تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
4

دستور رئیس قوه قضاییه درباره زندانیان

  • کد خبر : 120939
  • 11 مرداد 1400 - 16:20
دستور رئیس قوه قضاییه درباره زندانیان
قضات دیوان عالی غیر از دریافت لایحه از وکیل و شنیدن حرف وکیل و متهم حتما پرونده قضایی را هم بخوانند و درصورت لزوم با قاضی صحبت کنند که پرونده‌ای بی وجه دچار اطاله نشود.

جمهوریت : رئیس قوه قضاییه در رابطه با تسریع در تعیین تکلیف پرونده‌های فساد اقتصادی، پرونده‌هایی که متهم زندانی دارند و پرونده‌های کثیرالشاکی ماموریت ویژه‌ای به روسای کل دادگستری و دادستان‌ها داد و از دادستان کل کشور خواست که به روند رسیدگی و صدور هرچه سریعتر تصمیم نهایی در این رابطه نظارت نماید.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای صبح امروز دوشنبه (یازدهم مرداد ماه) در ابتدای جلسه شورای عالی قوه قضاییه با تبریک ۲۵ ذی‌الحجه روز خانواده و تکریم بازنشستگان و همچنین روز مباهله، بهره‌مندی از فضائل روزهای باقیمانده ماه پر برکت ذی‌الحجه را برای همگان مسئلت کرد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه بر اجرای سند تحول قضائی تاکید کرد و گفت: برگزاری مرتب و مستمر جلسات ستاد راهبری تحول به صورت هر دو هفته یکبار به منظور پیشبرد اهداف سند تحول و تعالی ضروری است

وی خطاب به اعضای شورای عالی قوه قضاییه تاکید کرد که به صورت فعال در جلسات شورای تحول شرکت کرده و مصوبات را جدی بگیرند و در اجرای آن اهتمام لازم را داشته باشند.

دستور رئیس قوه قضاییه خطاب به روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها

بخش دیگری از اظهارات حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در این جلسه شامل دستور مهمی خطاب به روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها بود.

رئیس قوه قضاییه در رابطه با تسریع در تعیین تکلیف پرونده‌های مفاسد اقتصادی، پرونده‌هایی که در آن متهم زندانی حضور دارد و پرونده‌های کثیرالشاکی ماموریت ویژه‌ای به این مقامات قضایی داد و از دادستان کل کشور خواست که به روند رسیدگی و صدور هرچه سریعتر تصمیم نهایی در این رابطه نظارت کند.

وی تاکید کرد: پروندهایی که زندانی دارد باید هرچه زودتر به تصمیم نهایی برسد و اگر احیانا به هر دلیلی رسیدگی به پرونده طول می‌کشد لازم است تکلیف زندانی روشن شود.

محسنی اژه‌ای با اشاره به قانون آیین دادرسی کیفری در مورد تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر متهمان در بازداشت، گفت: قانون، قوه قضاییه را موظف می‌کند که نباید بازداشت موقت متهم بیش از زمان مقرر در این ماده باشد.

رئیس قوه قضاییه در مورد پرونده‌های کثیرالشاکی مانند پرونده‌های لیزینگی و تعاونی‌های اعتباری، برخی از پرونده‌های کلاهبرداری و مفاسد اقتصادی نیز علاوه بر روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها، ماموریتی را نیز برای مرکز رسانه قوه قضاییه تعریف کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید این پرونده‌ها به جهت اثری که در جامعه دارند با سرعت رسیدگی و از سوی مرکز رسانه قوه قضاییه در جهت بازدارندگی و ارتقای آگاهی‌های مردم در سطح جامعه تبیین شوند تا از تشکیل مجدد چنین پرونده‌هایی پیشگیری شود

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها پرونده‌های کثیرالشاکی را هر چه زودتر تعیین تکلیف کنند و مرکز رسانه قوه قضاییه نیز در مورد پرونده‌هایی که حکم قطعی آن صادر می‌شود، برابر موازین قانونی اطلاع رسانی هنرمندانه به منظور پیشگیری از وقوع جرم را انجام دهد.

وی همچنین خطاب به رئیس کل دادگستری استان تهران به وی ماموریت داد که به برخی پرونده‌های شعبات مفاسد اقتصادی که رسیدگی به آن‌ها طولانی شده نظارت دقیقی صورت دهد تا هرچه سریعتر با اتخاذ تدبیر ویژه وضعیت این پرونده‌ها مشخص شود.

رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به پرونده‌های اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور گفت: قضات دیوان عالی غیر از دریافت لایحه از وکیل و شنیدن حرف وکیل و متهم حتما پرونده قضایی را هم بخوانند و درصورت لزوم با قاضی صحبت کنند که پرونده‌ای بی وجه دچار اطاله نشود.

محسنی اژه‌ای با ماموریت به سازمان بازرسی به منظور نظارت بر اجرای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، علی الخصوص در رابطه با وظایف شورای رقابت، تصریح کرد: در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، شورایی با عنوان شورای رقابت پیش بینی شده است، فسلفه این شورا تسهیل رقابت و جلوگیری از انحصارها است.

وی ادامه داد: وظیفه مهم شورای رقابت این است که اجازه ندهد با ایجاد انحصار ثروت در دست عده معدود باشد و فقر گریبانگیر عده‌ای دیگر از مردم شود، لذا انتظار است شورای رقابت این موضوع را با توجه به شرایط اقتصادی امروز مردم جدی‌تر مورد توجه قرار دهد و بازرسی کل کشور نیز بررسی مجدد به روند کاری شورای رقابت داشته باشد تا قانون در این خصوص آن طور که نوشته شده به صورت ضد انحصار اجرا شود.

محسنی اژه‌ای همچنین بر پیگیری ماموریت‌های سپرده شده به اعضای شورای عالی قوه قضاییه در جلسات قبل و ارائه گزارش آن تاکید نمود.

رئیس قوه قضاییه در بخشی از جلسه شورای عالی قضائی با خیرمقدم به حجت الاسلام و المسلمین رحیمی معاونت قضایی جدید قوه قضاییه، تاکید کرد: معاون قضایی سابق قوه قضاییه اقدامات خوبی برای ساماندهی امور صورت دادند که نیاز است اقدامات خوب قبلی تقویت و کارهای بر زمین مانده تکمیل شود.

وی همچنین تاکید کرد که اگر در رسیدگی به پرونده‌ها درمعاونت قضایی با پرونده خلاف شرع بین مواجه شدید حتما با قاضی صادر کننده رای در این زمینه صحبت و توضیحات وی شنیده شود و اگر حکم خلاف شرع بین در استانی و چند شعبه به طور مکرر صادر شده است حتما به رئیس کل دادگستری تذکر داده شود تا تدبیری برای رفع آن صورت گیرد.

رییس قوه قضاییه همچنین طی انتقادی این سوال را مطرح کرد که چرا وقتی در برخی موارد حکم خلاف بین شرع در یک استان و یک شعبه دادگستری به صورت مکرر صادر شده دادگستری مربوطه توجه ویژه‌ای برای رسیدگی به علت این امر نداشته است.

وی با اشاره به روزهای پایانی دولت دوازدهم و قدردانی از همه کسانیکه تلاش کردند و خدمت صادقانه داشتند، فرصت‌هایی که برای خدمت به نظام و مردم پیش می‌آید را یک نعمت بزرگ الهی دانست و افزود: فرصت‌های پیش آمده در جهت تحقق اهداف نظام و خدمت به مردم را باید غنیمت شمرد و از لحظه لحظه آن استفاده کرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به آغاز به کار دولت سیزدهم در روزهای آتی، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید با اتکال به خداوند بزرگ و تکیه بر آموزه‌های دینی و اعتماد به مردم در استفاده از تمام ظرفیت‌ها و توانایی‌ها و ظرفیت‌های فوق العاده موجود در جمهوری اسلامی در جهت گره گشایی از کار مردم تلاش وافری را به منصه ظهور و بروز برساند.

رئیس قوه قضاییه همچنین به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون عدم اعتماد به دشمن اشاره و با ابراز تعجب از کسانی که با وجود آگاهی از جنایت‌های آمریکا در طول سال‌های متمادی در دنیا، منطقه و کشورمان، بازهم بر اثر غفلت یا شیطنت‌های دیگر به دشمن اعتماد می‌کنند و در پی حل مشکلات با تکیه بر دشمن هستند، گفت: این روزها سالگرد بمباران اتمی هیروشیما یکی از جنایت‌های بزرگ آمریکا است که بر اثر آن هزاران انسان کشته و یا مجروح و معلول شدند.

وی یادآور شد: این جنایت امریکا در تاریخ می‌ماند و کسانیکه این جنایت را مرتکب شدند و افراد بعدی که از این جنایت عذرخواهی نکردند و به این اقدامات جنایتکارانه ادامه دادند، باید پاسخگو باشند.

محسنی اژه‌ای گفت: هرجا به خدا تکیه کردیم مشکلاتمان حل شد و پیروز شدیم و جلو رفتیم و هرجا به غرب خصوصا آمریکا تکیه کردیم، عقب افتادیم و گرفتاری‌ها مضاعف شد.

محسنی اژه‌ای با اعلام آمادگی برای کمک به دولت سیزدهم، تاکید کرد: قوه قضاییه با تمام توان در جهت پیشبرد اهداف دولت جدید آماده است و تلاش می‌کنیم تا هر مقدار می‌توانیم از گرفتاری‌ها و رنج‌های مردم بکاهیم.

صادقی رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه نیز در این نشست با اشاره به آمار کاهش میزان ورودی پرونده به دادسرای مشهد طی یک سال گذشته گفت: فعالیت ۶ شعبه شورای حل اختلاف که در درون ساختمان دادسرای مشهد قرار دارد، موجب شده که اکنون میزان ورودی پرونده به دادسرا ۵۷ درصد نسبت به سال ۹۹ کاهش داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به سخنان رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه تاکید کرد: تا آنجا که امکان دارد شوراهای حل اختلاف باید در داخل دادسراها یا در محلی نزدیک به دادسراها ایجاد شوند.

«عیسی زارع‌پور» رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه نیز در این جلسه با اشاره به ارائه گواهی عدم سوءپیشینه به صورت الکترونیکی در درگاه ملی قوه قضاییه به آدرس eadl.ir، عنوان کرد: از ابتدای سال ۹۹ تا امروز بیش از ۲ میلیون درخواست گواهی عدم سوء پیشینه از سوی مردم واصل شده که خوشبختانه در بسیاری از موارد این گواهی طی کمتر از یک یا دو روز و در تهران نیز ظرف یک تا دو ساعت صادر می‌شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه در حال حاضر این شرایط مهیاست که گواهی عدم سوءپیشینه بنا به درخواست فرد متقاضی، به همان مرکز و سازمانی که وی مدنظر دارد ارسال شود، گفت: استفاده بیش از پیش مردم از خدمات الکترونیکی قوه قضاییه نظیر ارائه گواهی عدم سوءپیشینه به صورت برخط، در کاهش رفت و آمدهای مردم به مراکز و سازمان‌ها در شرایط کرونایی بسیار موثر است.

محسنی اژه‌ای در واکنش به سخنان رئیس مرکز آمار و فناوری ارتباطات قوه قضاییه، بر ضرورت تقویت ارائه خدمات الکترونیک در دستگاه قضا و همچنین آگاهی بخشی به مردم برای استفاده از این خدمات تاکید کرد و با اشاره به بازدید هفته گذشته خود از واحدهای قضایی شهرستان قرچک گفت: در جریان این بازدید مراجعه‌کنندگان از عدم تناسب وقتی که در نوبت‌دهی اینترنتی به آن‌ها داده شده بود با وقتی که در مراجعه حضوری به دادگاه برای آن‌ها تعیین شده بود گلایه داشتند باید برای این موضوع تدبیر مناسب اتخاذ شود که تکرار نشود.

همچنین رئیس قوه قضاییه با اشاره به گزارش‌ها درخصوص کشف و برخورد جدی با برخی تخلفات درون قوه قضاییه، بر پیگیری جدی و عزم جزم همه ارکان قضایی در زمینه مبارزه با فساد درون قوه قضاییه تاکید کرد و گفت: در این زمینه کلیه دستگاه‌های تابعه قوه قضاییه اعم از بخش‌های نظارتی، فرهنگی و راهبردی باید با همفکری طرحی نو و جامع دراندازند و با ارائه راهبردهای بازدارنده تلاش شود حیثیت قوه قضاییه که خود در خط مقدم مبارزه با فساد قرار دارد، لکه‌دار نگردد.

با توجه به اینکه تحول در دستگاه صرفا از طریق بکارگیری نیروهای انسانی کارآمد و پویا شکل می‌گیرد، دستور کار جلسه امروز شورای عالی قوه قضاییه نیز به مدت یک ساعت و ۳۰ دقیقه به موضوع «بررسی مشکلات کارکنان دستگاه قضا و راهکارهای برطرف کردن آنها» اختصاص داشت که آقای رحیمی معاون انسانی و فرهنگی قوه قضاییه به ارائه پیشنهادات، چالش‌ها و افق پیش رو پرداخت و اعضای شورای عالی قوه قضاییه هم نظرات خود را در این خصوص ابراز داشتند و مقرر شد بحث وتصمیم گیری در این خصوص در هفته آتی دنبال شود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=120939

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰