تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
14

اعتراض عنابستانی به مسدود شدن اینستاگرامش

  • کد خبر : 120873
  • 11 مرداد 1400 - 12:12
اعتراض عنابستانی به مسدود شدن اینستاگرامش
نماینده مردم سبزوار در مجلس از خرید فروش اسلحه و ابزارآلات جنسی در اینستاگرام انتقاد کرد و ضمن اعتراض به مسدود شدن صفحه کاربری‌اش گفت: اینستاگرام که ۵۰ درصد پهنای باند ما را مصرف می‌کند، ضوابط ما را می‌پذیرد.

جمهوریت : علی اصغر عنابستانی در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و سامان‌دهی پیام رسان‌های اجتماعی گفت: ابتدایی‌ترین نکته این است که این طرح به رأی گذاشته نشد تا بفهمیم چه کسی موافق یا مخالفش است. آنچه در صحن به رأی گذاشته شد، شیوه بررسی طرح در قوه مقننه بود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم با بیان اینکه آنچه در فضای مجازی مطرح می‌شود با واقعیت متفاوت است، گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران بیش از چهار پنج سال است که در مجلس مطرح است. عده‌ای از نمایندگان اخیرا پیشنهاد کردند که ساختار بررسی طرح مذکور بر اساس اصل ۸۵ باشد یعنی این طرح در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: بسیاری از نمایندگان با کلیات طرح مخالف بودند اما با بررسی طرح به صورت اصل ۸۵ موافق بودند. بنده هم موافق اصل طرح و هم موافق بررسی آن بر اساس اصل ۸۵ هستم.

عنابستانی بررسی هشتاد و پنجی طرح جمعیت و حمایت از خانواده در گذشته را مصداق بارزی برای کارآمدی اصل ۸۵ دانست و گفت: کمیسیون مربوطه در مورد طرح جمعیت بیش از ۹۰ جلسه تشکیل داد و با حضور کارشناسان موضوع جمعیت را بررسی کردند. به نظرم اصل ۸۵ باعث دقیق‌تر شدن طرح می‌شود. یکی از مزایای اصل ۸۵ این است که در صورت تصویب طرح، قانون را دائمی نمی‌کند بلکه آزمایشی خواهد کرد.

وی با بیان این ادعا که در قانونمند شدن فضای مجازی مناقشه‌ای وجود ندارد، اظهار کرد: فضای مجازی ادامه زندگی حقیقی است. بخش بیشتری از زندگی ما در پلتفرم‌ها می‌گذرد. بنابراین مشخص است که برای این فضا به قانون نیاز داریم.

عنابستانی از خرید و فروش اسلحه در پلتفرم‌های خارجی خبر داد و ضمن انتقاد از آن گفت: بسیاری در ایران به راحتی عکس اسلحه را منتشر می‌کنند و مدل‌ها را به نمایش می‌گذارند و با ساختار بانکی پول در و بدل می‌کنند. همچنین ابزار آلات فساد و فحشای جنسی در اینستاگرام به راحتی خرید و فروش می‌شود. کافیست جست و جو کنید و ببینید.

عنابستانی ادامه داد: اینستاگرام صفحه محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ما را می‌بندد. همچنین صفحه رئیس بنیاد مستضعفان را فیلتر کرده است. این پلتفرم فردای حمایتم از طرح صیانت صفحه شخصی بنده را محدود کرد. بنده به عنوان یک شهروند به چه کسی باید دادخواهی کنم که چرا حساب کاربری‌ام بسته شده است؟

این نماینده مجلس به ضرورت حمایت از کسب و کارهای مجازی در پلتفرم‌های خارجی اشاره کرد و گفت: در دنیا همه پلتفرم‌ها به محض ورود به یک کشور، قوانین آن کشور را می‌پذیرند. ما نیازمند قانون گذاری در این زمینه هستیم اما اقدام تقنینی ارتباطی به مسدود کردن فضای مجازی ندارد. در طرح مذکور آمده است که حتی قاضی هم نمی‌تواند پلتفرم خارجی را محدود کند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس انتقادات منتقدات طرح را «بی‌اساس» عنوان کرد و گفت: به نظرم حرف‌های منتقدان خیرخواهانه نیست و اصلا طرح را نخوانده‌اند. مبنای طرح صیانت فیلترینگ نیست. ما برای فضای مجازی قوانین متعددی لازم داریم؛ طرح صیانت صرفا برای موارد ضروری این فضا قانون گزاری می‌کند.

نماینده مردم سبزوار مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت عدم همکاری پلتفرم‌های خارجی، به سمت ایجاد محدودیت برای این پلتفرم‌ها نخواهیم رفت، اظهار کرد: اینستاگرام به این علت قانونین ما را نپذیرفته است که ما تا به حال ضابطه‌ای نداشتیم. به نظرم، اینستاگرام که ۵۰ درصد پهنای باند ما را مصرف می‌کند، ضوابط ما را می‌پذیرد چرا که از دست دادن حساب‌های ایرانی هزینه هنگفتی برایشان به ارمغان خواهد داشت.

وی ادامه داد: این اصلا زیبنده نیست که اینستاگرام از پهنای باند ما استفاده کند و در عین حال هر روز صفحات مسئولان ما را ببندد و یا اسم قهرمان ملی ما حاج قاسم سلیمانی را مسدود کند. این وضعیت ناجوانمردانه است. کشور ما از نظر مصرف اینستاگرام در رتبه پنجم تا دهم دنیا قرار دارد. قریب به ۵۰ میلیون حساب کاربری در ایران وجود دارد به همین خاطر پیش‌بینی می‌کنم که اینستاگرام زیر بار قوانین ما خواهد رفت.

نماینده مردم سبزوار در مجلس در پایان گفت: باید کاری کنیم که صمن محدود نشدن پلتفرم‌های خارجی، استفاده مردم از این فضاها کم شود و به سمت پلتفرم ایرانی برویم. هیچ مرجعی حق ندارد پلتفرم‌های خارجی پرمصرف را مسدود یا محدود کند. حتی باید این وعده را بدهم که اگر پلتفرم‌های خارجی با قوانین ما سازگار شوند آنها را از فیلترینگ خارج می‌کنیم و به آنها کمک نیز خواهیم کرد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=120873

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰