ها توجه می‌شود باید به تحلیل آن نیز توجه کنیم و تحلیل داده باید بر مبنای شاخص ‌های استاندارد و قابل دفاع صورت بگیرد.

وی در این زمینه با بیان اینکه یکی از ضعف‌های موجود، عدم توجه به اهمیت «تحلیل داده» است، خاطرنشان کرد: تحلیل داده در هر موضوعی نیازمند علم آن موضوع است که با تحقیق و تاملات جدی حاصل می‌شود؛ بنابراین با یک نگاه نمی‌توان داده‌ها را تحلیل کرد.

عضو شورایعالی امنیت ملی در ادامه گفت: همه‌ مسئولان در حیطه مسئولیت خود نیازمند چنین تاملات علمی و جدی هستند و نباید به صرف اینکه مسئول هستند، خود را بی نیاز از این مطالعات بدانند.

جلیلی در پایان با بیان اینکه دارا بودن داشبوردهای برخط مدیریتی توسط رئیس جمهور، وزرا، استانداران و شهرداران به اجرای بهتر وظایف کمک خواهد کرد، تاکید کرد: تصمیم‌گیری مبتنی بر تحلیل‌های دقیق و داده‌های صحیح، هزینه‌ها را به شکل قابل توجهی کاهش خواهد داد.

گفتنی است پیش از سخنان جلیلی، خانم بوربور رئیس مرکز آمار و رصد شهری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به ارائه نحوه جمع‌آوری داده در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری، ارزیابی کیفیت داده‌ها و تهیه داشبوردهای مدیریتی برای سطوح مختلف مدیران شهر تهران پرداخت.

رصدخانه شهری تهران هم اکنون با هدف رصد اطلاعات شهری به صورت سرویس‌های یکپارچه در سطوح مختلف طرح تفصیلی، سیستم شهرسازی و حوزه‌های وظایف شهرداری در حال فعالیت است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=120350

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰