تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
14

ادامه اختلاف نظر مجلس و مجمع درباره بررسی لوایح پولشویی

  • کد خبر : 12067
  • 25 آذر 1397 - 17:39
ادامه اختلاف نظر مجلس و مجمع درباره بررسی لوایح پولشویی

بهروز نعمتی ، سخنگوی هیات رییسه مجلس درباره اظهارات روز گذشته محسن رضایی ؛ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اصلاح و ارسال لایحه پولشویی به مجلس به خبرنگار جمهوریت گفت : هرگز سابقه نداشته است که مجمع در اصلاح لایحه ای دست ببرد و این رویه نه شان حقوقی دارد و نه مسبوق به […]

بهروز نعمتی ، سخنگوی هیات رییسه مجلس درباره اظهارات روز گذشته محسن رضایی ؛ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اصلاح و ارسال لایحه پولشویی به مجلس به خبرنگار جمهوریت گفت : هرگز سابقه نداشته است که مجمع در اصلاح لایحه ای دست ببرد و این رویه نه شان حقوقی دارد و نه مسبوق به سابقه بوده است.

وی تاکید کرد :شان حقوقی عملکرد مجمع تشخیص مصلحت داوری است یعنی باید بین دو نظر مختلف مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان یکی را انتخاب کند ؛ به این معنی که نظر مجمع به عنوان نهاد صاحب تشخیص صلاحیت یا به نظر مجلس نزدیک است یا به نظر شورای نگهبان ؛ در این بین دیگر نمی توان کارکرد سومی برای مجمع تعریف کرد.

به گزارش جمهوریت موضوع اختلاف نظر بین مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نحوه رسیدگی به لایحه مبارزه با پولشویی در روزهای اخیر حواشی زیادی را به دنبال داشته است. مجلس شورای اسلامی انتقاد دارد که مجمع تشخیص تنها باید نظر مجلس یا شورای نگهبان را در محل مورد اختلاف را بررسی و به نفع یکی از طرفین رای صادر کند .

این در حالی است که مجمع تشخیص و به صورت مشخص هیات عالی نظارت در این مجمع ایراداتی نسبت به لایحه را بیان کرده است. این موضوع پیش از این نیز محور انتقاد علی مطهری نماینده مجلس نیز بوده است و طی دو نامه اعتراض خود را نسبت به این موضوع به غلامرضا مصباحی مقدم ، عضو مجمع تشخیص بیان کرده است.

در این بین حتی موارد اختلافی دیگری نیز بیان شد و در زمان ارسال لایحه مبارزه با پولشویی موضوع استیضاح رییس مجلس برای نخستین بار در ادبیات پارلمانی طرح شد.در خواست کنندگان استیضاح نسبت به عملکرد علی لاریجانی انتقاد داشتند که چرا بعد از ارجاع لایحه CFT به مجلس از جانب شورای نگهبان و اعلام نظر شورای نگهبان در این خصوص ، رییس مجلس لایحه را بدون رای گیری مجدد در صحن به مجمع ارسال کرده است.( اینجا بخوانید)

حالا اما با آنچه روز گذشته محسن رضایی ، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره روند رسیدگی به این لایحه عنوان کرده است، سخنگوی هیات رییسه مجلس تاکید می کند که مجمع شان داوری دارد .

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخی دوستان در مجمع موضوع کارکرد این نهاد را اشتباه تبیین می کنند و هرگز رویه کار مجمع داوری بوده است و نمی توان راه سومی در این بین ابداع کرد.

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=12067

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰